שתף קטע נבחר
 

תקלה עד להודעה חדשה

בלי פייסבוק, בלי ווטסאפ ובלי אינסטגרם: תקלה עולמית שיתקה את הרשתות החברתיות ואפליקציות נוספות אל תוך הלילה • מומחה ישראלי מעריך: לא מדובר במתקפת סייבר, הכאוס נוצר בגלל טעות אנוש

שיבוש קיצוני בתקשורת בכל העולם: תקלה השביתה אמש, החל מ־6:45 בערב (שעון ישראל), את שירותיה הגלובליים של חברת פייסבוק ופגעה בשירותים של עשרות חברות תקשורת ואינטרנט ברחבי העולם.

 

לפי אתר Downdetector, העוקב אחר תקלות ברשת האינטרנט, התקלה הייתה גורפת ופגעה בבת אחת בשירותי כל חברות הענק המוכרות – מהאפליקציות הפופולריות של חברת פייסבוק כמו פייסבוק, ווטסאפ, מסנג'ר ואינסטגרם, דרך גוגל, טוויטר, זום וטיקטוק, ועד חברות תקשורת ורשתות הסלולר כמו ורייזון, טי־מובייל ו־AT&T . התקלה השביתה את אתרי האינטרנט של החברות ולמעשה הוציאה מכלל פעולה את האפליקציות שלהן. בישראל הבעיה הורגשה בעיקר בנפילת האפליקציות של פייסבוק, ובראשן ווטסאפ. כתוצאה מכך נאלצו רבים לעשות שימוש במסרי ה־SMS הוותיקים, מה שהטיל בבת אחת עומס חריג על רשתות הסלולר בארץ.

 

זמן קצר אחרי גילוי התקלה צייץ דובר פייסבוק, אנדי סטון, בטוויטר, כי בחברה ערים לכך "שחלק מהמשתמשים נתקלים בבעיה בגישה לאפליקציות ולמוצרים שלנו. אנחנו מטפלים בבעיה כדי לחזור למצב תקין בהקדם האפשרי. אנחנו מתנצלים על אי־הנוחות שנגרמה".

 

התקלה באה בעיתוי הגרוע ביותר מבחינת פייסבוק – מיד אחרי שעובדת החברה לשעבר, פרנסס האוגן, נחשפה לאחר שהדליפה מסמכים על התעלמותה של פייסבוק מהנתונים על הנזקים שהיא מחוללת (ראו ידיעה משמאל). היא הביאה מיידית לצניחה של שישה אחוזים בשערי מניית פייסבוק בוול־סטריט ולצניחה במדד מניות הטכנולוגיה. בצ'אטים שונים שנותרו פעילים אחרי קריסת הרשתות החברתיות משתמשים רבים דווקא הביעו שמחה לאיד, וחלקם קישרו בין המקרים והעלו השערה כי מדובר בהתקפת סייבר שכוונה לפגוע בפייסבוק.

 

אבל עובדים בצוות האבטחה של פייסבוק אמרו אמש ל"ניו־יורק טיימס" כי לא סביר שמדובר במתקפת סייבר, בגלל ההפרדה בין הטכנולוגיות עליהן מבוססים השירותים. תומר לוי, מנכ״ל Logz.io הישראלית, המספקת שירותי ניהול בענן, אמר אמש כי מדובר בתקלה "בסדר גודל עצום" והעריך אף הוא כי הסיבה היותר סבירה לתקלה היא טעות אנוש בשורת קוד בעייתית שלא התגלתה על ידי מערכות הבדיקה.

 

עם זאת מומחי סייבר בישראל ובארה"ב, ביניהם ג'ון גרנהם־קמינג, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת קלאודפיילד, ומומחי הסייבר של צ'קפוינט, העריכו אתמול כי בדומה לתקלות דומות בעבר, מדובר בבעיית DNS: מדובר במעין מאגר שמות – או "ספר טלפונים" – של האינטרנט, האחראי ל"תרגום" שמות לכתובות רשת. כאשר חל שיבוש בתהליך ה"תרגום", כל מכשיר שינסה לגשת לשירות – מחשב, סמארטפון, טלוויזיה – לא יצליח.

פורסם לראשונה 04.10.21, 23:35

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים