העוקץ החדש של נהגי המוניות
הזמנתם מונית? שימו לב שהמחיר לא מזנק פתאום בסוף הנסיעה • ל"ממון" הגיעו תלונות רבות: "החשבון הסופי קפץ ב־15 שקלים" • נהג מונית: "נהיה קשה להתפרנס, נהגים מכניסים תוספת שונות כמו כביש אגרה למרות שהנסיעה היא בתוך העיר"
כל מי שמזמין מונית באפליקציה יודע עד כמה קשה לאחרונה להשיג מוניות בשעות השיא. נהגים רבים פשוט לא לוקחים על עצמם נסיעות קצרות שנחשבות פחות משתלמות. בלא מעט מקרים הנהגים גם מבקשים תשלום בשחור או תעריף יקר יותר מהמקובל בלי להפעיל מונה. אבל לאחרונה עולות תלונות על "עוקץ" חדש של נהגי מוניות שמנסים לפצות את עצמם על עליית מחיר הדלק והעמלות שהם נדרשים לשלם לאפליקציות כמו גט.
לאחרונה הגיעו ל"ממון" תלונות רבות על כך שנהגים רבים מוסיפים למחיר הנסיעה תוספות שונות שלא אמורות להיכלל במחיר הסופי וכמובן מבלי לעדכן את הלקוחות. מדובר בתוספת של 10 עד 15 שקלים אשר אין לגביה פירוט במחיר התשלום הסופי שנשלח במייל ולכן קשה לעלות על כך.
המונה קופץ
סיוון גרשון מתל־אביב שעובדת בהרצליה סיפרה ל"ממון": "מונית מהרצליה לתל־אביב היא בממוצע 80 שקל לנסיעה. אני תמיד נוסעת עם מונה ותמיד בגט טקסי. בשבועיים האחרונים עליתי בשלוש מוניות שונות וראיתי שהחשבון שיוצא כשמסתיימת הנסיעה הזוי. כשאני יוצאת מהמונית, עם רגל בחוץ, כתוב 74 שקל במונה, אבל אני מקבלת חיוב סופי למייל של 89 שקל. איך הגענו לזה? אין לי איך להוכיח את זה. עוד פעם זה קרה בדיוק ככה, ובפעם השלישית כבר ביקשתי קבלה. תוך כדי שאני מסתכלת על הלחיצה לאישור במונה, פתאום זה קפץ ב־15 שקל בלי סיבה. שאלתי את הנהג והוא אמר לי שככה זה המונה. אני יודעת שיש תוספת הזמנה של 5 שקלים, אבל למה תוספת של 10 או 15 שקלים?"
לדברי סיוון, כל מחירי הנסיעות בחודש האחרון גבוהים יותר. "אין למי להתלונן, אין עם מי לדבר. זה מרגיז שעוקצים אותך ככה".
מקרה נוסף ודומה קרה לאיתי, שהזמין מונית בגט מגבעתיים למרכז תל־אביב. "אני יודע שלמחיר אמורים להתווסף 5 שקלים. אני בדרך כלל לא מבקש קבלה כי התשלום עובר ישירות באשראי, אבל לאחרונה הופתעתי לגלות שאני משלם יותר ממה שאני משלם בדרך כלל. במייל לא מגיע פירוט אלא רק המחיר הסופי ואין למי לפנות במקרה כזה. התחלתי לבקש את הקבלה כדי לבדוק על המקום על מה אני משלם".
מתלוננת נוספת סיפרה שנתקלה בתופעה בנסיעות עירוניות. "קרה לי כמה פעמים שעצרתי מונית ברחוב, כך שלא היתה צריכה להיות תוספת על הזמנה ובסוף החיוב קפץ ב־10 שקלים".
יש תוספת?
לנהגי המונית אופציה להוסיף תוספות שונות למחיר המונה. בין השאר תוספת להזמנה מנתב"ג (5 שקלים), תוספת להזמנה מנמל חיפה (2 שקלים), תוספת על מעבר במנהרות הכרמל (10 או 20 שקלים) או תוספת על נסיעה בכביש אגרה. אולם צירוף תוספות שלא נעשו בפועל הוא בלתי חוקי, כמובן.
נהג מונית שסירב להזדהות סיפר לנו כי התופעה מוכרת בקרב הנהגים. "המצב נהיה בלתי אפשרי. מחיר הדלק בשמיים והעמלות שאנחנו צריכים לשלם לגט מטורפות, אז הנסיעות הופכות לא משתלמות ונהגים מחפשים כל דרך כדי להרוויח עוד כמה שקלים. שמעתי על כאלה שמקפיצים את המחיר על ידי הוספה של כל מיני תוספות כמו כביש אגרה, למרות שהנסיעה היא בכלל בתוך העיר".
נהג המונית סיפר גם על דרך נוספת להרוויח יותר: "אני מכיר הרבה נהגים שאחרי שקיבלו קריאה באפליקציה מתקשרים ללקוח, מבקשים שיבטל את הנסיעה וסוגרים איתו מחיר במזומן כדי לחסוך את העמלה".
הקפצת המחיר על ידי תוספות שונות היא לא התופעה הפסולה היחידה שבה נתקלים נוסעים לאחרונה.
"זה הווייז אשם"
א' מתל־אביב אמרה ל"ממון": "לפני כמה חודשים, אחרי בילוי לא רחוק מהבית שלי, נסיעה גג של רבע שעה, בחר נהג המונית לנסוע בסיבובים על גבי סיבובים, סימטאות קטנות מיותרות לחלוטין. נסיעה של רבע שעה התארכה לחצי שעה, והמחיר קפץ בהתאם. כשאת שואלת אותם על זה, הם אומרים: 'מה את רוצה, זה הווייז'. כשזה קרה לי עוד כמה פעמים אני נכנסת למונית ופשוט אומרת להם 'אני אגיד לך איך לנסוע'. זה קצת מעליב אותם, אבל עושה את העבודה, גם בכסף".
משרד התחבורה: "תגישו תלונות"
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה רואה בחומרה רבה מקרים כמו המתוארים בכתבה, ומבצע פעולות אכיפה שוטפות, בהן מבצעים יזומים נגד נהגי מוניות, הגובים מחיר מופקע. המשרד קורא לכל נוסע או נוסעת ששילמו מחיר מופקע במונית, להגיש תלונה למשרד התחבורה.
משרד התחבורה מחויב לשמור על איזון בין מחירים הוגנים לציבור לבין פרנסה הוגנת לנהגי המוניות ושימור ההיצע והתחרות בענף.
על פי החוק, חלה חובה על כל נהגי המוניות, להפעיל מונה בכל נסיעה עירונית או בינעירונית ולגבות מהנוסע את סכום הנסיעה שצוין במונה. כל דרישה לתשלום מעבר למצוין במונה, הינה עבירה על החוק. מדי שנה מוגשים מאות כתבי אישום נגד נהגי מוניות שמפקיעים מחירים, ועל נהגים אלה מוטלים קנסות בסך אלפי שקלים".

