במונדיאל 90' הבירה עלתה חצי שקל, והיום?
20 שנה עברו מאז מונדיאל 1990 והקניות לאירוע לא השתנו הרבה: בירה, אלבום קלפים, טלוויזיה, כורסא חדשה וטיסה למשחק או שניים. אבל המחירים, תרבות הצריכה, המגוון והטכנולוגיה עברו שינוי תהומי. במונדיאל 1990 שתינו בירה בחצי שקל, במונדיאל 2010 נצפה במערכת קולנוע ביתי ב-18 אלף שקל. מה קנינו אז ומה אנחנו קונים היום
"רק 50 ישראלים רכשו חבילות למונדיאל", כך הצהירה ידיעת הפתיחה למונדיאל 1990, שנערך אז באיטליה. נראה שלא מעט השתנה בתרבות הצריכה שלנו, ב-20 השנים שחלפו בין המונדיאל ההוא למונדיאל הזה. החלטנו לבדוק עד כמה.
ב-1990 החיים בישראל ובכדור הארץ נראו אחרת לגמרי. חברת פלאפון שיווקה בכלל טלפונים מגושמים לרכב, האינטרנט עוד לא נראה בארץ, ובטקס פתיחת המונדיאל השתתפו 160 דוגמניות. בכל זאת, הוא נערך באיטליה. הטלוויזיה הישראלית לא שידרה את כל המשחקים, והגשש החיוור השתדלו שלא להופיע בימים של משחק. בבתי הקפה היתה ירידה של 30% בעסקים בימי השידורים, אבל יותר נשים פקדו אותם. היום כל בר ובית קפה שלא רוצים לקבל בעיטה בזמן המונדיאל, משדרים את משחקיו על פלזמה מפוארת, או מכתירים את המקום שלהם כמפלט לנשמות התוהות: "מסי מי"?.

הצריכה לקראת המונדיאל דאז הייתה הרבה יותר מתוּנה ובטח שהמפרסמים והפרסומאים לא השכילו לכרוך שופינג וכדורגל לחגיגה אחת, למעט מקרים בודדים. בניגוד לימנו אנו, בהם משווקים דיאודורנטים בשִיק מונדיאלי, ב-1990 לא היו מוצרי טיפוח ששינו את עורם לכבוד האירוע, ולא הוכרזו מבצעים זעקניים על מקלטי טלוויזיה לקראת גביע העולם. אבל כן מכרו קלפים בשיתוף מעדן חלב, וגם צעיפים, כובעים, שלגונים ומסטיקים מונדיאליים, וכן היה משקה רשמי (קוקה קולה) וחטיף רשמי (m&m's).
הרי כל דור ודור יודע שלמונדיאל יש סל קניות ספציפי, שמהות רכיביו לא משתנה מאוד במהלך השנים. בסל הזה שוכנים יחדיו חבילות נופש, מקלטי טלוויזיה ועזרי צפייה אחרים, כורסאות טלוויזיה, מזון ואלכוהול, אלבומי קלפים, בגדים ומשחקי מחשב. ב-2010, הבסיס הוא אותו בסיס, אבל הפרוטוטיפים השתנו ללא הכר. ב-20 השנים האחרונות, הסל עבר טרנספורמציה דרסטית באופיו וגם במחיריו. יש כמובן לקחת בחשבון שהשכר הממוצע ב-1990 נע בין 2,113 ל-2,560 שקל, כלומר כרבע השכר הממוצע כיום, ושער הדולר עמד על 2 שקלים, ועל כן המחירים בהתאם.