"עליית המחירים היא בלתי נמנעת ותגיע עד 12%. חלק אנחנו נספוג וחלק הצרכן"
רשתות המזון נערכות לעליית מחירים שעל פי ההערכות תגיע עד 12%, למרות שהיצרנים הגדולים כמו שטראוס, אסם ותנובה עדיין לא הגישו את המחירונים החדשים שלהם. זאת נוסף על הכפלת מחיר הכלים החד־פעמיים ועליית מחירי המשקאות הממותקים (בשקל לליטר) במסגרת חוק ההסדרים החדש.
איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, מודה בשיחה עם "ממון" כי לראשונה זה תקופה ארוכה "עליית המחירים היא בלתי נמנעת, בשל עליית מחירי הסחורות בחו"ל בעשרות אחוזים ויותר".
מאחר ששופרסל היא הרשת הגדולה בישראל, שאר הקמעונאים אומרים שלא לציטוט כי הם מחכים שהאחות הגדולה תעלה מחירים, ואז הם יישרו איתה קו.
אברכהן מעריך כי "גובה עליית המחירים ינוע בין 3% ל־7%". אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, מעריך כי תהיה התייקרות של 8% עד 12%". לעומת זאת, ברמי לוי וביוחננוף סבורים כי העלייה תעמוד על 5% בלבד.
על השאלה איך תיתכן עלייה של אחוזים בודדים בלבד במחיר לצרכן אם לטענתו מחיר הסחורות בחו"ל וההובלה זינק בעשרות ואולי אף במאות אחוזים, משיב אברכהן: "ניאלץ להתייעל. חלק מהעלייה נספוג וחלק יספוג היצרן. אני לא מייצג את היצרנים, אבל יכול בהחלט לומר כי מחירי הקומודיטיס עלו בכל העולם ב־30% עד 60%. אני מדבר על סוכר, שמנים, קפה, קקאו, מוצרי נייר ועוד".
אברכהן מגלה כי "עדיין לא קיבלתי פניות משום יצרן גדול, מאחר שכולם עושים מאמץ להימנע מעליית מחירים, אבל אני מאמין שבשבועות הקרובים הפניות יגיעו". מנכ"ל שופרסל לא נקב במועד מדויק, אך בענף מעריכים כי מדובר כבר בחודשיים הקרובים.
מנכ"ל ויקטורי יצא ראשון בשבוע שעבר להזהיר על ההתייקרות הצפויה: " לפנינו צונאמי של עליות מחירים. את הדברים האלה צריך לכתוב בצורה מפורשת כדי שאף אחד לא יגיד שהוא לא ידע". איתן יוחננוף היה החריג בחבורה: "אני לא מתכוון לתת רוח גבית לספקים ולא מתחבר להצהרות על עליות מחירים. אני מבין שהרבה סופגים, אבל לפי עמדתי הם צריכים להמשיך לספוג. אם יצרן יגיע למצב שבו הוא לא יוכל להמשיך לספק סחורה ויהיה חשש שהיא תיעלם מהמדפים – רק אז נאשר עלייה".
כעת הצרכנים יצטרכו לקוות שהתפיסה שהתערערה מאז המחאה החברתית לפני 10 שנים, שלפיה התייקרות בעלויות מגולגלת במלואה לצרכן, תגרום להתמתנות בדרישות היצרנים הגדולים לייקור מוצרים, במיוחד לאור העובדה שהשנתיים אחרונות הניבו להם רווחיות נאה כתוצאה מהצריכה הגבוהה של האזרחים בתקופת הסגרים.
גם הרשתות יכולות להרשות לעצמן לספוג חלק משמעותי מהתייקרות המוצרים. שופרסל, לדוגמה, סיימה את המחצית הראשונה של 2020 עם עלייה של 24% ברווח הנקי, שהגיע לשיא של 211 מיליון שקל.
ויקטורי סיימה את הרבעון השני של 2021 בגידול של 10% ברווח הנקי, שהסתכם ב־12.7 מיליון שקל. כמו כן, חולק לבעלי המניות דיבידנד בגובה 12 מיליון שקל.

