זינוק של 25% בנפגעי תאונות אופניים חשמליים וקורקינטים
דוח חדש של מכון גרטנר חושף: 1,400 איש, מהם 287 בני פחות מ–16, נפגעו בתאונות של כלים חשמליים במהלך 2021 • 14 נהרגו
הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג להוספת סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים נגד רוכבי אופניים וקורקינטים. אבל דוח חדש של מכון גרטנר בבית החולים שיבא מוכיח עד כמה מאחר משרד התחבורה בהתמודדות עם הסכנה שמציבים הכלים העירוניים לרוכבים שלהם ולהולכי הרגל.
לפי הדוח של המכון, העוסק בחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, זינק ב־2021 מספר הפצועים בתאונות עם שני הכלים ב־24.5%. יצוין כי הדוח מתייחס רק לפצועים שהגיעו למיון והושארו לאשפוז. פצועים ש"רק" שברו יד או רגל לא נכללים בספירה.
כך או כך מדובר בשיא חדש במספר הנפגעים: ב־2013 כשהכלים החשמליים עוד היו בחיתוליהם בארץ נרשמו רק 75 נפגעים. המספר זינק ל־657 ב־2015, וממשיך לרשום מאז עלייה רצופה: 1,046 ב־2019, עלייה ל־1,088 למרות הקורונה ב־2020 ו־1,378 בשנה שעברה. בשנה החולפת מתו מפצעיהם 14 מהרוכבים, ובשלוש השנים האחרונות 52.
בין הנתונים המדאיגים בדוח, שהוכן בידי צוות בראשותו של ד"ר מורן בודס, עולה כי נמשכת מגמת הגידול בחלקם היחסי של רוכבי הקורקינט מתוך סך הנפגעים המאושפזים כתוצאה מתאונות של כלים חשמליים. ב־2020 עמד חלקם של רוכבי הקורקינט החשמלי מקרב המאושפזים על 28% מהפצועים, וב־2021 עלה ל־32.1%.
איפה השבילים?
בשונה מהשנים הקודמות, שבהן היה מספר הולכי הרגל שאושפזו בעקבות תאונות עם אופניים וקורקינטים חשמליים יציב יחסית, ב־2021 חלה עלייה של 50% במספרם, מ־67 ל־96.
עם זאת, האיסור לרכוב על מדרכות הוריד יותר רוכבים לכביש, בהיעדר מספיק שבילי רכיבה נפרדים, והתוצאה קשה: עלייה של 25% במספר הרוכבים שנפצעו בתאונה עם רכב מנועי אחר, מ־333 ל־450.
עוד נתון מדאיג: ב־2021 נמשכת העלייה במספר הילדים מתחת לגיל 16 שנפגעו ואושפזו כתוצאה מתאונה כשרכבו על אופניים/קורקינט חשמליים מ־217 ב־2020 ל־287 ב־2021. זאת בזמן שלפי החוק רוכבים בגילים האלה בכלל לא אמורים לרכוב עליהם. למרות זאת, בשל הלחץ החברתי, הורים רוכשים את הכלים החשמליים גם לנערים ולנערות צעירים יותר והמדינה לא אוכפת.
במקביל לעלייה במספר הפצועים נרשמה החמרה בפציעות: זינוק של 36% במספר הרוכבים שאושפזו עם פציעה קשה או אנושה, ו־32% בשיעור הפצועים עם פגיעות ראש.
תל־אביב ממשיכה להיות העיר עם המספר הגדול ביותר של הרוכבים המעורבים בתאונות, 21.6% מהפצועים בשנה החולפת נפגעו בשטחי העיר.

