בולען באמצע איילון

נתיבי איילון דרום, בקטע שבין מחלף גלילות למחלף השלום, נסגרו לתנועה בעקבות בור עצום שנפער ביציאה למחלף השלום • המשטרה נערכת לפקקי ענק הבוקר • "ממליצה לכל מי שיכול לא להגיע לתל־אביב מכיוון צפון", אמרה שרת התחבורה, מרב מיכאלי, שהגיעה למקום • ההערכה היא שהעבודות לבניית המגדל הרביעי - "הספירלה" - של עזריאלי, גרמו לשבר בכביש • חברת נתיבי איילון פתחה בבדיקת האזור מחשש לבולענים נוספים וגם הגעת הרכבות לתחנת השלום הופסקה • קבוצת עזריאלי: "המקרה נמצא בבדיקה"

עומסי תנועה כבדים מאוד צפויים הבוקר בכניסות לתל־אביב, אחרי שנתיבי איילון דרום נסגרו אמש לתנועה מכיוון גלילות, בעקבות בולען ענק שנפער במחלף השלום.

 

הבולען, שנפער לרוחב כל הנתיב הימני, נוצר אתמול אחר הצהריים ולמרבה המזל איש לא נפגע כתוצאה ממנו. במשטרה מיהרו לחסום הרמטית את היציאה מאיילון למחלף השלום, ובמקום נוצרו מיד שיבושי תנועה. גם בנתיב הנגדי, לכיוון צפון, נוצרו עומסים בעקבות סקרנים רבים שביקשו לראות את הבור שנפער בכביש.

 

אנשי מקצוע רבים מחברת "נתיבי איילון" הגיעו למקום והחלו בבדיקת הנסיבות להיווצרות הבולען. לדברי פרופסור שמואל מרקו, גיאולוג מהחוג לגיאופיזיקה באוניברסיטת תל־אביב, הבולען שנוצר בנתיבי איילון מקורו בכשל טכני: "אין שם משהו טבעי שיכול לגרום לבולען", הסביר. "אני לא רוצה להאשים אף אחד, אבל זה קרה על רמפה. התשתית שם היא מלאכותית. כדי לבנות את הרמפה מילאו חומר וסללו עליו את הכביש. אז או שלא הידקו את זה מספיק, או שהידקו יותר מדי והתפוצץ צינור, וכך נוצר חלל מתחת לכביש עד שהוא קרס. זה לא בולען טבעי".

 

ואכן, ההערכה הראשונית היא שהבולען נוצר בגלל פריצת מי תהום לאתר העבודות של המגדל הרביעי - מגדל "הספירלה" - של מרכז עזריאלי בתל־אביב, שנבנה כעת על מגרש בית "ידיעות אחרונות" לשעבר. במקום נחפר בור עמוק עבור החניון העתידי של המגדל, מרחק מטרים ספורים מהקטע שבו נוצר הבולען. לכן גם חוששים במשרד התחבורה שבמקום עשויות להיווצר נקודות נוספות של תזוזת האדמה, שיגרמו לבולענים נוספים.

 

מתקנים ובודקים שאין בולענים נוספים, אמש | צילום: דנה קופל
מתקנים ובודקים שאין בולענים נוספים, אמש | צילום: דנה קופל

 

 

בעקבות החשש מפני בולענים נוספים באזור הוחלט אמש לסגור את נתיבי איילון דרום מהכניסה אליהם במחלף גלילות, ועד למחלף השלום. בנוסף, גם תחנת רכבת השלום נסגרה לתנועה, והרכבות בתל־אביב יגיעו מהדרום עד לתחנת ההגנה, ומהצפון עד לתחנת סבידור־מרכז.

 

נתיבי איילון הזעיקה אמש שתי חברות שמתמחות באיתור חללים תת־קרקעיים, באמצעות חיישנים סיסמיים וחיישני קול. במקביל מתכוונת החברה לבצע בקטע קידוחים מהירים, לבדיקה פיזית של הקרקע.

 

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, שהגיעה אמש לנקודה שבה נפער הבולען, קראה לכל מי שצריך להיכנס לתל־אביב מכיוון צפון להימנע מלעשות זאת במכונית פרטית, ולהשתמש במקום זאת ברכבת ובאוטובוסים. עם זאת, הרכבת ממילא נמצאת בתפוסה כמעט מלאה בימי ראשון, וגם האוטובוסים ייתקעו בפקק שייצרו העבודות. "אנחנו מתקנות ומתקנים את הבולען, ובעיקר בודקות ובודקים שאין סכנה לעוד בולענים בסביבה, מה שחייב את סגירת הכביש למשך הלילה", אמרה אמש מיכאלי. "אני קוראת לכל מי שמגיע מצפון לתל־אביב לעבוד מהבית, ואם חייב להגיע, רק בתחבורה ציבורית".

 

שרת התחבורה אמרה גם שסיכמה עם שר הביטחון, בני גנץ, לאפשר לחיילים להגיע מאוחר יותר לבסיסים, כדי לפזר את העומס ברכבות. "אנחנו פועלים לתגבור התחבורה הציבורית מצפון לתל־אביב מחר", הוסיפה וציינה: "בוודאות הדבר הזה לא קרה מפרויקטים של משרד התחבורה. הדבר הכי חשוב כרגע הוא לסגור את הבור הזה".

 

עומסי התנועה באזור, אמש | צילום: דנה קופל
עומסי התנועה באזור, אמש | צילום: דנה קופל

 

 

מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה: "המקרה נמצא בבדיקה. גורמי המקצוע מטעמנו ומטעם החברה המבצעת, סולל בונה, פועלים ונמצאים בקשר רציף עם נתיבי איילון בנושא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים