תנובה חייבת להעלות את מחיר מוצרי החלב? בכלל לא בטוח שזה נכון
תנובה הודיעה כי היא נאלצת לייקר את מוצריה ב־4.9% והציגה נתונים שנוחים לה • המציאות מוכיחה אחרת
בקרוב מוצרי תנובה יתייקרו לקמעונאים בעד 4.9%. אם לקמעונאים יהיה אומץ לסרב להתייקרות של תנובה ייתכן שבתנובה יחשבו פעמיים וזה יבלום את ההתייקרויות.
אבל האם תנובה באמת חייבת להעלות מחירים? בדיקה של הנתונים שסיפקה אתמול תנובה מוכיחה שבכלל לא בטוח. לטענת תנובה התייקרות החלב הגולמי במספר פעימות גרמה לחברה נזק של 400 מיליון שקל אבל תנובה לא סיפרה שחלק ניכר מהסכום נובע מהמוצרים שמחיריהם נמצאים בפיקוח המדינה, ואת אלה הממשלה כבר אישרה לייקר עוד לפני החגים.
יותר מכך: אמנם עיקר המכר הכמותי של תנובה הוא ממוצרי החלב המפוקחים, אך עיקר הרווח מגיע מהמוצרים הלא מפוקחים ודווקא ואתם רוצה החברה לייקר. תנובה טוענת להגנתה שהממשלה אישרה התייקרות של כ־4.9% בלבד במוצרים המפוקחים כשלפני כן סוכם שההתייקרות תהיה בשיעור של 6.25%.
תנובה טענה שלחברה יש הוצאות שזינקו בתחום האנרגיה, מים, ארנונה וכן שחלה עלייה במחירי האריזות ובמחירי הסחורות ובהם מחירי פולי הסויה שהתייקרו ב־46%, ומחירי שיבולת שועל שהתייקרה ב־43%. מבדיקה עולה שמחירי שיבולת שועל דווקא נמצאים בירידה: המחיר כעת הוא 3.9 דולר לבושל אחרי ירידה תלולה, כשבשיאו המחיר הגיע באפריל ל־7.95 דולר לבושל. אז נכון שב־2018 מחיר שיבולת שועל היה בשפל של כ־2.5 דולר לבושל ושהמחירים ב־2022 הגיעו לשיא, אבל השיא הזה נבלם, המחיר נחתך בחצי. ייתכן שתנובה קנתה במחיר הישן הגבוה, אבל מתישהו היא תקנה במחיר החדש. האם אז יירדו המחירים? ודאי שלא.
לעומת זאת, מחירי הסויה החלו לטפס ב־2020 והגיעו לשיא של 17.45 דולר לבושל ביוני 2022. לשם השוואה ב־2019 מחירם עמד על כ־8.2 דולר לבושל. כעת הם במגמת ירידה ל־14.34 דולר. אין ספק שהמחיר עדיין גבוה, אבל כשמחירי הסויה היו נמוכים זה לא בהכרח בא לידי ביטוי במחיר לצרכן.
בנוסף, יש לקחת בחשבון שאחוז שיבולת השועל והסויה במשקאות הוא מינימלי: שיבולת שועל מהווה כ־10% מהמשקה שמוכרת תנובה תחת המותג אלטרנטיב, וסויה כ־6.4%. מדובר במיצוי ועל כן ייתכן שהפחת פה הוא גדול אבל בסופו של דבר חלק הסויה והשיבולת שועל במשקה קטן לעומת חלב פרה שמהווה 100% מהמשקה. גם ביוגורטים אחוז הסויה לא גבוה: כ־8%.
המחיר לא ירד
אותו דבר קרה עם עם מחיר החלב הגולמי. כשמחיר החלב הגולמי ירד ב־2018 וכן בשנים קודמות, תנובה לא באה לקראת הצרכנים והורידה את מחיר המוצרים ואת הרווח העודף גילגלה לכיס. עכשיו, כשהמחיר עלה הם כמובן רוצים גלגל את זה לצרכן.

