אין על היפניות, אה?
3 בקשות לתביעות יצוגיות שהוגשו לאחרונה מוכיחות שוב עד כמה יצרני הרכב והיבואנים לא ממהרים לקחת אחריות על תקלות, גם אם הן סדרתיות, כמו קריסת הגיר הרציף בסוזוקי קרוסאובר, מערכת ההגה בסוזוקי באלנו ומאוורר המזגן בניסאן אקס–טרייל • וגם: כמה זמן לוקח לבית משפט להחליט אם להכיר בתביעה
למכוניות יפניות יש בישראל מוניטין של אמינות, ורבים שומרים להן אמונים בזכות שרידותן, מה שמקרין גם על הביקוש בשוק המשומשות. אלא ש־3 בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו לאחרונה מעלות את השאלה האם גם היפניות סובלות לעיתים מתקלות סדרתיות, וכיצד מתמודדים עימן היצרנים והיבואנים. בכל המקרים יצטרכו בתי המשפט להחליט אם מדובר בתקלות חריגות או סבירות אחרי שימוש של שנים בודדות ברכב, האם יש להן משמעות בטיחותית, והאם על היצרן והיבואן לשאת בעלויות התיקון.
י', למשל, רכש ב־2017 סוזוקי באלנו, שהאחריות עליו פגה באוגוסט 2017. כמה חודשים אחר כך נתקל בבעיה בעת סיבוב ההגה: הוא נדרש להפעיל כוח רב, וההגה לא שב למרכז אחרי הפנייה. במוסך מורשה דרשו ממנו 10,000 שקל להחלפת מוט הגה חדש. מכר שלו שנתקל בתקלה סיפר לו שהחליף למוט משומש תמורת כ־3,600 שקל.
באמצעות עורכי הדין צחי פיסטל, עדי ערמן ואחמד מסאלחה, תובע י' את היבואן "מכשירי תנועה", את סוזוקי ואת חברת הבת שלה, מארוטי סוזוקי בהודו, שמייצרת עבורה את הרכב, וסיפקה אותו גם לשוק הישראלי עד להפסקת הייבוא בשנה שעברה. י' גילה כי בהודו ביצעה מארוטי ריקול והחליפה מוטות באלפי מכוניות על חשבונה. הוא גם מביא עדויות של בעלי סוזוקי אחרים שנתקלו בבעיה.
הוכחה מארה"ב
תקלה סדרתית אחרת שנחשפה ב"ממון" היא קריסה מוקדמת של התיבה האוטומטית הרציפה בדגמי סוזוקי קרוסאובר. תיבה כזאת הותקנה בג'יפון היפני מאז השקתו ב־2013 ועד 2016, כאשר במסגרת מתיחת הפנים שעבר הדגם, היא הוחלפה באופן יוצא דופן וללא הסבר בתיבה אוטומטית קלאסית, שיצרנים רבים מתרחקים ממנה בשנים האחרונות בגלל צריכת הדלק הגבוהה יותר. התובעת ט', באמצעות עורכי הדין ברק רון ושלמה מאיר רבינוביץ', דורשת 4,511 שקל. לדבריה זמן קצר לאחר שרכשה ב־2019 קרוסאובר מודל 2015 עם 63,500 ק"מ, היא נתקלה ברעידות ונורות חירום נדלקו בלוח המחוונים של הרכב. במוסך איבחנו תקלה בתיבת ההילוכים ודרשו ממנה 7,127 שקל על התיקון. לאחר דין ודברים הסכימו להתפשר על הסכום. בנוסף, עורכי דינה מצאו כי בארה"ב ביצעה סוזוקי קריאת שירות לדגמים אחרים שצוידו באותו גיר שסיפקה לסוזוקי ג'טקו היפנית ב־5,900 מכוניות מדגמי ה־S-CROSS, כפי שמכונה הקרוסאובר במקור, וקיזאשי, המבוסס עליו.
גם בישראל שינתה בהמשך סוזוקי את מדיניותה לאחר שהתבררו ממדי התקלה, ואולי התעורר החשש שהיא תפגע במוניטין האמינות של היצרן, כפי שנחשף ב"ממון", והיא החלה להעניק 10 שנות אחריות על התיבה הרציפה, אך בתנאי שלא כל בעלי המכוניות התקולות יכולים לעמוד בו: להציג ליבואן את היסטוריית הטיפולים של הרכב, שתוכיח כי הוא עבר טיפול שנתי בקביעות, אם כי לאו דווקא במוסכי היבואן. כאשר מדובר ברכב שנרכש כמשומש, לא תמיד זמינה לבעליו כל היסטוריית הטיפולים מהתקופה שלפני רכישתו. לפי התביעה נמכרו מדגם זה כ־16,900 רכבים בישראל. יצוין כי תביעה לגבי תקלות בתיבה זהה שהותקנה בניסאן ג'וק, ומיוצרת גם כן בדי ג'טקו, שמנוהלת בידי עו"ד דוד מזרחי, מתנהלת גם כאן מזה יותר משנתיים.
עכשיו תחכו
מ' וא' רכשו כל אחד בנפרד את ג'יפון 7 המקומות הפופולרי ניסאן אקס־טרייל. שניהם נתקלו בכשל במאוורר המנוע והמזגן שנים בודדות לאחר שהרכב עלה על הכביש וזמן קצר מסיום תקופת האחריות: אחרי 4 שנים ו־90 אלף ק"מ במודל 2017, ואחרי 3 שנים ו־70 אלף ק"מ ב־2018. כשל כזה עלול להוביל לא רק לתא נוסעים חם ונהג עייף ולא מרוכז, אלא גם להתחממות ולכשל יקר במנוע. שניהם תובעים, באמצעות עורכי הדין פיסטל, ערמן ומסאלחה את נזקיהם בסך כ־9,000 שקל ביחד, ומביאים בכתב התביעה עדויות של בעלי ניסאן אחרים.
מה יקרה כעת? בית המשפט המחוזי בלוד, שידון ב־3 בקשות התביעה, יצטרך להחליט אם הן עומדות בקריטריונים. לא כל בקשה מתקבלת, ומניסיון מתביעות קודמות, רק אם יאושרו התביעות כייצוגיות יתחיל מו"מ אמיתי. כמה זמן זה לוקח? אפשר לראות מבקשת תביעה ייצוגית אחרת שנחשפה ב"ממון", והוגשה עוד ב־2017, נגד סובארו והיבואנית "סמלת". שם עוסק התיק, שמנה"ל עו"ד שחר כהן, בטענה לצריכת שמן מוגברת במנועי ה־XV והפורסטר, שעלולה לגרום לנזקים יקרים למנועים. סובארו וסמלת מכחישות את קיומה של תקלה סדרתית, למרות שתביעה דומה בארה"ב התקבלה על ידי היצרן, שפיצה לקוחות והאריך את האחריות למנוע. בתביעה זו עדיין לא התקבל פסק דין אם תוכר כייצוגית.
היצרנים לא תמיד ממהרים לקחת אחריות, ולחלקם, לא רק היפנים, יש נטייה להכחיש את קיומן של תקלות סדרתיות גם בדו־שיח עם נציגיהם בארץ. אלה נדרשים לא פעם לצאת לפעילות בלשית מול סוכנים אחרים של היצרנים בשווקים אחרים כדי למצוא עדויות נוספות לבעיה ולהציגה בפני היצרנים, שנאלצים לטפל בה.
"לומדים את התביעה"
מחברת מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, נמסר בתגובה: "התביעות בנושא מערכת ההיגוי ברכבי סוזוקי באלנו ותיבת ההילוכים בסוזוקי קרוסאובר הינן חסרות בסיס ויתבררו בבית המשפט".
מקרסו מוטורס, יבואנית ניסאן, נמסר בתגובה כי "קיבלנו את התביעה ואנחנו לומדים אותה. נדגיש כי כל פנייה של לקוח אלינו מטופלת לגופה ביסודיות, ובגישה שירותית".