עוד עסק בקשיים: בקשת פירוק לשבירו גלאס 55
אחרי רהיטי הרדור ופרנקו פרי: בית המשפט ידון ביום ראשון בבקשה לפירוק שהגישו עובדי חברת הזכוכיות הוותיקה מהרצליה • גורמים בענף: הירידה בהתחלות הבנייה פגעה בהזמנות
אחרי רשת האופנה זברה ורהיטי הרדור ופרנקו פרי, עוד עסק ותיק בקשיים: שבירו גלאס 55 מרחוב שנקר בהרצליה פיתוח, אחד העסקים הגדולים למוצרי זכוכית באזור המרכז, סגר את שעריו לפני מספר שבועות.
ביום ראשון בבוקר יקיים בית המשפט המחוזי מרכז לוד דיון בבקשה לפירוק העסק שהגישו 24 עובדי החברה. שבירו ביצעה עבודות זכוכית בהתאמה אישית: ייצור מעקות, מקלחונים, דלתות זכוכית ועוד. החברה הוקמה ב־1955 על ידי אבי המשפחה רחמים שבירו והייתה בבעלות פרטית משפחתית. בהמשך נוהלה על ידי שני בניו.
לפני ארבע שנים החליטו האחים להיפרד: יאיר שבירו עבר לחולון ופועל תחת שבירו חולון - שאין לה כל קשר לשבירו בהרצליה - וממשיכה לפעול כרגיל. לאחר הפיצול שבירו הרצליה עברה לבעלות הגיס של יאיר שבירו, מוטי שטנר. בהרצליה פעל אולם תצוגה וייצור, אך לאחרונה גילו עובדי החברה ולקוחותיה כי העסק נסגר.
קראו עוד: ענף ברולטה רוסית | נווית זומר
בבקשת הפירוק טוענים העובדים, באמצעות עו"ד ליטל גל, כי "עבדו בתפקיד מתקינים, אנשי מכירות, מודדים, מזכירות ועוד". לדברי העובדים בבקשת הפירוק באוקטובר, הם לא קיבלו את משכורת ספטמבר 2018 ונמסר להם שגם משכורת אוקטובר לא תשולם. עוד נטען כי נודע לעובדים שלחברה יש חובות כלפי ספקים, ושהיא חייבת כספים לרשויות ולמספר בנקים. בנובמבר הגישה החברה, באמצעות עו"ד תומר אברהמי, תגובה לבקשת הפירוק בה נכתב כי החברה ובעליה, מוטי שטנר, מסכימים לבקשת הפירוק. "הבעלים עושה מאמצים לצמצם ולהקטין את הנזקים של החברה כדין", נמסר. שטנר לא הגיב אתמול. עו"ד תומר אברהמי, בא כוח החברה והבעלים: "לפני כמה שנים הייתה מעילה כביכול בחברה והבעלים הגישו תלונה למשטרה. הבעלים והמנהל הכניסו הון עצמי ביותר מ־8 מיליון שקל. מוטי שטנר שיעבד את ביתו ובני משפחתו הלוו כספים רבים לחברה. בעלי החברה נמצא בהליך פשיטת רגל והוא איבד את כל נכסיו. הבעלים ניסה ככל יכולתו להבריא את החברה. הבנקים סגרו את הברזים והמעילה השפיעה. הבעלים ניסו לסיים את הפרויקטים ככל שיכלו ופעלו בשיתוף פעולה עם העובדים".
"יותר חשופים לצרכן"
"ענף הרהיטים לא שונה בסיכון מענף המסעדות והקבלנים", אמר ל"ממון" אורי סגרה, יו"ר איגוד הרהיטים בהתאחדות התעשיינים ובעלים ומנכ"ל של חברות הארונות ריביירה וסגרה. "הבעיה שאנחנו יותר חשופים לצרכן כי הוא הלקוח הסופי שלנו. כשנופלת חברת בנייה זה פחות מעסיק את הציבור כי הוא לא עובד מולה בשוק הקמעונאי". סגרה מוסיף כי "לא צריך ליצור פניקה ואין קשר בין שתי הנפילות השבוע: פרנקו פרי הוא יבואן והרדור יצרן מקומי, וכל אחד נפל מסיבותיו. מדי פעם יש נפילה ולא יודעים את סיבותיה. שני עסקים קרסו אבל אלפי לקוחות אחרים מקבלים את המוצרים כסדרם, זה לא ש־10 חברות קרסו עכשיו".
בתשובה לטענת גורמים בענף שהירידה במכירות קשורה לירידה בהתחלות הבנייה, אמר סגרה: "יש האטה ריהוט. הבעיה העיקרית היא יבוא מוגבר מסין ומזרח אירופה שמשווקות במחירים זולים כשהמוצרים לא בהכרח איכותיים". לפי BDI, ענף הריהוט מגלגל כ־8.2 מיליארד שקל בשנה. בישראל למעלה מ־2,000 חנויות רהיטים, 51% מהן במרכז ובשרון. המנכ"לית תהילה ינאי: "מדיניות הממשלה ובעיקר 'מחיר למשתכן' הובילה לירידה בהתחלות הבנייה, דבר שפגע במכירות התעשיות הנלוות".
כך תיזהרו: שלמו מקדמה בלבד, ערכו חוזה מפורט ועצרו תשלומים עתידיים
מירב קריסטל
לנוכח הקריסות בתקופה האחרונה בתחום הריהוט, הכנו מדריך שאלות ותשובות לצרכן המודאג שחושש שלא יקבל את המוצר בזמן, או שהחברה תפשוט רגל וכספו יירד לטמיון.
ˆ יש סימני אזהרה מקדימים שרשת בקשיים?
תבדקו מה כותבים עליה לקוחות בפייסבוק. אם תמצאו בעמוד שלה ריבוי תלונות של צרכנים זו נורה אדומה. בדקו גם אם הרשת עונה מדי יום. אם היא לא פעילה פתאום, ייתכן שיש בעיה.
ˆ מה חשוב שיהיה בחוזה?
במועצה לצרכנות ממליצים לדרוש מהמוכר לציין בהזמנה את מחירו של כל פריט. כך תוכלו לעצור תשלומים עתידיים במקרה של אספקה חלקית. כדי למנוע מהחנות לספק לכם רהיט שונה ממה שהזמנתם, דרשו מהמוכר לציין בהזמנה או בחוזה את מועד האספקה. כך תגנו על עצמכם אם לא תקבלו את המוצר במועד שהובטח. במועצה הוסיפו כי "יש לוודא שכל ההבטחות בנוגע לריהוט המוזמן יועלו על הכתב ויפורטו בטופס ההזמנה בצירוף חתימת הנציג וחותמת החברה: אחריות למוצר והיקפה, סוג הריהוט המוזמן, דגם הריהוט, מידות מדויקות, סוג העץ וגון העץ, סוג הריפוד וגון הריפוד".
ˆ מותר לסרב לשלם הכל מראש?
בהחלט. במועצה לצרכנות אמרו כי "כאשר עסק דורש את מלוא או רוב התשלום במזומן או לפני מועד אספקת המוצר יש חשש לחדלות פירעון או קשיים. תדרשו לשלם מקדמה בלבד עבור הריהוט המוזמן, ולסכם כי היתרה תשולם לאחר מועד הספקת הריהוט לביתכם. לחלופין, אם אתם לא מקבלים את הסחורה במעמד הרכישה, תתעקשו לשלם בצ'קים דחויים או בתשלומים באשראי למועד מאוחר ממועד האספקה".
ˆ המוצר לא הגיע בזמן. מה לעשות?
יש לשלוח מכתב רשום/פקס עם אישור מסירה ולהודיע על ביטול העסקה, ולשלוח פקס לחברת האשראי לעצירת תשלומים עתידיים. יש לפרט את הסיבה לאי־אספקת המוצר.
ˆ ואם המוצר הגיע שונה מהמובטח או פגום?
עליכם לבדוק את הרהיט עם קבלתו ואם יש פגמים או אי־התאמה, מומלץ לסרב להרכיבו בבית. בנוסף, חובה לדווח מיד ובכתב על פגם או אי־התאמה. אם הספק לא תיקן את הפגם תוך זמן סביר, אתם רשאים לדרוש פיצוי או לבטל עסקה.
ˆ מתי אפשר לבטל עסקה?
לפי תקנות ביטול עסקה, רשאי צרכן לבטל עסקה לרכישת ריהוט תוך 14 יום מיום האספקה. לכן, כל עוד לא סופק המוצר ניתן לבטל את העסקה. מומלץ לשלוח את בקשת הביטול בכתב.
ˆ אפשר לבטל קניית רהיט בהזמנה מיוחדת?
לפי הרשות להגנת הצרכן, הזמנה מקטלוג אינה הזמנה מיוחדת וניתן לבטלה. עם זאת, בהרבה מקרים החברות קובעות בהערה שמדובר בהזמנה מיוחדת ודמי הביטול יהיו 20%. במטבחים, אם מדובר בייצור מחדש לפי המידות בבית הלקוח, ייתכן שמדובר בהזמנה מיוחדת. לכן, אל תחתמו עד שאתם בטוחים לגמרי.
ˆ ומה אם שילמתי והרהיט לא סופק?
בדרך כלל אם החברה בפשיטת רגל, הצרכנים הם האחרונים בתור הנושים ומאבדים את כספם. אם יש חשש להונאה תתלוננו במשטרה.

