טופ קרוז
פסטיבל קאן הוא תמיד אירוע נוצץ, אבל בפסטיבל ה־75 בשבוע הבא כל העיניים יופנו לאדם אחד, שיצעד על השטיח האדום בפעם הראשונה אחרי שלושה עשורים. טום קרוז יחגוג בקרוב 60, אבל החליק בקלות לסרבל הטיסה בסרט ההמשך ל"אהבה בשחקים" המיתולוגי, וסוף סוף זכה לחותם האומנותי של הפסטיבל אחרי שנים של סרטי אקשן, אופי בעייתי ומחויבות לסיינטולוגיה, שהרחיקו אותו מתפקידים משמעותיים. ככה זה כשאתה הכוכב הכי מאווריק בשטח
ביום שלישי הקרוב ייפתח פסטיבל קאן ה־75, ואין ספק שהאירוע המרכזי של החגיגות יהיה שובו של טום קרוז, אחרי היעדרות רועמת של 30 שנה. הפעם הראשונה והאחרונה שהמגה־סטאר פקד את עיר הנופש הצרפתית הייתה ב־1992, עת הציג את סרטו "הרחק מכאן", שהיה סרט הנעילה של המהדורה ה־45 של קאן. באותה הזדמנות הוא הגיש בטקס הסיום את פרס "דקל הזהב" לבילה אוגוסט, במאי הסרט הזוכה "כוונות טובות".
אבל למבקרי ומבקרות הקולנוע בקאן שיודעים להיות קולניים, ביקורתיים ונטולי רחמים, לא היו שום כוונות טובות: הם שרקו בוז לעגני לקרוז ול"הרחק מכאן" שהוצג מחוץ לתחרות הרשמית. לאור הטראומה והעלבון, קרוז החליט להדיר את עצמו מאירוע הקולנוע הנחשב והזוהר ביותר בעולם. בעוד חבריו לאולימפוס של הוליווד בראד פיט וג'ורג' קלוני הפכו לבני־בית בטיילת המפורסמת, קרוז בחר שלא להתמודד יותר עם הביקורת הנשכנית. מן הסתם העדיף גם להימנע מהתקשורת הצהובה שפוקדת את קאן, מתוך חשש שהיא עלולה לחטט בחייו הפרטיים החידתיים ולשאול שאלות קשות ובוטות.
לחלק מהפרשנים יש הסבר אפשרי נוסף להימנעות של קרוז מקאן: היחס העוין של צרפת לכנסיית הסיינטולוגיה השנויה במחלוקת, והוא כזכור אחד השמות והדוברים הבולטים שלה. ועדות חקירה בצרפת הגדירו את כנסיית הסיינטולוגיה ככת העושה שימוש בשיטות של מניפולציה פסיכולוגית, וברור שקרוז לא אהב זאת. מעניין אם בביקור הזה הוא יישאל במסיבת העיתונאים על סוגיות כמו סיינטולוגיה ומיהי בת הזוג הנוכחית.
קרוז, "דוריאן גריי ההוליוודי" המסרב להתבגר, יחגוג ביולי הקרוב יום הולדת 60 והקאמבק לקאן הוא עסקת חבילה נהדרת לשני הצדדים: קברניטי הפסטיבל שיערכו לקרוז "מחווה יוצאת־דופן להישגים שלו", כולל כיתת אומן, זקוקים לאבק הכוכבים ולרעש התקשורתי שקרוז יביא עמו. התמונות בהן קרוז ייראה פוסע על השטיח האדום, בבכורה האירופית של "אהבה בשחקים: מאווריק", סרט המשך ללהיט המיתולוגי שלו מ־1986, יככבו הרי בכל העמודים הראשיים, מהדורות החדשות והאתרים, בעוד המעריצים יתפסו עמדות יממה לפני הבכורה סמוך לשטיח האדום כדי לחזות מקרוב באלילם הנערץ ואולי יצליחו לחלץ חתימה ואפילו סלפי. תיירי פרמו, המנהל האומנותי של קאן, יודע היטב איזו ביצת זהב השיג, ובמסיבת העיתונאים שנערכה בחודש שעבר בפריז יצא מגדרו ואמר שקאן עורכת את המחווה לקרוז, בזכות "העקבות הייחודיות שהוא משאיר בהיסטוריה של הקולנוע".
בראיון לאתר "דדליין", הוסיף פרמו: "אני שמח להציג את אהבה בשחקים: מאווריק", מאחר והסרט טוב מאוד ואני שמח להיות מסוגל לשים זרקור ולהדגיש את טום קרוז, שבמהלך הקריירה איכות העבודה שלו, גם כמפיק, גבוהה בצורה שלא תאמן".
צעיר נצחי
קרוז מצידו שמח להכרה ולחותם האומנותי שיעניק לו הפסטיבל האיכותי והאנין, במיוחד אחרי שבשנים האחרונות הוא מתמקד בסרטי אקשן ובפרנצ'ייז. עברו הימים שבמאים מוערכים משתפים איתו פעולה. אם בעבר קרוז עבד עם פיגורות כמו פרנסיס פורד קופולה ("נערי הכרך"), מרטין סקורסזה ("צבע הכסף"), אוליבר סטון ("נולד ברביעי ביולי"), פול תומאס אנדרסון ("מגנוליה"), סטנלי קיובריק ("עיניים עצומות לרווחה") וסטיבן ספילברג ("מלחמת העולמות", "דו"ח מיוחד") והיה מועמד שלוש פעמים לאוסקר, כיום הוא מתמקד בהפקות עתירות תקציב, שמאפשרות לו להפגין את גבורתו, נעוריו הנצחיים ואת הכושר הגופני שלו, אבל מרחיקות אותו מתפקידים משמעותיים. "בשנים האחרונות, חייו האישיים, סוגיית הסיינטולוגיה, סרטי האקשן — מאפילים על הכישרון שלו", סבור רג'יס רושייה הצרפתי, במאי הסרט התיעודי "טום קרוז, צעיר לנצח". "לדעתי קרוז לקח את הסיינטולוגיה ואת הצד האפל שלו צעד אחד רחוק מדי. במאים רבים, כולל ספילברג, לא רוצים לעבוד אתו יותר, בגלל המחויבות שלו לסיינטולוגיה ואולי גם בגלל השתלטנות שלו. סרטי הפרנצ׳ייז היו מה שהציל אותו. גם היום הוא אחד השחקנים הבודדים שניתן לומר עליו: 'בוא נלך לראות סרט של טום קרוז'".
ולמרות זאת קרוז עדיין צריך תקשורת חיובית ומנוף כמו קאן לקידום "אהבה בשחקים: מאווריק". דור חדש של רשתות חברתיות וטיק טוקים לא ממש מכיר אותו, במיוחד כשהוא נמנע מלחשוף את עצמו בתקשורת ומשמר את האניגמה שלו, וגם את התהיות על נטיותיו המיניות (למרות שהיה נשוי למימי רוג'רס, ניקול קידמן וקייטי הולמס והוא אב לשלושה ילדים). הכותרות המשמעותיות שהוא עשה בשנים האחרונות היו שני מקרים שלא ממש החמיאו לו: בעיצומה של הקורונה, כוכב־מפיק העל, הקונטרול־פריק האולטימטיבי, איבד שליטה במהלך צילומי "משימה בלתי־אפשרית 7" ותקף בזעם, בעודו משתמש בקללות ובאיומי פיטורים ("אתם פאקינג גמורים") עובדי צוות הפקה שלא צייתו להוראות הקורונה ולא עטו מסכות. ההקלטה של הצרחות המביכות הצליחו לדלוף לרשת, הפכה כמובן ויראלית ואף הגיעה למהדורות החדשות. הצרחות תרמו נדבך נוסף לדימוי הבעייתי, המטורלל, ההזוי והמשונה של קרוז, שהתעצם מאז קפץ ב־2005 על הספה בתוכנית האירוח של אופרה ווינפרי והצהיר בגאון שהוא מאוהב בקייטי הולמס.
ואילו באוקטובר האחרון, קרוז הגיע למשחק בייסבול מדובר ומתוקשר והמצלמות, כמתבקש, התעכבו על האורח הנכבד, שנופף וחייך למצלמות ולאוהדים המרוגשים, ונראה עם פנים תפוחות ואפילו מוזרות. הלוק שלו הסעיר מייד את הרשת, היו שתהו מי זה האיש החייכן והחביב. אחרים התווכחו על אופי ההתערבות הקוסמטית או כמה בוטוקס הוא הזריק לפניו, שנראו "קשיחות ולא גמישות". נטען גם שהוא השמין בכמה קילוגרמים טובים. הגולשים והגולשות הביעו תרעומת לנוכח קרוז מודל 2022: "הפסק להזריק חרא לפנים שלך!", "טום קרוז הרס את הפנים שלו בניסיון להיראות 'נערי'". מעריציו הנאמנים ניסו לגונן עליו ואחד מהם כתב: "נמאס לי שאנשים מטנפים בטוויטר על התנודות של אנשים במשקל. לאנשים מותר לעלות ולרדת במשקל, די להיות שמנופובים".
הפעם האחרונה בה ראינו את קרוז בסרט הייתה ב־2018 עם "משימה בלתי־אפשרית: התרסקות". לכן, חזרתו אחרי ארבע שנות היעדרות היא משמעותית: "אהבה בשחקים: מאווריק", שמגיע למסכים ב־25 במאי אחרי דחיות בגלל הקורונה, עשוי לקבוע אם קרוז עדיין מושך אנשים אוטומטית לבתי הקולנוע. האם יצליח לשמר את מעמדו בצמרת בירת הסרטים ובטבלאות שוברי הקופות? הציפיות מ"אהבה בשחקים: מאווריק" עצומות וחברת פארמונט סירבה למכור את הסרט לענקיות הסטרימינג נטפליקס ואפל טי.וי לשידור ביתי במקביל, מאחר וחשוב מבחינתה לראות את הסרט על מסך גדול – צעד שמעיד שהם בטוחים בסיכויי הצלחתו. בישראל, המכירה המוקדמת כבר נפתחה (הסרט צפוי לעלות לאקרנים ב־25 בחודש) וניכר שהאירוע מעורר התרגשות. קרוז כתב בחשבון האינסטגרם שלו: "הסרט נוצר ומוקדש למעריצים. אני כבר לא יכול לחכות שהם יראו אותו".
ב"אהבה בשחקים: מאווריק" המסקרן ומעורר־הציפיות, קרוז שוב מגלם את טייס הצי לוטננט פיט "מאווריק" מיטצ'ל, תפקיד שעשה נפלאות לקריירה ולחשבון הבנק שלו וגם למותג משקפי השמש ריי באן ולצי האמריקני – אחוז המתגייסים גדל בשעתו פלאים.
"אהבה בשחקים" של הבמאי טוני סקוט, שהבכורה שלו נערכה בניו־יורק בדיוק לפני 36 שנה, עלה 15 מיליון דולר, גרף 357 מיליון דולר והשיק את קרוז כסופרסטאר. כזכור, מאווריק וחברו לוטננט ניק בראדשו, המכונה "גוס" (אותו גילם אנתוני אדוארדס), ננזפים על אי־ציות לפקודה, אחרי התנהלותם בקרב אווירי. המפקד משגר אותם ל"טופ־גאן" (שמו של הסרט באנגלית) ־ בית הספר המתקדם ללימוד קרבות אוויר. מאווריק מתאהב באחת המדריכות, אותה מגלמת קלי מקגיליס, ובהמשך משתתף בקרב נגד הסובייטים. גוס, לעומתו, נהרג בתרגיל אווירי – ואחת הסצנות הבלתי נשכחות היא בה מאווריק במימי האוקיינוס אוחז את גופת חברו, עד בוא צוות החילוץ.
"אהבה בשחקים" חרך לא רק את טבלאות שוברי הקופות, הוא כבש גם את מצעד הפזמונים: "Take My Breath Away", אחד משירי הפסקול שזומר על־ידי הרכב הניו־ווייב האמריקני "ברלין", זכה באוסקר ובגלובוס הזהב והגיע למקום ראשון ברחבי העולם. הביקורות היו מעורבות וחלק מהמבקרים התייחסו להומו־ארוטיות שנודפת מהסרט, המשופע בטייסים חתיכים ומצודדים שחושפים ומבליטים את הנתונים שלהם. "כאשר קלי מקגיליס לא נמצאת על המסך, הסרט נראה כמו פרסומת הומו־ארוטית בוהקת", כתבה המבקרת הסמכותית פאולין קייל.
בצל האב
עבור קרוז, שחווה ילדות קשה וסבל מעוני ומדיסלקציה, "אהבה בשחקים" משקף את הבחירה החוזרת ונשנית שלו באותה תבנית של תפקידים. "החל מ'אהבה בשחקים' ו'צבע הכסף' קרוז תמיד משחק דמות שנמצאת בצל של אבא שלה, או מגלם דמות שהאב נפקד־נוכח. קרוז אף פעם לא משחק דמות שיש לה אבא טוב ונורמטיבי", מאבחן רושייה. "וזה לא מפתיע לאור הביוגרפיה שלו ־ אביו, שהיה אלים ומתעלל, נטש את המשפחה כשטום היה בן 12. המשפחה חיה אז בקנטקי והאם עבדה קשה כדי לפרנס את קרוז ואחיותיו. האב לא יצר אתו קשר במשך שנים ולא הראה שום עניין בהצלחה שלו. רק כשהאב היה על ערש דווי הוא יצר אתו קשר".
"אהבה בשחקים" המשיך לרכוש קהלים ומעריצים בשנים שחלפו, גם הודות לשידורים החוזרים ולספריות הווידאו והדי.וי.די, וכן זכה למחוות ולפארודיות בתרבות הפופולרית. המכורים שמחו לראות אותו שוב ושוב, אז רק התבקש שהמשכון יגיע. כבר ב־2010 החלו לפתח את התסריט, אבל כעבור שנתיים סקוט התאבד (הסרט החדש מוקדש לזכרו). המפיק ג'רי ברוקהיימר אמר כעבור שנה: "כבר 30 שנה שאנחנו מנסים לעשות את סרט ההמשך, אז לא נפסיק. טום אמר לי שלא משנה לאן הוא נוסע בעולם, אנשים מתייחסים אליו כמו אל מאווריק. פרויקט ההמשך מאוד מרגש ומסעיר אותו ואני מקווה שזה יקרה".
ב־2017 קרוז אישר שההפקה עומדת להצטלם והכריז: "הטייסים חזרו וכך הצורך במהירות. יהיו לנו הפעם מטוסים גדולים ומהירים. זה יהיה סרט על תחרות כמו 'אהבה בשחקים' אבל תהיה בו התקדמות מבחינת מאווריק". על מלאכת הבימוי הופקד ג'וזף קוסינסקי, שעבד כבר עם קרוז ב"אבדון". הצילומים החלו במאי 2018 בסן דייגו וקרוז, המתעקש לבצע בעצמו את הפעלולים ואוחז ברישיון טיס, הפגין את ביצועיו המרשימים. מטוס המוסטנג הנראה בסרט הוא למעשה מטוסו הפרטי של קרוז. בכלל, קרוז התעקש שסצנות הטיסה יהיו אותנטיות ולא ייעשה שימוש באפקטים מיוחדים ובטכנולוגיות חליפיות. הסרט היה אמור לצאת תחילה ב־12 ביולי 2019, אבל הוא נדחה כדי "לאפשר למפיקים לעבוד על סצנות הטיסה המורכבות". ואז הגיעה הקורונה, שגררה דחייה נוספת.
אז מה קורה ב"אהבה בשחקים: מאווריק"? הטייס מאווריק נקרא, אחרי 36 שנות שירות, להיות אחראי על קבוצת בוגרי "טופ גאן", והם אמורים לצאת למשימה מיוחדת תחת פיקודו של חברו ויריבו לשעבר של מאווריק – טום "אייסמן" קזנסקי (ואל קילמר חזר לגלם אותו למרות מצבו הבריאותי – הוא מתמודד עם סרטן הגרון), מפקד גזרת האוקיינוס השקט. בין בוגרי ה"טופ גאן" נמצא את לוטנט ברדלי בראדשו, בנו של גוס המנוח. מיילס טלר מגלם את ברדלי. ג'ניפר קונלי מופיעה בתפקיד האהבה החדשה של מאווריק – אמא חד־הורית המנהלת בר סמוך לבסיס, שאביה הוא אדמירל בדימוס. בצוות אפשר למצוא גם את אד האריס וג'ון האם ("מד מן"). את מקגיליס לא תמצאו כאן. "לא התבקשתי להופיע בסרט ההמשך בגלל שאני זקנה ושמנה", אמרה בראיון שהעניקה ב־2019. "אני מעדיפה להרגיש בטוחה לחלוטין בעור שלי ובמי ובמה שאני בגילי".
המלחין הגרמני הרולד פאלטרמאייר, החתום על פסקול "אהבה בשחקים", התבקש יחד עם מלחינים נוספים לשחזר את ההצלחה. לביצוע המשימה גויסה לא אחרת מאשר ליידי גאגא, ו־Hold My Hand, הבלדה החדשה מהפסקול שכתבה עם המוזיקאי בלאד פופ, והקליפ, כבר מרטיטים לבבות. "כתבתי את השיר לסרט המדהים הזה, אבל כתבתי אותו גם עבור אנשים שמרגישים שהם לא יהיו אף פעם בסדר. החיים לימדו אותי, עת עברתי רגעים קשים, שחשוב להאמין באנושיות. גם כשקשה אנחנו צריכים להאמין בעצמנו", התפייטה ליידי גאגא בחשבון האינסטגרם שלה. "'אהבה בשחקים' המקורי יצא ב־1986, השנה בה נולדתי". קרוז ביקר לאחרונה בהופעה של ליידי גאגא, והזמרת־יוצרת הנרגשת פירסמה צילומים בהם הם מתנשקים מאחורי הקלעים וכתבה: "תודה שבאת להופעה שלי. אני אוהבת אותך חבר שלי".
עכשיו, אחרי שקרוז מימש את חלום ההמשכון של "אהבה בשחקים", הוא מתפנה לסיום פרקים 7 ו־8 בסאגה הבלתי נגמרת "משימה בלתי־אפשרית". אז אולי יצליח לממש חלום גדול נוסף ואף מגלומני: להיות הקולנוען הראשון שיצלם סרט בחלל, והוא יעשה זאת בשיתוף סוכנות נאס"א ו־SpaceX, החברה של אילון מאסק. "כששמעתי את הידיעה על כך אמרתי לעצמי שאין מצב", אומר רושייה. "אבל הוא באמת מתכוון לצלם בחלל וזה משהו שמעולם לא נעשה. משהו שאף אחד אחר לא יכול לעשות. במובן מסוים, הרעיון לצלם בחלל הוא פרדוקסלי ־ אנחנו יודעים איך 'לזייף' את החלל, ולכן אין צורך לטוס לשם כדי לצלם יצירת מופת. אין ספק שזה גבול חדש שיישבר. מצחיק לחשוב שיום אחד נסתכל בשמיים וקרוז אכן יהיה בין הכוכבים. זה הזוי, מרתק ומטורף".

