yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: משה שי
    חדשות • 17.07.2021
    נהגי המשאיות והתוכנית שנותרה במגירה
    אחרי שמובילי משאיות לא התייצבו לעבודתם במבצע האחרון, מתבהר שמדובר בבעיה שדורשת פיתרון עמוק • בצה"ל הציעו להקים משמר לאומי של אנשי מילואים שיסייעו למשטרה בעת חירום - אך התוכנית לא טופלה
    יוסי יהושוע

    סיפור נהגי מובילי המשאיות הערבים שלא התייצבו למבצע שומר החומות הוא אסטרטגי ופתרונו אינו רק בצה"ל בדיוק כפי שגם המענה לטיפול בהתפרעויות ערביי ישראל אינו חונה רק במשטרה שהשמיכה שלה קצרה.

     

    שני האירועים הללו צפויים להיות יריית הפתיחה במערכה הבאה וההשלכות לכך הן דרמטיות: צה"ל לא יוכל לשנע כוחות לגזרת לבנון או עזה כי הנהגים שברובם ערבים לא יתייצבו, וצירי התנועה יהיו סגורים. במקביל, המשטרה תהיה עסוקה בדיכוי ההתפרעויות ביישובים הערביים, וכפי שהודה המפכ”ל קובי שבתאי בראיון ל"ידיעות אחרונות" השמיכה קצרה לטיפול באירועים הללו.

     

    מחדל הנהגים היה כתוב באותיות קידוש לבנה. צה"ל מתקשה לגייס נהגים בכלל בשנים האחרונות ובני הנוער מעדיפים ללכת ליחידות אחרות. בשל כך צה"ל באמצעות משרד הביטחון נסמך בשגרה וגם בחירום בחברות היסעים, ואלה נשענות על נהגים שברובם מהמגזר הערבי.

     

    הנתונים שהציג איגוד המובילים לצה"ל היה שכ־50 אחוז מכלל נהגי המשאיות הכבדות הם ערבים וקצת יותר מכך הם נהגי האוטובוסים. אלה, כפי שחשפנו, לא התייצבו במבצע שומר החומות.

     

    יו"ר האיגוד גבי בן־הרוש הופיע מספר פעמים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת והציג את הנתונים. הוא הצביע על המחדל וניסה לגבש פתרון מול הצבא אבל ללא הועיל. מתברר שבתרגיל צה"לי גדול שנערך באחרונה לגיוס נהגים הבינו את גודל הבעיה כשנהגים ערבים לא התייצבו עם חברות ההיסעים.

     

    הפתרון לכל זה מחייב התגייסות של משרדי הביטחון, התחבורה והאוצר לגיבוש תוכנית לאומית שתתמרץ צעירים לא רק להתגייס כנהגים, אלא גם להעניק להם הטבות כדי שיוציאו רישיון משא כבד. במדינת ישראל יש חוסר כללי בנהגים כאלה והדגש הוא על נהגים יהודים למשימות חירום בלחימה, בוודאי במערכה בין־זירתית.

     

    נציב קבילות חיילים לשעבר, אלוף במיל' יצחק בריק, הזהיר כי צבא היבשה עלול לעצור מלכת במלחמה הבאה בגלל חוסר במשאיות ובעיקר בגלל חוסר במאות נהגים. בריק הטיל את האשמה על ראש אגף הלוגיסטיקה הנוכחי, אבל מדובר בבעיה לאומית של מחסור בנהגים יהודים בכלל שנופלת לפתחו של צה"ל.

     

    הלקח המרכזי משומר החומות הוא שהבעיה של מדינת ישראל בעימות הבא היא לא יחיא סינוואר, אלא ביטחון הפנים מול אזרחיה הערבים. מול חמאס צה"ל יודע ויידע להתמודד וגם מול חיזבאללה, אבל תוך כדי התקוממות פנימית זה יהיה קשה ומסוכן.

     

    דמיינו אוגדות שאמורות להגיע לגבול הצפון או לעזה והנהגים לא מגיעים או שהם נעצרים בצירי התנועה הראשיים כתוצאה מהתפרעויות?

     

    צה"ל הציע להקים משמר לאומי שיסייע למשטרה בחירום: להקצות מסגרות של מילואימניקים שיעברו הכשרה מתאימה למשימות שיטור ויהיו תחת פיקודה בשעת חירום לטיפול בהתפרעויות, בדגש על פתיחת צירי התנועה בדרום ובצפון.

     

    ההצעה הזו שהועלתה מיד עם סיום המבצע לפני חודשיים נשארה במגירה. ראש הממשלה נפתלי בנט כמו גם שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים עמר בר־לב לא מצאו את הזמן לדון בנושא.

     

    שני הנושאים הללו הקשורים זה בזה ומחייבים פתרון מהיר – אף אחד לא יודע מתי תיפתח המלחמה הבאה ותהליכי ההכשרה גם של הנהגים וגם הקמת מסגרות המילואים ארוכים, אבל משום מה זה פחות בראש מעייניהם של מקבלי ההחלטות או שאולי הם מחכים לוועדת החקירה הבאה.

     


    פרסום ראשון: 17.07.21 , 23:58
    yed660100