שתף קטע נבחר
 

למה מי זה אילון מאסק

טויוטה הייתה מוכנה להמשיך למכור לנו היברידיות לנצח, אבל ההצלחה של טסלה חייבה אותה להגיב. ה–BZ4X הוא ג'יפון חשמלי ראשון, שנועד להוכיח שיש לה מה למכור בעידן האפס פליטה, עם קצת עזרה מסובארו

ב-1937 הקים סוצ'ירו טויודה את יצרנית הרכב שנשאה את שם משפחתו, ובהמשך שינה אותו לטויוטה, כדי להקל על הלקוחות המערביים להגות אותו. ב־1975, כשטויוטה עקפה את פולקסווגן כיצרנית הרכב הזרה הנמכרת ביותר באמריקה, אילון מאסק היה בן ארבע. ב־2008, כשטויוטה עקפה את ג'נרל מוטורס והפכה ליצרנית הרכב הגדולה בעולם, מאסק היה היו"ר והמשקיע הגדול ביותר של סטארט־אפ מוזר בשם טסלה שניסה לייצר מכוניות חשמליות.

 

אבל ב־2021 ייצרה טסלה כמעט מיליון מכוניות חשמליות, וטויוטה אפס. שווי השוק של טסלה עומד כעת על 764 מיליארד דולר. טויוטה, שמייצרת פי 10 ממנה, שווה רק 250 מיליארד דולר. החברה, שעד לאחרונה דבקה במהפכה ההיברידית, נאלצה לבלום בחדות ולפרסס. לפני חודשיים עמד לפני המצלמות אקיו טויודה, נשיא ומנכ"ל טויוטה והנכד של סוצ'ירו, כשמאחוריו 15 דגמי קונספט חשמליים, והבטיח ללקוחות ובעיקר למשקיעים שטויוטה התאפסה על עצמה. החברה תשקיע 35 מיליארד דולר כדי לסגור את הפיגור שצברה במעבר לחשמל, ועד 2030 כבר תייצר יותר משלושה מיליון חשמליות בשנה.

 

כך שה־BZ4X הכחלחל שניצב מולי אי שם ליד ברצלונה חשוב היום לטויוטה לא פחות מהקורולה. הרכב החשמלי המודרני הראשון של טויוטה, לא איזו גרסת ייצור מוגבל לדגם קיים כפי שכבר ייצרה בעבר לראב4. לטויוטה היה כל כך חשוב לשכנע אותנו בזה, שהיא איפשרה לנו לנהוג בגרסת טרום ייצור, שנבנתה עדיין ידנית. הייצור הסדרתי יתחיל ביפן רק בחודש הבא, אבל היא הטיסה לספרד כמה רכבים ראשונים תחת הסוואה קלה, ואפילו עודדה אותנו ללכלך אותם בבוץ.

 

העיצוב הוא המקום הראשון שמבהיר שטויוטה אמנם מייצרת רכב חשמלי, אבל אין לה כוונה להיות טסלה. השם אניגמטי, ראשי תיבות של Beyond Zero אפרופו אפס פליטות מהאגזוז — והתוצאה שמרנית מאוד ומזכירה בעיצובה את הראב4.

 

גם סביבת הנהג תהיה מוכרת לכל מי שנהג בטויוטה, פשוטה ולא מאיימת, עם תפעול קל ופשוט למסך המולטימדיה. עיצוב הפנים דומה מאוד לזה של הראב4, אם כי החומרים איכותיים יותר. מה שכן, תנוחת הישיבה של הנהג לא מוצלחת, ההגה מסתיר חלק מהמחוונים, כמו בפיג'ו כיום. אולי מדובר בחלק מההכנה לחידוש הגדול שיביא הרכב בשנה הבאה: היגוי על חוט, כמו במטוסים, ללא קשר מכני בין גלגל ההגה לגלגלים.

 

טויוטה ניצלה היטב את יתרונות הפלטפורמה החשמלית, הסבה של פלטפורמת הבנזין־היברידית של הראב4. עם 4.69 מטר אורך, הוא ארוך מהראב4 ב־9 ס"מ, אבל בסיס הגלגלים שלו, 2.85 מטר, ארוך ב־16 ס"מ. עם 1.60 מטר גובה, הוא נמוך ב־9 ס"מ מהראב4, והרוחב שלהם זהה, 1.86 מטר. החברה יצרה רכב מרווח מאוד, מלפנים ומאחור. רק תא המטען לא מתבלט, עם נפח של 452 ליטר.

 

לגרסת הבסיס יש הנעה קדמית ו־204 כ"ס, אנחנו נהגנו בזו עם הנעה כפולה ומנוע קדמי ואחורי, שמספקים יחד 218 כ"ס. לא הספקים יוצאי דופן, אבל טויוטה ממשיכה לעבוד כאן עם הראש שלה: עדיפות לאמינות ושרידות על פני הביצועים. לסוללה קיבולת של 71.4 קוט"ש, אבל טויוטה טוענת שהיא תשרוד 10 שנים וגם אחרי מיליון קילומטר עדיין תספק לפחות 70% מהקיבולת המקורית. הביצועים טובים, אבל אין את אפקט המכה בגב כשמאיצים כמו בטסלה. גם כיול השלדה מכוון לצד הנוח ולא הספורטיבי, גם נוחות טובה מהמקובל בקטגוריה.

 

בין הנהג לנוסע מחכה הפתעה: כפתור X מוד, סמל מסחרי של סובארו, למערכת שיודעת למתן את העברת הכוח בשטח כדי להפחית החלקת גלגלים בבוץ, בשלג או סתם בעפר. אפילו שטויוטה מחזיקה 20% מסובארו, ואפילו שסובארו תשווק גרסה משלה לרכב שתכונה סולטרה, זה כבוד לא אופייני בין מותגים. טויוטה קצת ויתרה על שלה, כדי שהרכב החדש שלה לא יתקשה בבוץ כמו קרוסאוברים חשמליים אחרים, והפגין בנסיעת המבחן יכולת שטח נאותה לקטגוריה. זה לא לנד קרוזר ואפילו לא פורסטר, וזוויות הגישה והנטישה לא משהו, אבל יש לו יכולת שטח מסוימת.

 

בשורה התחתונה, ה־BZ4X הוא בדיוק הרכב החשמלי שאפשר היה לצפות מטויוטה. הגיוני ולא מתחכם, מודרני אבל לא מסובך, ושימושי מאוד. לרעתו עומד תג מחיר גבוה יחסית, וקצב ייצור איטי, אירופה — וישראל בספירה — תקבל רק 16 אלף יחידות השנה ו־35 אלף בשנה הבאה. ככה מעבירים מסר, אבל לא מנצחים את טסלה.

 

מנוע: חשמלי, 218 כ"ס. סוללת 71.4 קוט"ש

תיבת הילוכים: אוט', הנעה כפולה

ביצועים: 6.9 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 160 קמ"ש מהירות מרבית, לפחות 410 ק"מ טווח רשמי

זיהום אוויר: קבוצה 1 מ־15

בטיחות: טרם נבחן במבחן הריסוק האירופי, בטיחות אקטיבית מלאה

אחריות: 8 שנים רשמית לסוללה, 3 שנים לרכב

מחיר משוער: מ־225 אלף שקל

+ הגיוני ולא מתחכם, מרווח, יכולת שטח יחסית לחשמליות אחרות

– מחיר גבוה, קצב אספקה נמוך 

הכותב היה אורח טויוטה בספרד

פורסם לראשונה 24.02.22, 15:38

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים