ממשלת שינוי, דגם שונה
יצאנו לנהיגה ראשונה באאודי A8 המחודשת, מכונית השרד שמשמשת את ראשי הממשלה • בנט, תכיר
כבר לא מעט שנים שאאודי A8 משמשת כרכב השרד הרשמי של ראשי ממשלות ישראל. "ממשלת השינוי" הביאה לצמיחה ניכרת בקילומטראז' שצוברות האאודי הממוגנות השחורות: במקום נסיעה יומית מרחוב בלפור אל קריית הממשלה, נאלצת השיירה לטפס מדי יום מרעננה לירושלים ובחזרה. האם הבלאי המואץ של ה־A8 הממשלתית יביא להחלפתה בקרוב? יצאנו לנהיגה ראשונה בדגם המחודש של מכונית השרד, להיכרות זריזה עם המחליפה האפשרית.
המראה סולידי, אולי עם חיזוק קל של הנוכחות בעיצוב החזית. קשה לפספס את כמות הניקלים הבלתי נתפסת, שנועדה לפנות לקהל הסיני; אפשר לקבל את ה־A8 גם בלעדיהם.
בתא הנוסעים לא היה צורך בשינויים יוצאי דופן. איכות החומרים נותרה מעולה, ומול הנהג ניצבים כבעבר ארבעה מסכים גדולים, כולל תצוגה עילית חדה להפליא – אך בממדים קטנים מאלו של מרצדס, למשל, ובלי תצוגת המציאות הרבודה. אולי עדיף באמת שמתוך המכונית מספר 1 תשתקף המציאות כמו שהיא.
תביטו לאחור
גולת הכותרת של ה־A8 הייתה ונותרה המושב האחורי. שני מסכים 10.1 אינץ' חדשים מאפשרים הזרמת מדיה מהסמארטפון או מכל מכשיר סטרימינג אחר, וישנה גם אופציה מיוחדת עם שם קצת בעייתי לאופציה ברכב של אישי ציבור, של "מושב הרפיה", שכולל חימום לכפות הרגליים, עיסוי גב עם 18 כריות פניאומטיות, משענות ראש בכוונון חשמלי ואפילו שולחנות נשלפים ובר מובנה במרכז. לשמפניה הורודה, כמובן.
כדי להזיז את היאכטה העצומה הזאת, משתמשים באאודי במספר מנועי ענק. הבסיסי הוא בנפח 3.0 ליטרים עם 6 צילינדרים והספק של 340 כ"ס. אין שאיפה הגיונית שהמנוע הזה לא יספק, לבד אולי מהתדמית הירוקה שכיום הופכת הכרחית עבור רבים מהפוליטיקאים.
אלו ישמחו לדעת כי ישנה גם גרסה היברידית־נטענת חדשה, ששודרגה במסגרת מתיחת הפנים וזכתה לסוללת 17.9 קוט"ש. באמצעותה מסוגלת לפי הנתונים הרשמיים ה־A8 לשייט בכוח החשמל למרחק של כמעט 60 קילומטרים, ועל הדרך להרוויח עוד למעלה מ־100 כ"ס לטובת תאוצות מופרעות בהינף דוושה.
מעליהן יש גרסת V8 עם 4.0 ליטרים ו־460 כ"ס, וגם את ה־S8 הספורטיבית עם 571 כוחות סוס ותאוצה של 3.8 שניות בלבד ל־100 קמ"ש. אותה S8 מצליחה גם לעשות את הבלתי אפשרי ולכווץ את הסדאן הענקית לממדים שפויים בהרבה בתוך העיקולים, בין היתר בזכות דיפרנציאלים מוגבלי החלקה והיגוי לגלגלים האחוריים.
בכל הנוגע לנוחות, מסתבר שאפשר לשפר גם את המצוין: מערכת מתלי אוויר מוצעת כסטנדרט, ואם תוסיפו עוד כמה שקלים תוכלו גם לצייד את ה־A8 במתלים אקטיביים שסורקים את פני הכביש, מכינים את המתלה לשיכוך מדויק ומצליחים למזער את הרכינה בעיקולים שוודאי תפריע לבוס מאחור. נהגנו ב־A8 ב־200 קמ"ש בגשם שוטף באוטובאן, וחלל הרכב נותר שקט בצורה אבסולוטית.
גם לאחר מתיחת הפנים של ה־A8, ההתמודדות מול מרצדס S קלאס האולטרא־מרשימה היא משימה מורכבת. וכמו תמיד, הלקוחות שיבחרו בספינת הדגל של אאודי יעשו את זה מטעמים של צניעות ואיפוק. תכונות שקיימות, כך מסתבר, גם במכונית שעולה כמעט מיליון שקלים.
מנוע: 2,995 סמ"ק, טורבו היברידי־נטען. סוללת 17.9 קוט"ש. הספק 462 כ"ס, מומנט 71.4 קג"מ. תיבת הילוכים: אוט', 8 הילוכים. הנעה כפולה.
ביצועים (יצרן): 4.9 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, מהירות מרבית 250 קמ"ש. מחיר משוער: כ־900,000 שקל. ציון: ****
הכותב היה אורח אאודי