פיאט סקודו - מחיר החיסכון
פיאט סקודו תוכנן במקור להיות פועל אפור, עם גריז על הידיים ורשימת קניינים על הקונסולה המרכזית. האם הוא מסוגל לתפקד גם כמיניוואן זול?
ושוב אנו כאן, במיוחד עבורכם, מנסים למצוא פתרונות מוטוריים הוגנים במחיר שפוי. והפעם אנחנו עוסקים במיניוואנים, אלה שמחיריהם האמירו לאחרונה לשיאים חדשים - בעקבות האירו המשתולל. כאלה שהוציאו אותם מהתמונה עבור רבים, בעיקר מי שצריך אותם באמת. משפחות מרובות ילדים למשל.
זוכרים את המבחן שערכנו לפיאט אוליסה, זה שבעיקר זכה לביקורת על תג-מחיר גבוה מדי? ובכן, מה שלא הדגשנו מספיק היא העובדה שיש לו גם אח מסחרי, העונה לשם סקודו. הוא מצויד באותו מנוע, מסוגל לשאת אף יותר נוסעים. ותג המחיר? 153,000 שקלים "בלבד".
קשר משפחתי
הפרויקט המשותף של פיאט ופיז'ו, שהסקודו הוא חלק ממנו, מדגים היטב את חוסר האמונה והחשש עמו ניגשו יצרנים אירופאים בפיתוח מיניוואן גדול. מתוך רצון להקטין סיכונים, שילבו פיאט ופיז'ו-סיטרואן כוחות, ופיתחו מיניוואן אחד שישרת ארבעה מותגים - פיז'ו, סיטרואן, פיאט ולנצ'יה. לזה הם הוסיפו גרסאות מסחריות שנקראות סיטרואן ג'אמפי, פיז'ו אקספרט וכאמור, פיאט סקודו.
צריך להזכיר כי אנשי הפרויקט לא יצאו אזמגדרם כדי ליצור הבדלה ברורה בין מסחרית למוביל נוסעים. הפלטפורמה זהה, עם ממדי אורך, רוחב ובסיס גלגלים זהים. שוני מהותי יחיד נמצא בתקרה שגבהה ל-193 ס"מ. למעשה, הנשכרים מהדמיון הם דווקא המסחריים, שלפתע מוצגים כאלטרנטיבה זולה למיניוואנים היקרים, בעזרת גרסאות נוסעים חכמות.
מצא את ההבדלים
את הג'אמפי של סיטרואן אתם מכירים? הסקודו של פיאט הוא בערך העתק מדויק שלו. חיצונית הם כמעט זהים, עם מראה נטול כל סקס-אפיל. ההבדל היחיד מתבטא בחזית מודרנית יותר באיטלקי. מכללים, מנוע, תיבת הילוכים, מגיעים כולם מהארסנל של פיז'ו - שהינה האחראית על הפרויקט. ההבדל היחיד נובע מהמפרט בו בחר היבואן. הסקודו מציע גרסת 16 שסתומים למנוע ה-HDI הצרפתי, בעוד הג'אמפי מסתפק בשמונה. ההספק המרבי זהה (109 כ"ס), לסקודו יתרון מומנט של 1.5 קג"מ.
הסקודו הפתיע אותנו עם מושבים וריפוד נאה, סביבת נהג ידידותית, בורר הילוכים בקונסולה המרכזית (יפה ונוח), שפע כיוונים למושב הנהג, שלל תאים בדלתות ומלוא האבזור החשמלי המקובל. מאידך, דפנות הדלתות מפלסטיק אפרפר, דיפוני התקרה פשוטים, המתגים זולים וכיוון גובה המושב מסורבל. ובסך הכל, תא הנוסעים ספרטני, ונראה כגרסה פשוטה למיניוואן.
הנדסת האנוש טובה במרבית המקרים, למעט מיקום מתגי חלונות וכיוון מראות. יחידת מיתוג זו מוכרת מדגמי פיז'ו אגב, כולל ה-206. אולם הצרפתים מיקמו אותה דווקא על התקרה, הגבוהה למדי בסקודו. תנוחת הנהיגה דורשת הסתגלות, לא רק בגלל המבנה המסחרי אלא בעיקר עקב מיקום דוושות לא נוח.
אבל היתרון הבולט של הסקודו לעומת כל מיניוואן הוא באפשרות לשאת שמונה נוסעים בנוסף לנהג, ובנוחות יחסית. שניים ישבו לפנים לצד הנהג - פחות מפריע מכפי שניתן לחשוב, אך לא בטיחותי במיוחד - שישה נוספים בשתי שורות של שלושה מאחור. אפשרויות מגוונות לסידור מושבים? תשכחו מזה. ניתן רק לקפל ולפרק מושב אחורי לטובת מטען.
על הכביש
למרות הכינוי JTD העשוי לבלבל חובבי איטלקיות שמייד יחשבו על אלפא, לסקודו מנוע HDI בנפח 2.0 ליטר המוכר מפיז'ו-סיטרואן ומהאוליסה החדש. אגב, עם 109 כ"ס ו-27.5 קג"מ, הוא חזק מאחיו המפואר. וכאשר הכוח עובר דרך תיבה ידנית והמשקל נמוך יחסית (1,590 ק"ג), ברור שהתחושה נמרצת יותר.
עם זאת, הסקודו לא ממש זריז, ומסתפק ביכולת נאותה. פעולת המנוע נעימה, וזמינות הכוח מאפשרת האצה לפנים כמעט בכל מצב. סל"ד גבוה הוא כמובן מחוץ לתחום העניין. בהקשר זה יש רק להוסיף כי התיבה הידנית מעורפלת, חסרת דיוק ובעיקר לא נוחה לתפעול. דווקא רעשי מנוע אינם מטרידים, ובכל מקרה רעש הרוח מפריע יותר.
במפתיע, ההיגוי ברכב הגדול הזה טוב יחסית, עד שמגיעים למהירות שיוט גבוהה. גם מערכת הבלימה הפתיעה אותנו לטובה, למרות השימוש בבלמי תוף מאחור. מערך מתלים שנלקח ישירות מהמיניוואן מהווה בשורה טובה לנוסעים. אך הם מכוילים לעמוד בעומס כבד, ולכן יש הבדל מוחשי בנוחות הנסיעה עם (טובה) או בלי (סבירה בלבד) נוסעים. תוספת הגובה משפיעה ישירות על רגישות לרוח צד.
כן או לא?
בהתחשב ביעודו, הסקודו מעניק דווקא סיבה לאופטימיות זהירה עבור היבואן. מתחרהו היחיד והישיר הוא הסיטרואן ג'אמפי, אחיו התאום. ובהתחשב בכך, נכון יהיה לציין כי הצרפתי כבר מבוסס בשוק זה, אך לאיטלקי מנוע עדיף. אגב, עד לפני כחודש היה הסקודו זול ב-10,000 שקלים מהג'אמפי. מעניין למה מחירו טיפס כה גבוה, ואילו סיטרואן שמרו על מחירם. כעת עומד ההפרש ביניהם על 1,000 שקלים בלבד.
אבל האם הוא יכול לתפקד כמיניוואן בכלל? התשובה אינה פשוטה. לא רק כי חסרה תיבה אוטומטית, אלא גם כי הסקודו בסיסי במיוחד ואינו מציע סביבת נוסעים בסגנון של מיניוואנים גדולים, מהודרים - ויקרים יותר, לא לשכוח.
כך שבכל מקרה, יש לקחת בחשבון כי מדובר ברכב ייעודי, שלבטח אינו מיועד לעתות פנאי וזמן פינוק. ראשית, אם אין לכם צורך בכל כך הרבה מקום, מיניוואן קומפקטי יעשה עבודה טובה בהרבה. מאידך, אם אתם חייבים, אבל ממש חייבים שמונה מקומות ישיבה, אין לכם הרבה אופציות, גם לא במחיר גבוה בהרבה.
האם קאיה קרניבל בתוספת של 40,000 שקלים, או אחיו המהודר בתוספת של 75,000, עדיפים עליו? אז מכיוון שאנחנו לא נכנסים לכם לכיס או לחשבון הבנק, נסכם כך: אם יש לכם את ההפרש הנדרש, הוא בהחלט מוצדק וכדאי לכם לבחור ברכב שיעשה עבודה טובה יותר כמוביל נוסעים. אם אין לכם את הממון הדרוש, אז הפתרון הזול יחסית של פיאט עשוי להתגלות כמספק.
