"תושבי ירושלים לא יצטרכו רכב"
עומסי התנועה שמשתקים את הבירה, המרוץ אחרי השלמת רשת הרכבת הקלה, הפרויקטים החדשים וההתמודדות עם הפגנות החרדים • מנכ"ל העירייה איציק לארי מבקש מהתושבים סבלנות ומבטיח: "ירושלים תהיה הראשונה לצאת מהפקקים"
"כמו כל תושבי העיר גם אני יושב בפקקים. זה לא נעים, זה מעצבן. גם אני לפעמים מסנן קללה על 'ראש העיר' ועל הפקקים", הודה לאחרונה בציוץ ראש העיר ירושלים משה ליאון, בתגובה לעוד תלונה על בעיות התנועה הקשות בעיר, הפעם של מיכאל שמש, הכתב הפוליטי של כאן11, שהמערכת שלו ממוקמת באחד האזורים הפקוקים בעיר כיום, גבעת שאול.
"אנחנו לא אוהבים את הרכב הפרטי", מודה איציק לארי, מנכ"ל העירייה. "הפקקים כעת הם תוצאה של עבודה ליצירת אלטרנטיבה עבורו. ירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים, ולתושביה לא יהיה צורך ברכב".
אי־אפשר לזוז
בכתבות תחבורה מדברים בדרך כלל על הפקקים בגוש דן, אבל אלה שבכניסות ובתוך העיר הגדולה בארץ אינם קלים יותר. אליהם מתווספים כבישים עתירי בורות וסדקים בגלל שילוב של הזנחה ועבודות התשתית הרבות.
ירושלים הייתה אמנם העיר הראשונה שבה הופעל קו רכבת קלה אמיתי, כבר ב־2011. אבל אחרי שבנייתו ארכה פי 2 מהמתוכנן וגרמה לעשרות בעלי עסקים לפשוט רגל, לא מיהרו בעירייה, במשרד התחבורה ובאוצר להשלים את רשת הרק"לים המתוכננת. זה יקרה רק בעשור הנוכחי, עוד לפני המטרו בגוש דן, בהשקעה של יותר מ־20 מיליארד שקל לשלושה קווים, כשבמקביל מתבצעים שורה של פרויקטי תשתית שאמורים להקל על הנהגים, ביניהם כניסה חדשה מכביש 1 למרכז ירושלים בעלות של 1.3 מיליארד שקל, ומנהרות הגבעה הצרפתית בעלות של כמיליארד שקל.
אזור גבעת שאול, המשלב מסחר, משרדי ממשלה ומגורים ומהווה את נתיב הכניסה העיקרי לשכונת הר נוף, ואת אחד ממוקדי הפקקים העיקריים בגלל העבודות על הקו השני של הרק"ל, הירוק, שיוביל מגילה שבדרום העיר, דרך שכונות פת וגבעת מרדכי, אל קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, קריית הממשלה, התחנה המרכזית, ועד הגבעה הצרפתית והר הצופים. כמו שנחשף בממון, האזור יחטוף עוד מכה תחבורתית בקיץ הקרוב, כשצומת בן דרור הצמוד לכניסה לעיר ייסגר לשבועות של עבודות תשתית.
מתי הירושלמים ירגישו הקלה בפקקים?
"אנחנו מסיימים כעת את העבודות ברחוב המלך דוד, מה שישחרר את הפקק בבוקר בממילא. במחצית השנייה של 2023 נפתח את מנהרות הגבעה הצרפתית, מה שיקל על התנועה לפסגת זאב ולמעלה אדומים, וישחרר את הפקק לתושבי הגבעה הצרפתית. עוד לפני כן, בין מארס ליוני 2023, נפתח את שתי ההארכות של הקו האדום, לבית החולים הדסה ולנווה יעקב. בתחילת 2024 נתחיל להפעיל את הקטע הראשון בקו הירוק, מאזור פ"ת לתחנה המרכזית, מה שיקל על התנועה לקריית הממשלה ולגבעת רם. עד 2025 יפעל כל הקו הירוק, ועד 2029 גם הקו הכחול וההסגול בדרום העיר, שיחבר את שני הקווים".
בקיץ המצב בגבעת שאול רק יחמיר עם העבודות בבן דרור, שיחסום את אחת הכניסות העיקריות לאזור, וינתק לחודשיים את בית הכרם והר הרצל מהרכבת הקלה.
"נסיים את העבודות עד סוף אוגוסט. יהיה מעקף בשדרות הרצל לרכב הפרטי, תגבור של האוטובוסים במקום החלק של הרכבת שלא יפעל, ובמקביל ייפתח החלק הראשון של כביש 16, ממוצא לגבעת שאול, מה שיספק כניסה ויציאה חדשות. בתחילת 2023 כבר ייפתח הכביש כולו".
בבר אילן אתם נתקלים בהפגנות חרדים אלימות נגד העבודות על הרכבת הקלה.
"זה חוסר משילות של המדינה. היא משקיעה מיליארדים בקו שישרת מאות אלפים מכל המגזרים ונכנעת לקומץ קיצוני. קורעים לנו כבלי חשמל ותקשורת, שוברים גידור. בורחים לנו קבלנים שהעובדים שלהם מותקפים ושטרקטורים שלהם נשרפים. מדובר בנזק מצטבר של עשרות מיליוני שקלים".
אי־אפשר לנהל דיאלוג עם המפגינים?
"אנחנו משקיעים בדיאלוג עם התושבים, נממן שיפוץ בתים שצמודים לקו, ויש לנו ראש עיר שמסוגל לנהל דיאלוג עם כל הזרמים בעיר. בכלל, משה ליאון שמאוד מעורב בנושא הבטיח שירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים ואנחנו בדרך לשם. כל עבודות התשתית הן חלק מפיתוח אורבני שלם שמשפיע על איכות סביבה, תעסוקה וכל הנראות של המרחב הציבורי".
שביל הבריחה
אחרי פסח יתחילו העבודות על פרויקט תשתית נוסף, שנחשף כאן לראשונה, ואמור לעודד אלטרנטיבה לרכב הפרטי: הארכת נתיב התחבורה הציבורית בכניסה לעיר מכיוון מודיעין, בדרך בגין בקילומטר חצי, עד למנהרות ליפתא.
בכל צד של הכביש יתווספו נת"צ ושביל אופניים. העבודות יימשכו שנתיים, וייצרו גם את אחד משבילי האופניים היפים בארץ, שישקיף על עמק הארזים.
הנת"צ ושביל האופניים ישפרו את הגישה לאזור המשרדים וההייטק המרכזי של העיר, בהר חוצבים, שסובל מעומסי תנועה קשים. אבל לארי רומז שפרויקט אחר שאמור היה לשפר אליו את הגישה ברכב פרטי, יצירת כניסה נוספת מצפון באמצעות גשר שיחבר אותו למחלף רמת שלמה, לא יקרה.
"זה בתכנון, אבל לא קריטי. אנחנו מתרכזים כעת בשדרוג התחבורה הציבורית והכניסות לעיר, שגם מי שיגיע ברכב פרטי ישאיר אותו באחד ממתחמי החנה וסע שאנחנו בונים בצמוד לרכבת הקלה. אנחנו גם בונים אלטרנטיבות להר חוצבים, שטחי משרדים חדשים בשטח של 1.6 מיליון מטר, כולל בנייני משרדים בגובה של עד 40 קומות בפרויקט שז"ר. קווי הרכבת הקלה, והכפלת כמות הנסיעות בקווי האוטובוסים בעיר, מאפשרים לנו לצרף את הבנייה היכן שיש תחבורה ציבורית כדי להגיע אליה".