"הפסקת טיסות המטען של אל על בדצמבר זו מכת מוות לחקלאים"
בעקבות הפרסום ב"ממון" הודיע שר החקלאות על בדיקת הנושא • חקלאים: "הודיעו לנו מהיום למחר שאין טיסות, זה הרגע הכי קריטי בשנה לקראת כריסמס, ואם לא יהיה לנו איך להטיס את הסחורה זה יחסל אותנו" • אל על: "מנסים למצוא פתרון להטסת רוב התוצרת"
בעקבות הפרסום ב"ממון": שר החקלאות עודד פורר החליט להתערב בנושא הפסקת טיסות המטען של אל על לאירופה בתחילת דצמבר תוך פגיעה קשה בחקלאים, שזוהי עונת השיא שלהם - הייצוא לקראת חג המולד.
בעקבות פניות של מגדלים שהתריעו על נזק של עשרות מיליוני שקלים כשמאות טונות של משלוחי תבלינים ופרחים ייתקעו בארץ אמר פורר לממון: "נברר את הפרטים ועם סיום הבדיקה נפעל בהתאם". לדבריו, "עכשיו העונה הכי חשובה ליצוא לאירופה, והמשמעות היא אובדן הכנסה לחקלאים ופגיעה בהסכמים מסחריים של מגדלים מקומיים. כל עיכוב ביצוא יביא לפגיעה הן במוניטין של היצוא הישראלי והן באיכות המוצרים המיוצאים". בנוסף נמסר מהמשרד כי כפתרון מיידי יינתנו שני מסלולי תמיכה ייעודים ליצוא חקלאי בהיקף של 10 מיליון שקל.
מי שנפגעים קשה הם מגדלי התבלינים, וביניהם ינון רוזנבלום מנעמה. רוזנבלום אמר אתמול: "עם כל הטלטלות שאנחנו עוברים בשנתיים האחרונות עם הקורונה, אנחנו משתדלים לצוף מעל פני המים ולשרוד אז עכשיו ברגע הכי קריטי של השנה מבחינתנו, ולא פחות חשוב מבחינת הלקוחות שמצפים לתוצרת, אנחנו צריכים להגיד 'מצטערים, אין לנו איך לשנע את התוצרת'. זה יחסל אותנו ויפגע קשה בקשר עם הלקוחות. אחרי דבר כזה אין לנו לאן לחזור. אנחנו מייצרים תבלינים טריים וירוקים עם חיי מדף קצרים. אם לא קוטפים אחרי שבוע זה מתקלקל בחממה. יש לי 65 דונם של תבלינים, הכל ליצוא, ואל על היא היחידה שיש לה מטוסים מותאמים להובלת תוצרת חקלאית בנפח גבוה. כל השאר - מטוסי נוסעים שלוקחים מטען על בסיס מקום פנוי בין המזוודות".
הטיסה לא משתלמת?
כאמור, חברת אל על הודיעה לפני שבוע למגדלים על הפסקת הטיסות בתחילת דצמבר בנימוק של עבודות תחזוקה. אל על מפעילה את טיסות המטען בחכירה של מטוס וצוות מחברות זרות (הדבר מאפשר לה להטיס מטען כל ימות השנה). לאור הביקושים האדירים לטיסות מטען מסין ומאסיה הרווחיות בקווים אלה עולה מאוד והחברות הזרות מעדיפות כעת לטוס למזרח הרחוק. ההערכה היא כי אל על מתקשה להשיג מטוס, או נדרשת לתשלום גבוה בהרבה ממה שנגבה ממנה עד כה עבור ההחכרה. אנה מלר, יו"ר אגודת מגדלי התבלינים, אמרה לממון: "אל על הודיעו ליצואנים מהיום למחר שהם מבטלים את הטיסות לתחילת דצמבר ולא נתנו אפילו תאריך לחידוש. אנחנו אובדי עצות".
שמעון מזרחי (65) ממושב נווה דורון מגדל 100 דונם של פרחי מאכל ליצוא וחושש שמדובר במכת מוות עבורו. "הלקוחות שלי הן מסעדות יוקרה ומלונות פאר בחו"ל שסומכים על האספקה ממני לכריסמס. פרחי מאכל זה לא מוצר מדף שאפשר להשיג אותו מעכשיו לעכשיו. אם חלילה בחודש דצמבר, ולא חשוב מה הסיבה, הסחורה לא תגיע, למרות 25 שנות שירות, הכל ייגמר עבורי. יש מספיק מתחרים זולים שמחכים לתפוס את מקומנו".
גם ח"כ יעל רון בן־משה הגישה פנייה דחופה לשר האוצר אביגדור ליברמן: "אני קוראת לחברי הממשלה לבחון במסגרת המתווה מציאת פתרון עבור חקלאים שעתידים להיפגע".
אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר: "מדובר באבסורד ובחוסר רגישות משווע מצד אל על". אתמול התברר כי סמנכ"ל אל על שלומי עם-שלום עידכן וילן כי אל על תגבש תוך 48 שעות תוכנית להוציא את מירב התוצרת. בשיחה התברר שכפי שנחשף ב"ממון" הפסקת טיסות המטען לא היתה כתוצאה מעבודות תחזוקה אלא בשל הזינוק במחיר החכרת המטוסים. עם-שלום לא התחייב כי אל על תצליח להטיס את כל התוצרת החקלאית וככל הנראה חלק מהפיתרון יהיה יהיה לדחוס כמה שאפשר גם במטוסי הנוסעים.. אני קורא לאל על להתנהג כחברת התעופה הלאומית כפי שהיא מתיימרת".
אל על תקבל סיוע
בתוך כך הממשלה אישרה אתמול את הצעת משרדי האוצר והתחבורה לתוכנית לסיוע תזרימי מיידי נוסף לחברות התעופה הישראליות. מהמתווה עולה כי אל על תקבל סיוע של 30 מיליון דולר נוספים, בשתי פעימות, בתנאי שבעל השליטה בחברה, קני רוזנברג, יזרים גם הוא סכום זהה של 30 מיליון דולר, וכן יעמוד בהתחייבויותיו הקודמות למדינה - הזרמה של 43 מיליון דולר לחברה. עוד נקבע כי הנפקת אל על בסך של 105 מיליון דולר תידחה עד לספטמבר 2022.

