מסתערים על המזרח
חברות התעופה פתחו בשבועות האחרונים קווים שלא פעלו מאז הקורונה לקוריאה, יפן, הונג־קונג וסין • בענף צופים: ב־2023 התיירים הישראלים יחזרו בגדול למזרח הרחוק • מסיום הקורונה זינק מספר הנוסעים בישראל ב־ 17%־15% לעומת 7% בלבד באירופה • ולמה התורים בנתב"ג שוב כאן
האם הישראלים חוזרים להסתער על יעדים במזרח הרחוק? לפי חברות התעופה שפתחו בשבועות האחרונים עוד ועוד קווים ליעדים שלא פעלו מאז הקורונה, התשובה היא בהחלט כן. בענף התעופה והתיירות צופים כי ב–2023 התיירים הישראלים יחזרו למזרח הרחוק וחברות התעופה כבר נערכות.
לקראת החורף נפתחים לטסים לחו"ל שלל יעדים חדשים, או כאלה שלא פעלו מאז הקורונה. חברות התעופה מהמזרח הרחוק שבתקופת הקורונה הקפיאו את הטיסות לארץ, חוזרות לפעול בישראל: תוך שלושה ימים הודיעו שלוש חברות על פתיחת קווים למזרח: קוריאן איירליינס משיקה טיסות ישירות לסיאול, קתאי פסיפיסק להונג־קונג והינאן הסינית לשנזן. הן מצטרפות לחברת אל על שהודיעה כי תפעיל מחדש את הקו הישיר לטוקיו. המזרח הוא אחד היעדים האהובים על הישראלים וקתאי פסיפיק אף פירסמה סקר שערכה ולפיו 40% מהישראלים ביקרו לפחות פעם אחת במזרח, והיתר מדווחים כי בכוונתם לבקר שם. היעד האהוב ביותר על הישראלים הוא תאילנד. קתאי תוציא שלוש טיסות שבועיות לנוסעים להונג־קונג ומשם תציע טיסות המשך לאוסטרליה, ניו־זילנד, טיוואן תאילנד וכו'. מחיר טיסה ישירה עם קתאי לבנגקוק (12 שעות) יעלה כ-700 דולר, להונג קונג המחיר כ-800 דולר דולר וטיסה לסיאול עם קוריאן תעלה כ-900 דולר.
יעדים חדשים לאירופה
אבל לא רק המזרח נפתח שוב: בחודשים האחרונים הושקו מספר קווים ויעדים חדשים גם לאירופה, כאשר הצפי שבדצמבר (חנוכה), שוב תהיה תנועת שיא של נוסעים לחו"ל. הסיבה שחברות תעופה מסתערות על ישראל, מלבד ליציאה ממשבר הקורונה, היא השיא שבו מחזיקים הישראלים בחזרה לטיסות לחו"ל לעומת האירופאים. מרש"ת נמסר כי ישראל רשמה את ההתאוששות הגדולה ביותר במספר הנוסעים לחו"ל: מאז סיום הקורונה עלה מספר הנוסעים בארופה ב־7% בלבד בעוד שבישראל נרשם זינוק של כ-17%-15%. ישראל תסיים את שנת 2022 עם 19 מיליון נוסעים שעברו בנתב"ג. זה אמנם לא מגיע עדיין למספר השיא של נוסעים שנרשם ב 2019 והסתכם ב-25 מיליון איש שעברו בנתב"ג, אבל בהחלט מתקרב לשם בצעדים גדולים. ברש"ת צופים שבשנת 2023 יחזור מספר הנוסעים לשיא של 2019.
ברש"ת אמרו ל"ממון" כי החודש תתקיים ועידת הסלוטים של יאטא (ארגון התעופה הבינ"ל), שם תתברר סופית כמות הביקושים של חברות התעופה שרוצות להשיק קווים חדשים או מחודשים לישראל בקיץ. ישראל נחשבת רווחית לחברות תעופה אירופיות בגלל קרבתה הגאוגרפית שמאפשרת לחברות התעופה מאירופה ניצול מקסימלי של המטוסים שיוצאים בלילה מיעדם, נוחתים בנתב"ג ומספיקים לחזור ליעד הבית, לבוקר של עוד טיסה.
מאילת לפריז
בין הטיסות שכבר נוספו לחורף הקרוב: אל על תפעיל מחודש מארס קו ישיר לדבלין, אירלנד: יעד תיירות מלהיב וגם ביתה של קהילה גדולה של אנשי הייטק ישראלים. חברת ישראייר החלה להפעיל טיסות ישירות ליירבאן בירת ארמניה השוכנת באזור הקווקז (436 דולר) זאת בנוסף לפליי וואן הארמנית. חברת סאן דור מקבוצת אל על הודיעה על השקת קו ישיר לקזבלנקה במחיר 444 דולר. ישראייר תפעיל מנתב"ג קו ישיר לרובניימי בפינלנד (מיועד רק לרוכשי חבילת טיול מאורגן של ישראייר לשבוע במחיר 2029 יורו).
מי שיהיה מוכן להדרים לנמל התעופה רמון ימצא שם מחדש את חברת הלאוקוסט ריינאייר שתטוס ל־4 יעדים: פריז (לנמל התעופה בובא־טיל שמרוחק 85 ק"מ מהעיר), לקובנא בליטא, לקרקוב בפולין, ולבריסל בבלגיה, ותצטרף לוויז אייר שתטוס החל מדצמבר פעמיים בשבוע לווינה אוסטריה, ולרומא ועיר החוף בארי באיטליה. פינאייר תפעיל טיסה שבועית מאילת להלסינקי המושלגת. חברת טראנסאוויה תפעיל מדצמבר טיסה מנמל התעופה רמון לפריז.
התורים חזרו
החזרה המהירה לשגרה תפסה את נתב"ג לא מוכן ולמרות שבחודש נובמבר מספר הנוסעים ירד, התורים החריגים בנמל התעופה חזרו עוד לפני חופשת החנוכה, ובגדול. הסיבה: עובדים זמניים שגויסו לתגבר את כוח האדם בשדה התעופה בחודשי הקיץ יולי אוגוסט, והחגים בספטמבר - אוקטובר, פוטרו. לטענת ועד עובדי רשות שדות התעופה, האוצר לא חידש החל מ־ 1 בנובמבר, את התקציב לתגבור כוח האדם בשדה.