להתנתק מהעולם: כמה עולה להקפיא מנוי?
לקוחת yes שביקשה להקפיא את המנוי שלה כמדי קיץ, גילתה שהחברה לא מאפשרת יותר צפייה בערוצי בסיס בעת ההקפאה. מדיניות ההקפאה הרשמית של חברות התקשורת השונות משתנה מעת לעת, והקיץ הוא בדיוק הזמן המתאים להתעדכן בה. כך תקפיאו את מנויי הטלוויזיה, טלפון, אינטרנט והסלולרי
עוברים או משפצים דירה הקיץ ורוצים להקפיא את מנויי הטלוויזיה, הטלפון והאינטרנט? נוסעים לחופשה ארוכה ולא בא לכם לשלם על הסלולרי שבמילא לא תשתמשו בו? כמה עולה להקפיא מנוי בחברות התקשורת וכמה זמן נמשכת ההקפאה?
תקופת ההקפאה בחברות התקשורת נעה בין עד חודש (בזק בינ"ל), לעד לשנתיים (בזק) והיא תמיד מתווספת לתקופת ההתחייבות ולא גורעת ממנה. חברות שמספקות ציוד, בדרך כלל ידרשו עליו תשלום חודשי גם בתקופת ההקפאה. ספקיות אינטרנט מאפשרות הקפאה ללא תשלום, אולם לתקופה קצרה מהאחרות.
לכאורה בהקפאה אפשר לחסוך מאות שקלים. אולם למעשה, כיוון שתקופת ההתחייבות נמשכת בתום ההקפאה בדיוק מהמקום בו הפסיקה, נשלם את התשלומים האלה ממילא - רק מאוחר יותר. לכן הקפאה כדרך לחסוך כסף, טובה רק אם אתם נמצאים בתקופה קשה, ומבקשים להתאושש ממנה לפני שאתם חוזרים לשלם סכומים לא קטנים לחברות התקשורת.
yes - מהקפאה חלקית להקפאה מוחלטת?
נהלי ההקפאה בחברת הלוויין השתנו לאחרונה, כך עולה מסיפורה של ע', לקוחת החברה. ע' נהגה להקפיא מדי שנה את המנוי שלה, לתקופות של חודש חודשיים בשנה. לאחרונה גילתה שב-yes שינו לכארוה את מדיניות ההקפאה, כפי שהכירה אותה. בעבר עם ההקפאה היא יכולה לצפות בערוצי הבסיס - 1,2,10,33,99 וכעת - כך אמרו לה, מחשיכים את המסך לגמרי.
"כבר שנים שאני נוהגת להקפיא את המנוי שלי לחודש חודשיים בשנה", סיפרה ל-ynet. "בני אוטיסט ובקיץ אני מעדיפה שלא ידבק לטלוויזיה, הוא נעשה אובססיבי. בנוסף, אני חוסכת כך כסף.
"בספטמבר האחרון הארכתי את החוזה עם החברה, ולאחרונה, ביקשתי כהרגלי - להקפיא את המנוי, למשך חודש. פתאום אמרו לי שהפעם, אם אני מקפיאה את המנוי, לא אוכל לצפות בערוצי הבסיס. עד עכשיו, בכל פעם שהקפאתי את המנוי יכולתי לצפות בערוצים האלה. מסתבר שעכשיו יש להם נוהל חדש. רק שאף אחד לא הודיע לי על זה כשהארכתי את החוזה. הם יכולים לבדוק ולראות שכל שנה אני מקפיאה את המנוי - כך שאני יודעת על מה אני מדברת. הם הנהיגו נוהל חדש והסתמכתי על הנוהל הישן".
האם yes יכולים לשנות כך את התנאים אחרי שהושרש הנוהג הקודם? גורם בחברת תקשורת אמר ל-ynet כי הלקוחה צודקת, ויתכן ש-yes החליטה שלא לאפשר יותר צפייה בערוצי הבסיס בעת הקפאה, בגלל חשש לכאורה מהממיר הדיגיטלי עידן 1. "אולי הם לא רוצים שלקוחו יתאמנו עליהם", אמר הגורם. "סיבה נוספת היא הוגנות. אופציית ההקפאה ניתנת למי שיוצא לחופש, עובר דירה, נוסע לתקופה, משפץ. אלה סיבות לגיטימיות להקפיא מנוי. רצון לחסוך בכסף אינה סיבה לגיטימית, לדעת החברות. הלקוחה חוסכת כסף ומאריכה את תקופת המנוי שלה וגורמת נזק לחברה".
בהתאם לרישיון של yes והסכם ההתקשרות שלה עם לקוחות החברה, ניתן להקפיא שירותי צפייה בין חודש ל-4 חודשים בכל שנה קלנדרית. בזמן ההקפאה, הלקוח אינו משלם על שירותי הצפייה. התשלום היחיד לו נדרש הלקוח הוא בגין הציוד בביתו, כלומר הממירים.
מ-yes מסרו בתגובה: "בתקופה ההקפאה לא ניתן לראות ערוצים כלשהם. אכן יתכן שאיפשרו ללקוחה לצפות בערוצי הבסיס בעבר, אבל yes לא מחויבת לספק שידורים בהקפאה, משום שבמהלך ההקפאה, אינה גובה תשלום על שידורים. ב-24 בספטמבר, שוחחה נציגת החברה עם הלקוחה וסיכמה איתה על חידוש ההתקשרות על פי מבצע. המבצע נכנס לתוקפו ב-27 בספטמבר בהתחייבות לשנתיים בעלות חודשית של 226.95 שקל, בנוסף שלחו לה את נספח המבצע לכתובתה ב-4 באוקטובר.
"התשלום היחיד לו היא נדרשת בתקופת ההקפאה, ככל שתבחר בה, הוא תשלום על הממיר שבביתה בסך 25 שקל לחודש. אם תבחר הלקוחה לסיים את התקשרותה עם חברת yes לפני תום תקופת המבצע, תחויב בהתאם לנספח המבצע בגין החזר עלות ההטבה".