כרמל כבר כאן: מדריך להתמודדות עם נזקי הסופה
את מי תובעים במקרה שנגרמה לכם הצפה בבית? • מתי העירייה אחראית לנזקים, ובאיזה שלב צריך לערב את חברת הביטוח? • כל מה שצריך לדעת על האופציות שעומדות לרשותכם במידה שסערת כרמל גרמה לכם לנזקים
נזקי הסופה כרמל יובילו רבים להתמודד עם הרס רב לציוד ואפילו לפגיעות בנפש. מדובר בעלויות עצומות שמובילות מיידית למחלוקות עם חברות הביטוח והעיריות. גיבשנו מדריך שיעזור לכם להתמודד עם הסיטואציות האפשריות.
• עציץ, מזגן, דוד שמש וכו' נפלו ופגעו באדם. מי יפצה אותו?
כלל האצבע הוא שכשיש להניח שרשלנות גרמה או תרמה לפגיעה, ניתן לתבוע את אותו גורם בגין הנזק שנגרם. למשל, במקרה של אדנית שלא קובעה כהלכה, אפשר לתבוע את בעל הדירה שממנה עפה האדנית. ואם הוא מחזיק בביטוח דירה- את חברת הביטוח.
אם יוכח כי האירוע לא נגרם עקב רשלנות, וכי הנזק אירע עקב "כוח עליון" מסוג סופה חזקה וחריגה בעוצמתה, הרי שאז ביהמ"ש עשוי לדחות את התביעה.
• עץ פגע ברכב או הולך רגל נפגע מהצפה, מה הדין?
במקרה של קריסת עץ על רכב, אם למבוטח ביטוח מקיף הוא יוכל לפנות לחברת הביטוח, ואם אין, ניתן לנסות לבדוק של מי האחריות על העץ (עירייה או אדם פרטי שהעץ נמצא בחצרו) ולתבוע על כך שלא הייתה תחזוקה ראויה של העץ (גיזום וכו').
התייחסות דומה תהיה גם במקרה של אדם ההולך ברחוב, מועד ונפגע כתוצאה ממדרכה שהוצפה. גם כאן יהיה צורך להוכיח שההצפה נגרמה עקב רשלנות של העירייה או של בעל המקרקעין.
• מתי מגיע פיצוי לבעל עסק על נזקי מזג אוויר?
עו"ד עמיקם חרל"פ מסביר כי בפוליסות של בתי עסק בד"כ לא קיים כיסוי לנזקי סערה בגין חדירת מים, ונזקים אלו מכוסים לרוב רק אם נעשתה הרחבה ביטוחית מפורשת לעניין זה.
בעל עסק יכול במקרים מסוימים לקבל פיצוי לנזקים שנגרמו כתוצאה ממזג אוויר סוער, זאת אם תוטל אחריות על העירייה או המועצה המקומית בגין התרשלות אפשרית בפעולותיה שגרמו לנזק. לעיתים ניתן להטיל אחריות לנזק על רשות הניקוז המקומית בגין התרשלות במניעת הנזקים שנגרמו.
• האם עובד שנפגע במהלך עבודתו (שלא בתאונת דרכים) בשל מזג האוויר זכאי לפיצוי וממי?
לעובד אפשרות למצות את זכויותיו כ"נפגע עבודה" מול המוסד לביטוח לאומי. במסגרת זו לעובד הזכות לקבל דמי פגיעה ואף לעמוד בפני ועדות רפואיות לשם קביעת דרגת נכותו.
במידה שהנזק נגרם כתוצאה מרשלנות מקום העבודה, ניתן להגיש גם תביעה כנגד מקום העבודה.
• האם ביטוח המבנה הבסיסי כולל גם הגנה מפני נזקי הצפה או פגיעה ברכוש בשל סופה?
לדברי עו"ד עמיקם חרל"פ "הביטוח הבסיסי אינו מכסה נזקי איטום, כך שאם נכנסים מי גשמים הנזקים שנגרמים לא מכוסים במסגרת הביטוח הסטנדרטי. עם זאת, אפשר לשדרג ולהוסיף לביטוח התקני גם ביטוח בגין נזקי מים ואיטום, ואז עשוי להיות גם כיסוי לתיקון ע"י אינסטלטור, וכיסוי לנזק שנוצר כתוצאה מנזילת מים או איטום לקוי. כמו כן, ניתן להגדיל את הכיסוי הביטוחי ל"כל הסיכונים" (ALL RISK). במקרה כזה כל נזק תאונתי, למעט בלאי, יהיה מכוסה.
• מה עושים במקרה של נזק רכוש או גוף, וכיצד ניתן להוכיח שמדובר בנזקי סערה?
חשוב לתעד בתמונות רבות ככל האפשר את הנזק שנגרם, את הסיבה לנזק ואם יש עדים, לקחת את פרטיהם. בשלב השני, אם יש נזקי גוף, לפנות לרופא או לחדר מיון ולספר בפירוט את שאירע וכיצד. בשלב השלישי, אם קיימת פוליסת ביטוח רלוונטית, יש להודיע לחברת הביטוח על המקרה בהקדם. עו"ד חרל"פ מציין כי "פעמים רבות חברות הביטוח מתנערות מאחריות עקב טענה לחוסר ראיות, או עקב גרסה שמסר המבוטח בזמן אמת שאינה תואמת לגרסתו המאוחרת. לכן בטרם הפנייה הראשונית לחברת הביטוח, רצוי להתייעץ עם עו"ד".
במצב שבו יש פוליסת ביטוח המכסה נזקים לבית או לעסק, יש להודיע בדחיפות לחברת הביטוח, שאמורה לשלוח שמאי מטעמה לבדיקת הנזק. עפ"י חוק חוזה ביטוח, הפיצוי אמור להתקבל בתוך 30 יום מיום שהחברה קיבלה את כל הנתונים. חשוב לתעד את כל הנזקים ולא לזרוק חפצים שנהרסו ע"מ שאפשר יהיה להראותם לשמאי.
את המדריך גיבשנו בעזרת עו"ד עמיקם חרל"פ, מומחה בדיני נזיקין, רשלנות וביטוח ממשרד עמיקם חרל"פ ושות', והמשמש כיו"ר ועדת רשלנות רפואית בלשכת עו"ד.

