yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: צחי קראוס
    ממון • 13.08.2022
    הכביש החדש שדווקא יגביר את הפקקים
    כביש 16, שתוכנן כמענה לפקקים בכניסה לירושלים ועלה כמיליארד שקל, ייפתח בסוף החודש והולך לעשות בדיוק ההפך • כשלים בתכנון, שידועים כבר שנים, יהפכו אותו למוקד קבוע של פקקים • מנכ"ל נתיבי ישראל: "מכה על חטא, המדינה לא עשתה פה עבודה מלאה"
    מאת אודי עציון

    "ירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים", התגאה השבוע ראש העיר משה ליאון, לקראת פתיחת הכניסה החדשה של העיר, כביש 16, ב־31 באוגוסט. "כביש חדש שיקלוט 40% מהתנועה אל ירושלים, ואיפשר לי לבטל את כביש 39 שהיה יוצר פגיעה סביבתית אנושה בהרי ירושלים", התגאתה שרת התחבורה מרב מיכאלי בסיור במקום. אבל יש גם את מה שהבכירים שכחו להגיד: הכביש החדש, שנבנה בידי חברת שפיר בעלות של מיליארד שקל ותוך קיצור שנה מלוח הזמנים המתוכנן, סובל מבעיות תשתית משמעותיות, שעומדות להפוך למוקדי פקקים. בעיות שידועות כבר שנים למקבלי ההחלטות, אבל יטופלו חלקית רק בשנים הבאות, לאחר פתיחתו.

     

    הכביש, שתוכנן כמענה לפקקים בכניסה הראשית לעיר דרך מחלף סחרוב, שעברה מזמן את קיבולת התנועה שלה בשעות העומס, נמתח לאורך 6 ק"מ. הוא מתחיל בגשר מעל עמק הארזים שאליו יורדים מכביש מספר 1, נמשך בשתי מנהרות שביניהן מחלף המאפשר ירידה לגבעת שאול, הר נוף ובית הכרם, ומסתיים מעט אחרי בית החולים שערי צדק, בצומת בייט הצמודה לשכונת גבעת מרדכי ומעל כביש בגין, "נתיבי איילון" של ירושלים. ליד הצומת נבנה כעת גם חניון ל־2,275 מכוניות, כדי שנהגים ישאירו שם את רכבם ויעברו לתחבורה ציבורית, כמו הקו הירוק של הרכבת הקלה שיעבור בצמוד.

     

    וכאן נמצאת נקודת הכשל הראשונה: צומת בייט, שיקלוט אליו יותר ממחצית מהתנועה בכביש, תוספת של יותר מאלף מכוניות בשעה לכל כיוון בזמני העומס, הוא צומת עירוני, שמחולק לשני רמזורים שלא בנויים גם לאפשר יציאה מהשכונה וגם הזרמת תנועה כה מסיבית. פקקים ייווצרו גם בכיוון הנסיעה ממזרח למי שנכנס לעיר, וגם בכיוון הנסיעה מזרחה, למי שמגיע מכביש בגין כדי לצאת מהעיר.

     

    |
    |

     

    נקודת הכשל השנייה נמצאת בצידו השני של הכביש, בחיבור אל כביש מספר 1 בכיוון הנסיעה למערב, כמה מאות מטרים מהכניסה המזרחית והמשנית ליישוב מבשרת ציון ולמנהרת הקסטל. שני הנתיבים של כביש 16 יתחברו לשלושה של כביש מספר 1, כאשר בקטע של כמה מאות מטרים צריכים חמשת הנתיבים להתמזג בחזרה לשלושה נתיבים, התכולה של מנהרת הקסטל. פקק קבוע צפוי בקטע בשעות אחר הצהריים, שיאט גם את התנועה בכביש ירושלים תל־אביב המרכזי.

     

    מיכאלי הכריזה השבוע כי אל הכביש יוסטו קווי תחבורה ציבורית, אולם עוד לא ברור מה יהיה מספרם. מה שברור הוא שהכביש, שיצא לדרך בזמן כהונתו של ישראל כץ, נחפר ונסלל תחת כהונתם של השרים בצלאל סמוטריץ', מירי רגב ומיכאלי עצמה, תוכנן ללא נתיב נפרד לתחב"צ. מיכאלי אמרה כי הכוונה היא להוסיף נתיב כזה בהמשך, אולם הדבר יבוא על חשבון אחד הנתיבים הקיימים.

     

    מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, היה הבכיר היחיד שהסכים להתייחס לציטוט לבעיות ולפתרונות המסתמנים. "כביש 16 הוא אחד הפרויקטים הטובים שהיו בארץ, מוכן לפני הזמן וללא חריגות תקציביות, כביש שיפחית מאוד את העומסים בסחרוב ויקלוט אליו גם 20%־30% מהתנועה בבגין. אבל אני מכה על חטא, המדינה לא עשתה פה עבודה מלאה", אמר ל"ידיעות אחרונות".

     

    מה הפתרון?

     

    והפתרונות? בנובמבר ייצא מכרז לחציבת מנהרות שיקשרו ישירות את כביש בגין לכביש 16, תוך דילוג על צומת בייט. התקציב: 500 מיליון שקל. ההערכות האופטימיות מדברות על סיום העבודות בתוך שלוש שנים.

     

    פתרון הפקק בצידו המערבי של הכביש יהיה מורכב יותר. ב־5 בספטמבר תדון הות"ל בהצעה של נת"י שנועדה לאפשר את המשך פעילות הכניסה המזרחית למבשרת, לבין ההתנגשות התחבורתית בינה לבין התנועה מכביש 16. לפי ההצעה יוצב מחסום בכניסה אליה והיא תיסגר בשעות העומס, כדי שנהגים שיפנו ימינה מכביש 1 לא יאטו עוד יותר את התנועה מכביש 16, תוך הגברת סכנת התאונות. "היציאה המזרחית נבנתה מראש כפתרון זמני על לפתיחת כביש 16", אומר פרץ. "שמנו במקום מצלמות למשך חצי שנה, ניתחנו את התנועה, ונציע לוועדה פתרון שישרת את כולם".

     

    אולם כדי לפתור את בעיית חמשת הנתיבים שמתכנסים לשלושה תידרש הרחבה של מנהרת הקסטל בכיוון הנסיעה מזרחה. משרדי התחבורה והאוצר יצטרכו להחליט אם לאשר את הפרויקט בעלות של מאות מיליוני שקלים.

     


    פרסום ראשון: 13.08.22 , 19:46
    yed660100