yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: דני גולן
    ממון • 03.05.2023
    בדרך לגל התייקרויות בבתי קפה, גלידריות וקונדיטוריות
    העלייה הגורפת במחירי מוצרי החלב גוררת שורה של עסקים לעדכן מחירים • גולדה העלתה מחיר בפעם השנייה השנה, בחלק מהקונדיטוריות ייקרו את העוגות, ובבתי הקפה טוענים: "חלב זה מוצר יסוד - אנחנו לא יכולים לספוג עלייה של 10% בחודש"
    מאת נווית זומר ואיריס ליפשיץ־קליגר

    אחרי שהמחלבות הגדולות ניצלו את העלייה במחירי מוצרי החלב המפוקחים והודיעו על גל עליות מחירים גם בשאר המוצרים בשיעורים של בין 5% - 10% וכשחברות ויבואניות נוספות רוכבות על גל העליות כמו דיפלומט שדורשת להעלות את המחירים בשיעור של כ־25%, גובר החשש מגל עליות מחירים במשק, רגע לפני חג השבועות. מה שהחל עם העלייה במחירי החלב המפוקחים הופך בימים האחרונים לצונאמי של ממש וזולג לבתי הקפה ולמסעדות, ענף הגלידות הביתיות, לגלידריות, לפיצריות ולקונדיטוריות שנאלצות גם הן להתמודד עם עליית חומרי הגלם לקראת חג השבועות שבפתח.

     

    הרשת הראשונה שלא המתינה להכרזה של המחלבות על ייקור המוצרים היא רשת גולדה שבפעם השנייה מאז ינואר האחרון הודיעה על העלאת מחירים של גלידות במשקל. הפעם בשיעור שבין 6% ל־9%. זאת על רקע ההתייקרויות בעלויות התפעול, ובמיוחד העלייה במחירי החלב. ברשתות האחרות כמו רשת בוז'ה, הודיעו שבשלב זה לא יעלו את המחירים וברשת בן אנד ג'ריס הודיעו כי הם בוחנים את ההשלכות של גל עליות המחיר האחרונות וכרגע הם לא מתכוונים להעלות מחירים.

     

    "לא גוזרים קופון"

     

    מי שהולך להיפגע קשה מהעלייה החדה במוצרי החלב הם רשתות בתי הקפה שמִרווח הרווח שלהם נמוך גם ככה, ולכן כמעט ואין ספק שלפחות חלק מהעליות יגולגלו אל הלקוחות. ירון ירקוני הבעלים של רשת ארקפה אמר אתמול ל"ממון": "זה קטסטרופה. זה מוציא מהדעת. כל פעם שאני מעלה מחירים אני באמת חושב אלף פעם איך לא לפגוע בלקוחות. חושבים שאני גוזר קופונים אבל כל פעם שהמחיר עולה אני חייב לעדכן. אם חלב עולה ב־10% בחודש הבא, אני לא יכול לספוג את כל העלייה כי חלב זה מוצר ליבה שנמצא בתוך כל כוס קפה שאנחנו מוכרים. חלב זה מוצר יסוד בבית קפה ואנחנו רוכשים עשרות אלפי ליטר בחודש. כעת נשב עם הספקים ואני אראה מה ההשפעה של העלייה ואז נחליט בכמה נעדכן. אני גם כצרכן מרגיש שסל הקנייה שלנו עלה. שוק הקומודיטי עלה באופן דרמטי וכבר אין לנו אפשרות לעבור למוצר חליפי אם מוצר אחד עלה. הכל פשוט עלה. צריך להסתכל על זכיין שעובד קשה והמרווחים הם אחוזים בודדים וצריך לשמור על זה מפני שחיקה. אני מאמין שכולם בענף ההסעדה יעלו. אני לא חושב שיש ברירה".

     

    ירון ירקוני, ארקפה | צילום: אלי סטרול
    ירון ירקוני, ארקפה | צילום: אלי סטרול

     

     

    גם רונן נימני הבעלים של קפה קפה אמר ל"ממון" שבעקבות העליות האחרונות יאלצו לשבת ברשת ולבחון מחדש את המחירים בתפריטים. "זה קשה. האמת שאני לא יודע מה לעשות כי הכל יקר וממשיך לעלות. יש מוצרים שאנחנו לא יכולים להחליף כמו חלב, גבינות או חמאה למאפים. אנחנו מנסים כמה שפחות להשית את זה על הלקוח כי כמה יכול כבר לקוח לשלם על ארוחת בוקר, אבל זה לא רק החלב. היו המון העלאות בתקופה האחרונה כמו חשמל, מוצרים יבשים, ומה לא. נצטרך לשבת לבחון את התפריט מחדש ויכול להיות שלא יהיה מנוס ונצטרך להעלות מחירים".

     

    העוגות לשבועות מתייקרות

     

    גם בענף הקונדיטוריות כבר רואים ניצנים של גל עליות מחיר, בעקבות התייקרות מוצרי החלב ומשיחות שקיימנו עם גורמים בענף נראה שההתלבטות גדולה. מצד אחד טוענים שם שיש עלייה דרמטית בהשוואה לשנה שעברה במחיר חומרי גלם שכוללים גבינה אך לא רק, וגם מרכיבים דומיננטיים נוספים להכנת עוגות גבינה כמו חמאה, שמנת מתוקה וביצים התייקרו יחד עם אלמנטים אחרים כמו חשמל. מצד שני מבינים שם את הבעייתיות להעלות מחיר דווקא לפני חג הגבינות.

     

    אמיר פורת, הבעלים של רשת הקונדיטוריות ביסקוטי אמר שלא הייתה לו ברירה אלא לייקר את המוצרים. "העלינו באופן מתון את מחירי העוגות באופן שאינו מגלם את מלוא עליית התשומות עבורנו לאור העלייה הדרמטית ביחס לשנה שעברה במחירי חומרי גלם. זה מטורף. לפני שלושה חודשים הייתה עלייה במחיר מוצרי החלב ועכשיו זה פעם שנייה. אנחנו עוד לא יודעים מה נעשה. זה לא רק החלב, גם השוקולד מאירופה שעלה עם עליית היורו. לא נוריד את השימוש בחומרים איכותיים כמו שמנת או חמאה. אבל צריך להבין שאנחנו רוכשים בחודש 35 טון חמאה ו־40,000 ליטר שמנת, וכל עלייה היא משמעותית מאוד".

     


    פרסום ראשון: 03.05.23 , 19:31
    yed660100