בת הערובה משוחררת

אחרי שנתקעה בתעלת סואץ, המצרים החרימו את ספינת המסע "אבר גיבן" ודרשו פיצוי עצום מבעליה • בתום מו”מ חשאי הוסכם על הסכום, שנשמר בסוד, ומחר הספינה שאורכה כ־400 מטר תורשה להרים עוגן

יותר משלושה חודשים אחרי שנתקעה בתעלת סואץ ושיבשה את הסחר הימי העולמי, ספינת המטען הענקית "אבר גיבן" חוזרת לים: מחר אמור להיחתם הסכם הפיצויים בין בעלי הספינה לבין ממשלת מצרים, ואחרי הטקס המצרים יאפשרו לה לשוב ולהפליג.

 

סכום הפיצויים שתקבל רשות תעלת סואץ נשמר בסוד. מה שידוע זה שמצרים דרשה תחילה מבעלי הספינה פיצויים של 916 מיליון דולר ובהמשך הסכימה להסתפק ב־550 מיליון. הבעלים, מצידם, הציעו תחילה 150 מיליון דולר. ה"אבר גיבן", שאורכה כ־400 מטר ומשקלה יותר מ־220 אלף טון, נתקעה בחלקה הדרומי של תעלת סואץ בסוף מארס. המבצע לחילוץ חרטום הספינה מהחול ארך שישה ימים, ובינתיים התנועה בתעלה שותקה וכ־400 ספינות משא שנשאו מטענים בשווי של עשרות מיליארדי דולרים נאלצו להמתין בתורים ארוכים. אחרי החילוץ המצרים החרימו את הספינה, כיוונו אותה לעגינה באגם המר המחבר בין שני חלקי התעלה ודרשו פיצוי על הנזק העצום שנגרם להם. זאת משום שברישיון הניתן לספינות העוברות בתעלת סואץ נקבע כי בעליהן יהיו אחראים לכל נזק שייגרם במעבר. מאז התקיים משא ומתן בין רשות תעלת סואץ לבין בעלי ומפעילי הספינה, שנחכרה על ידי החברה הטייוואנית "אוורגרין" מבעליה היפנים.

 

לאורך כל התקופה 25 ימאי הספינה נאלצו להישאר עליה, למעט ביקורים בערי התעלה שהותרו על ידי המצרים. רק שניים מאנשי הצוות קיבלו היתר מיוחד, "מסיבות אישיות", לטוס בחזרה לבתיהם. בקהיר דרשו פיצוי גבוה, שכן התשלום הנגבה על מעבר בתעלת סואץ מהווה מקור הכנסה מרכזי למצרים. אבל מי שלא ייהנו מההסכם הם בעלי מאות הספינות שנתקעו בתור לפני חציית התעלה, כשלעיתים הסחורות שנשאו התקלקלו בהמתנה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים