לא רק חומרי הגלם: הסיבה האמיתית שבגללה גולדה העלו את מחיר הגלידה
אחד מיצרני הגלידות הגדולים ל"ממון": "המשלוחים עלו מאוד בקורונה וחברת וולט לוקחת להם כ־30% עמלה" • על הפער של 430% בין קילו גלידה תעשייתית לגלידרייה: "מוגזם"
עליית המחירים שביצעה רשת הגלידות גולדה (3% על גלידה במשקל) עוררה סערה והציפה את העובדה שגלידה גולדה נמכרת ב־18 שקל לכדור ו־108 שקל לק"ג. גם ברשתות המתחרות מחיר ק"ג נע בין 90 ל־110 שקל, לעומת 25 שקל בלבד למחיר ממוצע של ק"ג גלידה במארזי הגלידות המשפחתיות שנמכרות במקררי הסופר. מדובר בפער עצום במחירים בין הגלידות "התעשייתיות" לגלידריות. מגלידה גולדה נמסר אז כי: "עליית המחירים הוגבלה לגלידה במשקל בלבד, והיא תוצאה ישירה של התייקרות מחירי חומרי הגלם, עליית מחירים בחומרי האריזות, המוצרים הנלווים והמיסוי בגינם". אבל משיחה עם אחד מיצרני הגלידות הגדולים בארץ, שהעדיף שלא להיחשף, עולה הסיבה האמיתית לעליות: חברת המשלוחים וולט.
לדברי היצרן: "אין לי ספק שחלק ניכר מהשיקולים של גולדה לעליית המחיר נובע מהעובדה שהרשת הפכה לאחד הלקוחות הגדולים של וולט. מכל 108 שקל לק"ג גלידה שנשלח לבית הלקוח וולט גובה כ־28 שקל. נפח המשלוחים של גולדה מסך המכירות גדל מאוד בשנות הקורונה אבל הרווחיות כורסמה על ידי העמלה הגבוהה שגובה וולט. זזו הסיבה שהם העלו את המחיר רק לגלידות במשקל - המוצר שנמכר דרך וולט. זה נכון שחומרי הגלם התייקרו אבל אנחנו בינתיים לא העלינו מחירים".
ואכן לפני עליית המחירים קילו עלה 105 שקל במשלוח של וולט ו-102 שקל בחנות וההבדלים בין המחירים במשלוח לבין המחיר בגלידריות מוסברים בעמלה הגבוהה של וולט שעומדת על כ־30% ונוגסת ברווחיותה. זו גם הסיבה שמחיר כדור גלידה לא השתנה.
קילו גלידה ב-25 שקל
אבל שאלה יותר בסיסית היא האם יש הצדקה לפער העצום בין גלידה תעשייתית ובין הגלידרייה. יצרן הגלידות לא מתחמק: "אם להיות הוגנים, מדובר בשני מוצרים שונים. הגלידריות מוכרות גלידה טרייה עם אורך חיים מוגבל ועם חומרים טבעיים ברמה גבוהה יותר, למשל אם יש להם טעם פיסטוק אז הוא עשוי ממחית פיסטוקים שעלותה גבוהה ולא חומרי טעם, כמו בתעשייה. הם עובדים עם שמנת ניגרת ואנחנו עם אבקת חלב וחמאה. הבדל נוסף שאנשים טועים בו - ליטר גלידה שלהם 'כבד' יותר ושוקל יותר מליטר גלידה שלנו. הגלידה התעשייתית מוקצפת ומלאה אוויר והגלידה הטרייה בגלידריות כמעט ללא אוויר ולכן דחוסה יותר. ולמרות זאת פער 430% הוא לא מוצדק. ההבדל באיכות החומרים בין הגלידרייה לגלידה ה'תעשייתית' יכול להסביר פער של 50% במחיר, לא מעבר. הצרכן משלם על האריזה, עיצוב הסניפים ומחירי השכירות. למה צרכן רוצה גלידה מלוחה זו כבר שאלה לפסיכולוג. אנחנו חיים בחברה אחרת שמוכנה לשלם עבור ריגושים חדשים, אבל בוכה על המחיר. זה השילוב שהולך".
גולדה צמחה במהירות מטורפת, האם בגודל הזה אפשר לשמור על איכות של גלידה ארטיזנית?
"לדעתי לא. כל רשת זכיינית בגדלים האלה מתקשה לשמור על האיכות והסטנדרטים".

