בהלת סגירת השמיים: גל ביטולים ודחיות של טיסות לחו"ל
הישראלים מבינים שבקרוב יוחלט ככל הנראה על סגירת נתב"ג בעקבות התפשטות האומיקרון, ומנסים להציל את כספם • זוג שתיכנן טיול מאורגן לדובאי לפני חודש, וכעת ייאלץ לבטלו: "דורשים מאיתנו 8,400 שקל"
ישראל בדרך הבטוחה לסגירה נוספת של השמיים. לראשונה מאז סוף אוקטובר שיעור החיוביים חצה את רף האחוז, ובמקביל מקדם ההדבקה בעלייה ועומד על 1.14. המומחים מזהירים לקראת חגיגות הסילבסטר, ואפילו הרחיקו עד פורים. ראש הממשלה נפתלי בנט עדיין לא הודיע רשמית על סגירת נתב"ג, אבל מכורח הנסיבות השמיים מתחילים להיעצר, ועוד ועוד מדינות נכנסות לרשימת המדינות האדומות. נוסעים שהזמינו טיסות מנסים להקדימן, או לחילופין לבטלן בתקווה להשיג החזר כספי כלשהו. מוקדי ההזמנות של סוכני וחברות התיירות עובדים שעות נוספות ־ והבלגן חוגג.
קחו לדוגמה את הזוג אפי וגילי מהוד־השרון, שהיו אומרים לטוס לארה"ב בחמישי לפגוש את בנם אותו לא ראו מספר חודשים, והקדימו את הטיסה להיום כדי להספיק לטוס לפני שארה"ב תוכרז כאדומה. אבי ויסנשטרן, קצין משוחרר טרי מהרצליה, היה אמור לטוס עם חבריו לטיול לאמסטרדם, אבל הולנד הכריזה על סגר, והיא נכללת ברשימה האדומה. "נראה שהלך הכסף, זה מרגיז ממש", אמר אבי. "קנינו כרטיסים באיזי ג'ט בעלות של 171 יורו לכרטיס, ועל ביטוח לקורונה שילמנו עוד 16 יורו לאדם. בדקנו לגבי החזר ונתבשרנו שנקבל 35 שקלים בלבד לכל אחד. קנינו לואו קוסט ואכלנו אותה".
לחלק מחברות התעופה לא אכפת
מיכה ונורית להמן, מספרים את הסיפור המרתיח שלהם: "נרשמנו לטיול מאורגן של פגסוס לאמירויות שנקבע לינואר. עלות הטיול היא 12 אלף שקל לזוג. ביטול מצידנו בימים הקרובים מחייב אותנו ב־8,400 שקל. ככל שהמועד מתקרב עלות הביטול גבוהה יותר. מדיניות פגסוס היא שכל עוד יש טיסות למדינת היעד והיא קולטת תיירים - הטיול מתקיים. לא ברור לי איך ישראלי אמור לטוס בלי אישור ממשרד הבריאות. אגב, רכשנו ביטוח, אך הוא מכסה רק במקרה שנקבל תוצאה חיובית בבדיקה לפני הטיסה או אם פיתחנו חום". לדברי שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, יש עצירה של הזמנות חדשות לחו"ל, לצד מעבר להזמנת חופשות בישראל: "אם הממשלה לקחה החלטה וסוגרת את השמיים, היא צריכה לפצות את העסקים בענף. אשת טורס לא קיבלה שקל מהמדינה, ובתוכנית הסיוע שפורסמה נמשכת האפליה לרעה כלפי החברות". טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא, מוסיפה: "למעשה השמיים נסגרו. ללקוחות שאמורים היו לטוס למדינות אדומות אנו מאפשרים לבחור ולהמיר לחופשה בישראל, או לחילופין לדחות את הנסיעה או לקבל החזר לפי מדיניות הספקים השונים והחברה. אנחנו רואים האטה של הזמנות". ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, אומר: "מרבית הנוסעים מתורגלים אחרי שנתיים של קורונה, ולרובם כרטיסים גמישים. הבעיה מתרחשת כאשר מתחילות שמועות סביב יעדים שיהפכו לאדומים, ומכך שידיעות לא מדויקות מפורסמות בכלי התקשורת. לדוגמה, בלגיה הופיעה בחוסר אחריות ברשימה שיצאה לתקשורת, אבל בסופו של דבר כלל לא עלתה להצבעה. דבר כזה גורם לנזק כספי כי אנשים משנים או מבטלים כרטיסים".
תגובת פגסוס: "חברת פגסוס שומרת ופועלת עפ"י החוק. פגסוס אינה חברת ביטוח. כלל מרכיבי הטיול אינם ניתנים לביטול, אלא במקרה של סגירת השמיים וביטול טיסות לאור העברת הנחיות ברורות ע"י הממשלה. לפנים משורת הדין ניתנה האפשרות למטיילים היוצאים בשבוע הקרוב לדחות את הטיול למועד חלופי בינואר-פברואר".

