הסיפור של מחר
"קרוב רחוק", כאן 11, 22:00
כשערבי תושב לוד רצה לבלות בבריכה בכפר הנוער בן שמן בשבת האחרונה, הוא גילה כמה קל לחלץ את הגזענות. עאללה התחזה לאלי, ואז העובד במקום אמר לו מדוע נדרש רישום מראש: "זה בדיוק הקטע שאנחנו עושים. לבני דודים אני אומר שאין מקום". בני דודים הוא מושג חמקמק. במקום לייצג קרבת דם, בישראל הוא מסמן חשדנות מובנת. שם קוד לאנשים ללא שם שהם או אויב או לכל הפחות גורם שיש לתפוס ממנו מרחק. "שומר החומות" גירד את הגלד הזה ביתר שאת, הפרעות הקשות בערים המעורבות היו בדיוק המסך שטישטש בין גזענות בוטה לפחד. צמד שצועד יחד כבר דורות מוזן מתוך עצמו.
"קרוב רחוק" היא סדרת דוקו המלווה שבעה צעירים ערבים וחושפת את ההתמודדות עם השאלות הגדולות והקטנות סביב שוויון, האלימות הגואה, זהות מגדרית וקשיי הרווקות. "קרוב רחוק" נוצרה במקור בכלל עבור "מכאן", חטיבת המדיה בערבית של תאגיד השידור הישראלי. כלומר, קהל היעד סומן היטב: סדרה על ערבים צעירים, עבור ערבים צעירים, בשפה הערבית. מה גרם לכאן11 לשדר אותה לראשונה אמש בערוץ המיינסטרימי? התשובה הקלה היא שסיפור טוב יתאים לכל קהל יעד. התשובה הנכונה היא שסיפורם של ערביי ישראל הוא במידה רבה הסיפור שישפיע באופן הכי דרמטי על החברה הישראלית כולה.
היוצרים איילת בכר, אחלאם כנעאן וניקולאס יעקב ניגשו אל המלאכה בצניעות. הם ויתרו על רגעים סוחטי דמעות בסגנון "מחוברים" או על בימוי־יתר של סיטואציות שגרתיות. הבחירה להיות צופים מהצד ולסמוך על הגיבורים והגיבורות שיספקו את הסחורה התגלתה כנבונה. "קרוב רחוק" מייצרת את הקרבה דווקא בריחוק המובנה בה – בחוסר ההיכרות המספק עם השפה הערבית שהופך את הצופים לתלותיים בכתוביות (בשונה מכל סדרה באנגלית). השפה הערבית עם נגיעות העברית היא פלא, כי היא דינמית ומלמדת מה מידת ההשתלבות, עד כמה טמונה בה גאוות יחידה ואיפה היא מוקש בלתי אפשרי עבור מי שחולמים על השכלה גבוהה.
החברות האנדי שאער ואכרם חוג'יראת במקור מהצפון, לומדות בבאר־שבע ומבלות בים של יפו. אחת עם מראה תל־אביבי טיפוסי, השנייה בחיג'אב מסורתי. כל כלה שעוברת בטיילת גורמת ללב שלהן להתכווץ ולתהות מתי יגיע תורן. האם לנשים צעירות כמוהן יש בכלל אופק זוגי בתוך המגזר? "אני כבר בת 30", אומרת האנדי בדאגה, ומתארת איך הציעו לה חתן בן 60, רופא. אכרם מודה שאם תישאר בדרום יש לאישה משכילה כמוה עתיד רק כאישה שנייה. אם תרצה לעבוד בתקשורת, אין לה מה לחפש בבית בצפון. היא לא תוכל לבנות שם קריירה.
כל אחד ואחת מהגיבורים מייצגים בעצם היותם את השסע הזהותי העמוק של הצעירים במגזר הערבי. שסע מול הבית והמסורת, מול החברה היהודית ומול הלאומיות הישראלית. הרצון העז לחיות חיים מלאים ורגילים – באקדמיה, בקריירה או בזוגיות - אל מול הדרישה הבלתי נסבלת לתת כל הזמן דין וחשבון. "קרוב רחוק" מציעה לרוב היהודי להתבונן ממרחק בטוח בשביל לפתוח פתח לשיחה קרובה, הבחירה לשדר אותה דווקא עכשיו מחדש היא אמירה חשובה.