גאה להציג
היציאה מהארון של שרית חדד היא רגע מכונן בתרבות הישראלית, שגם מסיים שנים שבהן הסוד נשמר. מקורבים בעבר ובהווה מספרים על החשש של הזמרת לאבד קהל, על מערכות היחסים שנוהלו בחשאי, על בני הזוג שהומצאו בתור כיסוי ואיך זה קשור לזוגיות עם תמר יהלומי והפרידה מהמנהל המיתולוגי, אבי גואטה
הודעה אחת לעיתונות בתחילת השבוע הוציאה לאור את אחד הסודות היותר מדוברים בעולם הבידור הישראלי. ‘אהבה כמו שלנו’, השיר החדש של שרית חדד, אותו כתבה בין השאר בת זוגה בשנתיים האחרונות, תמר יהלומי, שימש גם כהכרזה רשמית על יציאתה מהארון של אחת הזמרות הכי מצליחות בתולדות המדינה ואייקון פורץ דרך במוזיקה המזרחית.
בין המברכים הנרגשים והקולות היותר ספקניים, חשוב לזכור שנמצאת כאן אישה בשר ודם, שהסתירה במשך שנים את מה שנתפס אצל רובנו כמובן מאליו. "היא הייתה בכלוב של זהב", אומרת מקורבת לשעבר. "ההצלחה המטאורית שלה וצלמי הפפראצי שארבו לה בכל פינה כבר לא אפשרו לה להתנהל בחופשיות".
מוזיקאים שעבדו עם חדד בתחילת דרכה מספרים השבוע שהיא הייתה מודעת לנטייתה המינית כבר מגיל צעיר, אולם הרקע השמרני של משפחתה היה אחת הסיבות המרכזיות לכך שהיא לא נתנה לכך פומבי. "שרית באה ממשפחה קווקזית בחדרה", מספר אחד מהם. "שבעה ילדים ושרית היא בת הזקונים. מבחינת ההורים שלה, זמרת הייתה מילה נרדפת לזונה. נעלו אותה בבית, בחדר, ואחותה ולנטינה עזרה לה לצאת מהכלא ולברוח למועדוני לילה. היא ידעה שבמסגרת המסורתית והשמרנית, שחונקת אותה, לעולם לא יהיה מקום לאהבת נשים. היא ידעה שאם יראו אותה במקום ציבורי בחברת בת מינה הוריה ינדו אותה ואולי גם יישבו עליה שבעה".
אל המציאות הקשה הזאת נוספה גם התפיסה, המיושנת יש לציין, של הז'אנר שבו חדד הפכה לכוכבת. כשחדד הייתה הזמרת היחידה בצמרת שכולה גברים, ו"אריסה" היה רק שם של רוטב ולא ליין של מסיבות גייז מצליח שכולו מבוסס על אהבה למוזיקה מזרחית, התפיסה הייתה שהקהל פשוט לא יאהב לדעת מהי הנטייה המינית של חדד. "שרית, למרות שזכתה בכל התארים האפשריים, זמרת השנה וזמרת העשור ונציגת ישראל באירוויזיון, הייתה ונשארה זמרת מזרחית או זמרת ים־תיכונית", אומרת מקורבת לשעבר, שהייתה שם באותם ימים. "זה הז'אנר שהפך אותה לסינדרלה ברמה של אימפריה, ולז'אנר הזה יש כל מיני חוקים".
לדוגמה?
"שרית ידעה שהקהל שלה לא יסכים לשמוע את 'שמע ישראל' מפי זמרת שלא נשואה לגבר. שרית לא פחדה שמעריצות בנות 14 ינטשו אותה, אבל היא פחדה מהאמהות שלהן. מספיק שמישהי תכתוב ברשת, 'אני לא מוכנה שהבת שלי תתלה מעל המיטה שלה פוסטר של זמרת לסבית' וזהו, הלך עליה, כל מה שהיא עשתה ובנתה ירד לטמיון. ויש עוד שיקול".
כסף?
"ברור. בקהל המזרחי יש הרבה משפחות עשירות שהזמינו אותה להופיע בבר־מצווה, בחתונה וגם הטיסו אותה לשווייץ, להופיע באיזו ארוחת ערב בבית מלון. האנשים האלה לא רוצים לראות סדין אדום מול העיניים והיא חששה להפסיד אותם.
"שמעתי ממנה שהיא אף פעם לא נמשכה למין השני", היא מוסיפה, "אבל לקח לה הרבה זמן להתבשל בתוך עצמה".
ולא מעט ביקרו אותה על זה.
"בדברים האלה אין מוקדם ומאוחר. ביום ראשון, אחרי שהקליפ יצא, נכנסתי לכמה אתרים וקראתי את התגובות. חלק מהן היו ממש מרושעות. 'איכסה, מגעילה'. כאב לי עליה. אני מקווה מאוד שתמר תעמוד לצידה ותעזור לה להתמודד. אני מאוד שמחה בשבילה. אילו היינו עדיין בקשר הייתי מצלצלת ואומרת לה מזל טוב וכל הכבוד. בסוף היום, שרית היא זאת שעומדת על הבמה, אבל בגיל 43 היא תתחיל להסתכל על העולם והחיים כאישה ששלמה עם עצמה".

× × ×
אי אפשר לדבר על הקריירה המטאורית של חדד, שההישרדות שלה בפסגת הפופ הישראלי כמעט רבע מאה היא אירוע כמעט חסר תקדים, בלי לדבר על מי שהיה דמות אב, ולפעמים הרבה יותר מזה עבורה: המנהל הצמוד לשעבר, אבי גואטה. הוא האיש שגילה אותה, טיפח אותה וגם ידע להפעיל את קסמו וכוחו כדי למנוע פרסומים שלא רצה בהם. ומכיוון שגואטה היה הארכיטקט של אימפריית חדד, הוא גם היה שם כשנדרשו החלטות קשות בנוגע לחייה הפרטיים. למעשה, יש כאלה שטוענים שאלמלא נפרדו לפני קצת יותר משנה, גם היציאה מהארון לא הייתה מתרחשת.
מנגד, מקורב לגואטה מכחיש השבוע את הטענות. "אמנם הוא חובש כיפה ושומר מצוות, אבל מאמין ב'חיה ותן לחיות", הוא אומר. "יש הרבה נושאים שעליהם הוא אומר, 'אולי זאת לא בושה, אבל זה גם לא כבוד גדול'. הגישה שלו הייתה 'תעשי מה שאת רוצה בחדרי חדרים, לא בראש חוצות'. הוא אמר לה, 'את צריכה לקבל כותרות כזמרת, לא כלסבית מפורסמת', ואת המדיניות של שמירה על הפרטיות הוא החיל על עצמו.
"צריך גם לזכור ששרית פרצה לפני יותר מ־20 שנה, כשעוד לא היו כל כך הרבה אמנים, גברים כנשים, שהעזו לצאת מהארון", מוסיף המקורב. גואטה הצדיק את אלה שניהלו חיים כפולים".
לגואטה ולחדד הייתה שפת קודים משלהם לרגע שבו משהו בראיון הפך לא נוח, או מעיק. "אני זוכרת מסיבה שבה יצא לי לעמוד לידה ונהייתה שיחה על דייטים, ועם מי באת. והיא הייתה מקסימה, אינטליגנטית, הכי מדברת בהומואית, הכי רחוקה מהדימוי הפשטני שהצמידו לה", מספרת אשת טלוויזיה. "ואז אבי גואטה הגיע, שם לה יד על הכתף ותוך שנייה הפנים שלה נאטמו, והיא הסתובבה והלכה".
ואולי שיאו של המנגנון היה הניסיון להצמיד לחדד בני זוג שמעולם לא תועדו, מהסיבה הפשוטה שהם לא היו קיימים. מקורב לגואטה מספר כי את הרעיון הגתה מירי בן יוסף ז"ל, מהיחצניות המיתולוגיות בתעשיית המוזיקה הישראלית: "היא שאלה את גואטה באיזה שם הוא בוחר – אברהם, יצחק או יעקב. אבי, איציק או קובי. גואטה פסל את האפשרות הראשונה מפני שהוא עצמו אוחז בשם אברהם. יצחק־איציק נפסל מסיבות שאינן זכורות. הפור נפל על קובי־יעקב".
הבעיה היא שיותר מדי אנשים רצו לדעת מי זה "קובי", עליו חדד דיברה בראיונות. כל הצלמים שהתייצבו בצהרי שישי לחגיגות הפלטינה של האלבום "כמו סינדרלה" (1999) המתינו לבחור הביישן. אלא שגואטה לחץ להתחיל בגלל כניסת השבת והטקס יצא לדרכו ללא "קובי". בהמשך היה גם "מוטי", כביכול ההוא מהשיר המפורסם. "אני זוכר שהיא סיפרה שיש לה חבר 'מוטי' ומה זה צחקנו, שאיזה מוטי ואיזה נעליים, אולי נטשה", מספר חבר בצוות של חדד דאז. "היו דיבורים כאילו הוא מנתניה ויש לו חנות נעליים והיו מעריצות שהיו נוסעות לחפש אותו, את האיש הדמיוני הזה. אני זוכר שחיפשו אותו מתוכנית טלוויזיה וגואטה אמר שהוא איש צנוע, שלא מחפש חשיפה".
עד מתי ההמצאה הזאת עבדה?
"על מי שהיה קרוב, שרית לא עבדה אף פעם".
עכשיו גואטה מסתכל מהצד על המהלך של בת טיפוחיו לשעבר ושומע גם את הביקורת עליו. נעים זה בטח לא. "אף פעם לא התראיינתי ואין סיבה שאתראיין עכשיו", הוא אומר השבוע.
אנשים מאשימים אותך ביציאה המאוחרת שלה מהארון.
"שידברו. אני יושב בסוכה".
ולמרות הכל, חדד כן ניהלה מערכות יחסים וככל שחלפו השנים, זה גם נעשה יותר בגלוי. "אחת האגדות האורבניות המצחיקות עליה היא שהיא אספה מישהי לדייט ראשון בג'יפ שלה, ואז אמרה לה, 'לפני הכל בואי נשמע קצת שרית', ושמה דיסק של עצמה במערכת", צוחקת ידידה לשעבר.
עם זאת, הפער בין מה שהסביבה יודעת ובין ההסתרה משאר העולם המשיך להטיל צל על חדד ולהערים עליה קשיים. מקורבות מספרות, למשל, על יציאות לבית קפה בחשש שאחד המלצרים יצלצל לפפראצי. "הופתעתי ממנה כי אני דמות מוכרת בקהילה", מספרת בת זוג לשעבר, "לטייל איתי ברחוב או לשבת על שפת הים זה כמו להחזיק דגל. לכן, התגובה הראשונה שלי הייתה 'וואלה, יש לה ביצים, יש לה אומץ'".
ואיך זה היה עם גואטה?
"היחס שלו כלפיי היה קורקטי. 'מה שלומך', 'מה נשמע'. אהובה גואטה, אשתו, הייתה אחראית על ההשכמה של שרית. כשקבעו לה אולפן לעשר בבוקר, אהובה הייתה מתחילה לצלצל בשמונה לטלפון הנייח של הדירה ולצעוק במשיבון, 'שרה, קומי, כבר מאוחר'. ואנחנו במיטה נקרעות מצחוק. כשמערכת היחסים בינינו התהדקה, אהובה ביקשה ממני את הסלולרי שלי. מדי פעם, כששרית ישנה אצלי, אהובה צילצלה אליי כדי שאעיר אותה".
היו גם ארוחות שבת משותפות?
"כשהם הזמינו את שרית אליהם, לעיר ימים, היא נסעה בשישי בצהריים, בלעדיי".
לא נעלבת?
"לא. שמעתי ממנה על מערכות יחסים שנגמרו במריבות בגלל היעלבויות. בחורות צעירות ממנה לא הבינו את העולם שלה ואת מה שעליה לעבור".
× × ×
מי שאחראית למהפך הנוכחי בחייה של חדד היא כאמור תמר יהלומי, בת זוגה הצעירה ממנה ב־16 שנה. יהלומי היא בוגרת "כוכב נולד" ב־2011 (משם פרשה לאחר שהתגלה שאביה רכש מאות מכשירים סלולריים והטה את ההצבעות לטובתה), כותבת שירים מוערכת, שבין היתר עבדה עם אייל גולן, עומר אדם ועדן בן־זקן. לדברי מקורבים לגואטה, יהלומי הייתה גורם מסייע בפרידה של חדד מהמנהל המיתולוגי: "אם גואטה היה מקדש את העיקרון של 'תישארי בארון' הוא היה נפרד מחדד לפני חמש שנים, בהיריון הראשון שלה, שסלל את הדרך ליציאה מהארון. גם בהיריון השני הוא לא עזב אותה. שום דבר לא הפריד ביניהם עד שתמר יהלומי נכנסה לתמונה".
"יהלומי היא לא רק בת הזוג של שרית", אומר מקורב לגואטה, "היא המעיין הנובע שלה. היא, יחד עם יונתן קלימי (שחתום בין השאר על 'אהבה כמו שלנו' – גב"ח, ס"ש), נתנו לה להיטים שהצליחו להחזיר אותה לתודעה. אם תמר כותבת לשרית ועוזרת לה לבחור את השירים שהיא תקליט, גואטה אולי הבין שהוא מיותר. פעם, בתקופת השיא שלו עם שרית, שמעתי אותו אומר שמפיק טוב חייב להיות בעל כתפיים כדי לספוג".
אז מה השתבש?
"לפני למעלה מעשור, כשהתקרבה לגיל 30, שרית התחילה את מרד הנעורים שלה. היא כבר לא חיפשה את האבא שיכתיב לה מה לעשות. היא רצתה לבחור את השירים בעצמה, להלחין בעצמה, והוא לא אהב את זה. הכישרון הניהולי הוא צד אחד של גואטה, הכישרון האמיתי שלו הוא האוזן. הוא מזהה מהצליל הראשון מה יהיה להיט ומה לא יתפוס. שרית הורידה אותו מהאולימפוס של מנהל כל־יכול לדרגה של אמרגן פשוט שקובע הופעות. בתור דמות אבהית הוא התלבט בשאלה האם עליו לעודד את היצירתיות שלה גם כשהיא לא מובילה לתוצאות, ואילו שרית טענה שהוא פחות משקיע בה, מבחינה רגשית, ושזו הסיבה שהקריירה שלה מדשדשת. הפרידה שלהם נבעה מתחושה של מיצוי הדדי ובניגוד לכל השמועות, הם נפרדו בטוב".
“את השיקול האישי שלה אף אחד לא יכול לדעת. כי אף אחד לא יכול לדעת מה הנפש עוברת", אומר חגי אוזן, לשעבר עיתונאי מוזיקה ומי שגם שימש בתור המנהל של נסרין קדרי. “מה שכן, אחרי שהיא נפרדה מגואטה הבדיחה הייתה שכל מה שנשאר זה שהיא תצא הארון כי הכל כבר קרה וקורה. השאלה היא מה יקרה עכשיו".
לפי גורם בתעשייה, אין בכלל מקום לדיון. "חדד היא לפני הכל וגם אחרי הכל זמרת מעולה ואשת מקצוע ברמה בינלאומית", אומר גורם בתעשייה. "ייקח לעדן בן זקן, למשל, עוד הרבה מאוד זמן כדי להגיע לרבע ממה ששרית עשתה לפופ הישראלי, למעמד של המוזיקה המזרחית בתוכו וגם למקום של זמרות בתוכו. אז עכשיו, עם שתי ילדות ואולי גם פרספקטיבה רעננה, היא החליטה מה שהחליטה, כרגיל בדרך שלה, בלי לראות ממטר. ורוב התגובות מחבקות אותה, ובצדק. בכל מקרה, הסיכוי שזה יזיז למישהו מהמעריצים שלה שואף לאפשרות שאביגדור ליברמן ויאיר נתניהו ילכו יחד לראות כדורגל".

