יש לכם רכב יפני או קוריאני? הביטוח שלכם מזנק
מי שחידשו את פוליסת הביטוח לרכב הרגישו זאת היטב בכיס: בשנה האחרונה זינקו המחירים בעד 35% ומתחילת השנה בממוצע ב־6% • הסיבה: עלייה תלולה בגניבות הרכב • אילו רכבים התייקרו ביותר מ־10%
מחירי פוליסות ביטוח הרכב המשיכו לדהור גם החודש וסיימו עלייה של 6% מתחילת השנה. מדובר בעלייה של 35% בהשוואה למחיר בתקופה דומה אשתקד.
העליות נובעות בעיקר עקב עלייה תלולה בגניבות רכבים. ברבעון הראשון של 2023 חל גידול של 18% בגניבות ביחס לרבעון הראשון של שנת 2022. כך עולה מנתוני סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi המפעילה פלטפורמה להשוואה ורכישה של מוצרי ביטוח, שעורכת מדי חודש את מדד מחירי ביטוחי הרכב (מקיף + חובה) באמצעות הפוליסות המבוטחות דרכה.
העלייה בגניבות הרכבים ברבעון הראשון ממשיכה את המגמה של 2022 שבה נרשמה עלייה של כ־33% בגניבות רכבים לעומת 2021. מנקודת מבטן של חברות הביטוח, תופעת גניבות הרכבים יוצרת נזק כלכלי בסדר גודל של 100 אלף שקל לרכב מבוטח אשר נגנב, נתון שמעמיק עוד יותר את ההפסדים של החברות שנאלצות להעלות את הפרמיות באופן שיטתי.
עם זאת, לכל חברה ישנו פרופיל הנהג (גיל, ותק, מספר מבוטחים ועוד) ופרופילי דגמים על פי גניבות, כך שהבדלי התנאים והמחירים מעמיקים את השונות בין החברות.
נוסף על כך, חברות הביטוח מיפו את דגמי הרכבים הגניבים ביותר במדינה: קיה פיקנטו, טויוטה קורולה, קיה ספורטאז', ומאזדה 3. חלקן הגדול החל לדרוש הוספת מיגון בדמות איתוראן או פוינטר בעלות של מאות שקלים בשנה, בנוסף לדמי הביטוח. יש לציין כי דרישת המיגון אינה חובה, אך עם זאת, פוליסה ללא מיגון תתייקר גם כן.
להלן שיעור ההתייקרות הממוצע של פוליסות ביטוח רכב מתחילת 2023:
קיה פיקנטו התייקרה ב־6.5%, טויוטה קורולה ב־%5.5, קיה ספורטאז' ב־3.9% ומאזדה 3 ב־7.5%.
טויוטה ראב ב־13.5%, טויוטה יאריס ב־11.5%, יונדאי טוסון ב־11.2%, ניסאן מיקרה ב־10.5%, הונדה סיוויק ב־10.2%, יונדאי קונה ב־8.9%, מאזדה 2 ב־8.7% ושברולט ספארק ב־8.6%.
גדי שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi: "תופעת גניבת הרכבים שהפכה למכת מדינה בשנה האחרונה מאלצת את החברות להעלות את הפרמיות על מנת לצמצם הפסדים. כאשר בנוסף דרישה למיגון נכנסה אל הפוליסה במספר מהדגמים הנגנבים הפופולריים בארץ כמו קיה פיקנטו".

