המדינה מתכננת: התחבורה החכמה לא תעצור רק בתחנות אוטובוס
לאחרונה חגג שירות באבל דן ציון דרך: הפעלה בו־זמנית של 110 מיניבוסים בשירות התחבורה הציבורית בהזמנה מאפליקציה, לעומת 100 לפני כן. זאת לאחר שחברת דן החלה בהגדלת הצי ל־120 כלים, בעקבות החלטת משרד התחבורה לשנות את שיטת ההתחשבנות מולה, מתשלום עבור קילומטראז', לתשלום לפי מספר הנוסעים שישתמשו בו.
"בקיץ ראינו גידול של מספר הנוסעים ל־5,800 ביום, בזכות הגדלת זמינות הרכבים והירידה בפקקים", אומר איתי רוגטקה, מנהל השירות, שמפעילה חברת דן על סמך הטכנולוגיה של VIA הישראלית. "בקיץ שעבר הייתה 'התפוצצות' אחרי הסגר הראשון, כולם רצו לטרוף את העולם מחדש, בזמן שעבודות התשתית בגוש דן הואצו, והתוצאה הייתה פקקים גדולים. בקיץ האחרון התנועה הייתה חופשית יותר, ויצאנו במבצע שהסתיים באוגוסט, הנחה של של 75% במחיר הנסיעה לנוסעים נוספים לזה שהזמין את הנסיעה. זה התאים במיוחד לחברים שיצאו יחד לבלות, או משפחות, עבד יפה והגדיל את מספר הנוסעים, וככל שהגדלנו את היצע הרכבים מספר הנוסעים גדל איתו".
חוק ההסדרים שהוגש לכנסת מאפשר לבאבל ולתיק־תק להרחיב את נקודות העלאת והורדת הנוסעים, וביטול החיוב לעצור רק בתחנות אוטובוס.
תוכלו לאסוף נוסעים קרוב יותר למקום המצאם ולהורידם קרוב ליעדם.
"יש הרבה אזורים, בעיקר שכונות ותיקות, שחסרים בהם תחנות אוטובוס וזה מאוד יסייע לנו. השאלה היא איפה לעצור בלי להפריע לתנועה. לא נעצור באמצע נתיב תחבורה ציבורית, אבל נוכל לעצור במפרצי תנועה במרכזים מסחריים, למשל".
איך משרד התחבורה יכול לנצל את התקציב הנוסף לטובת הרחבת שירותי התחבורה החכמה?
יש ציפייה לתוספת משאבים גם לתחבורה החכמה. באבל דן הושק בתחילה כשירות שיאפשר לאנשים להשאיר את האוטו בבית ולהגיע עימו לעבודה, אבל גילינו קהל מגוון יותר, כי מדובר בשירות שמשלים את רשת הקווים הקיימת. יותר מ־50% מהנוסעים שלנו היו נזקקים לפחות להחלפת אוטובוס אחת בדרכים אם היו צריכים לעשות את הנסיעה בקווים הקלאסיים. אנחנו מסייעים לנוסעים שרוצים לנוע בין שתי נקודות שאין ביניהן קו ישיר. אני מניח שמשרד התחבורה יידרש לזה בתכניות שלו".