סכנות בדרך לבית הספר

חודש בלבד לפני פתיחת שנת הלימודים: רק ב־40 אחוזים מבתי הספר היסודיים בישראל הסדרי הבטיחות בדרכים מאפשרים לתלמידים להגיע ולצאת בבטחה • מבדיקה עדכנית ומקיפה ביותר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה שהמצב בכי רע: מחסור במשמרות זה"ב, במעקות בטיחות, בפסי האטה ובמפרצים להורדת ולהעלאת תלמידים • עיקר הליקויים החמורים: בבתי הספר שברשויות המקומיות החלשות כלכלית • מדאיג במיוחד: על פי משרד התחבורה 42 אחוזים מהילדים שנפגעו כהולכי רגל בתאונות דרכים נפגעו בזמן ההליכה לבית הספר או החזרה ממנו

התפשטות הגל הרביעי של מגפת הקורונה אמנם מאיימת על פתיחת שנת הלימודים ב־1 בספטמבר הקרוב, אבל גם כשעיקר ההכנות לפתיחת מערכת החינוך מתמקדות במניעת המגפה, הסכנות הוותיקות יותר לתלמידים עדיין כאן: 60% מבתי הספר היסודיים בישראל סובלים מכשלים בתחום הבטיחות בדרכים, ב־18% מהם מדובר בליקויים חמורים, כמו מחסור במדרכות או במעקות שימנעו מילדים לרוץ היישר לתוך הכביש.

 

הנתונים המדאיגים הללו עולים מהבדיקה המקיפה ביותר שנעשתה בתחום, אותה ביצעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), והקיפה 1,484 מבין 2,748 בתי הספר היסודיים בישראל. הבדיקה התבצעה בחודשים מאי ויוני האחרונים ונעשתה בשיתוף אגף זה"ב ואורח חיים בריא במשרד החינוך ו־224 מהרשויות המקומיות.

 

הבדיקה התמקדה בגישה של הולכי רגל לבית הספר, מעברי חציה, הנגשת מעברי חציה, התנהגות הנהגים והנוסעים ברכב, מסלולי אופניים, תחבורה ציבורית והסעות, משמרות זה"ב והסדרי העלאה והורדה בטוחה של תלמידים.

 

והתוצאות: ב־18% מבתי הספר – 262 מוסדות חינוך – נמצאו ליקויים חמורים. ב־42% – 630 מוסדות – אותרו ליקויים שהוגדרו כקלים יחסית. רק ב־40% מבתי הספר – 592 מוסדות – נמצא שהמצב תקין לפי הוראות משרד החינוך.

 

צריך לשפר
צריך לשפר

 

 

מדוח הבדיקה שהפיקה הרלב"ד עולה בין השאר שב־43% מבתי הספר אין משמרות זהירות בדרכים שמפעילים ילדי כיתה ו' כדי לסייע לתלמידים הצעירים יותר בחציה בטוחה. ב־42% אין על המדרכות מעקות שימנעו חציה שלא במעבר חציה, ב־37% אין פס האטה לפני מעברי החציה, ב־29% מבתי הספר מעברי החציה הסמוכים דהויים ואינם מסומנים היטב, ב־25% מבתי הספר אין מפרץ הורדה מסודר להורים ולרכבי הסעות, וב־14% אין מדרכה רציפה בדרך לבית הספר.

 

עוד עולה מהבדיקה כי שיעור כשלי הבטיחות בדרכים הולך וגדל ככל שמדובר בבתי ספר מיישובים בסיווג חברתי־כלכלי נמוך (ראו תרשים). 53% מהליקויים החמורים התגלו בבתי ספר ביישובים בדירוג סוציו־אקונומי 4-1, ואילו ביישובים שבאשכולות 10-7 נמצאו 15% בלבד מהליקויים החמורים. בירושלים, שבאשכול 3, נמצאו ליקויים חמורים ב־36% מבתי הספר היסודיים, בטבריה (אשכול 4) 50%, בנתיבות (אשכול 3) 67% ובעראבה (אשכול 3) עומד השיעור על 70%. מנגד, בסביון לא נמצאו ליקויים כלל וגם לא בגבעתיים, או בגבעת־שמואל, כולן באשכולות 10-8.

 

וזאת למרות שרוב הליקויים אינם יקרים לתיקון, או שהטיפול בהם דורש כמה שעות של עבודה בלבד: צביעת מעבר חציה עולה כ־500 שקלים. מעקה עולה, כולל התקנה, כ־400 שקלים למטר. פס האטה עולה כ־5,000 שקלים.

 

עד כמה משמעותית הסכנה? לפי דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, סיבת המוות העיקרית של ילדים ובני נוער בשנים 2019-2015 הייתה פגיעה בתאונות דרכים, שהיוו 44% ממקרי התמותה לפי נתונים שאסף ארגון "בטרם".

 

מנכ"ל הרלב"ד, שניר זיידל | צילום: מוקי שוורץ
מנכ"ל הרלב"ד, שניר זיידל | צילום: מוקי שוורץ

 

 

בישראל לא נערך עד כה מחקר מסודר לגבי מספר הילדים שנפגעים סביב בתי הספר, אך מנתוני משרד התחבורה עולה ש־42% מהילדים שנפגעו כהולכי רגל בתאונות דרכים נפגעו בזמן ההליכה או החזרה אל/מבית הספר, ו־36% מהילדים נפגעו כנוסעי רכב פרטי.

 

החדשות הטובות שעלו מהדוח: ב־63% מהרחובות שבהם שוכנים בתי הספר הוגבלה מהירות הנסיעה המותרת ל־30 קמ"ש, וב־34% ל־50 קמ"ש. רק ב־3% מותר לנסוע מהר יותר. עם זאת, המשטרה ממעטת לאכוף מהירות בסמוך למוסדות חינוך.

 

"קיום סביבה תעבורתית בטוחה בקרבת מוסדות חינוך חיוני לצמצום פוטנציאל ההיפגעות של תלמידים", אמר מנכ"ל הרלב"ד (בפועל), שניר זיידל. "תמונת המצב שעולה מתוצאות הבדיקה משוקפת לראשי הרשויות המקומיות ומחייבת אותם לפעול באופן מיידי לטיפול בליקויים עוד טרם פתיחת שנת הלימודים הקרובה, למען שמירה על שלומם ובריאותם של ילדינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים