כיצד השפיעה המחאה על המחירים בסופר השנה?
מחירי המוצרים בסופר ובפרט מוצרי המזון הציגו עלייה זוחלת, עד שב-13 ביוני קם איציק אלרוב ועשה מעשה. האם המחירים ירדו מאז? סקירת מחירים בשלוש רשתות בחודשים יוני-דצמבר מראה שאכן היתה מגמה של ירידה, אך לא כל ההוזלות נותרו על כנן, לא כל המוצרים הוזלו, וישנם אף כאלה שהתייקרו
עד יוני 2011 קשה היה למצוא צרכן בישראל שחשב שחברת מזון או רשת שיווק כלשהן יורידו מחירים כי הוא ביקש מהן ממש יפה, או ממש בתקיפות. ביוני 2011 הבלתי אפשרי קרה - דרשנו והן הורידו. 2012 תוכיח אם היתה זאת הצלחה רק למראית עין.
- כך התגלגל כדור הקוטג'
- חנויות מכולת: "לאסור על AM:PM לעבוד בשבת"
לכבוד סיכום שנת 2011 נעזרנו באתר "הסופר" שעורך השוואות, בין היתר, בין מחירי אתרי המכר של שופרסל, מגה ורמי לוי , כדי לבדוק כיצד השתנו מחירי מוצרי המזון בשלוש אתרי הרשתות מאז המחאה. נראה שבגדול, החל מאמצע יוני, עת פרוץ המחאה, יש מגמה של ירידת מחירים בסדר גודל של 10%. ב"מגה באינטרנט" היתה ירידת מחירים ממוצעת של 2% במוצרים שבדקנו; ב"שופרסל ישיר" היתה ירידת מחירים ממוצעת של 23% ואילו ב"רמי לוי באינטרנט" - ירידה של 7%. המחירים באתרים הללו משקפים מחיר ממוצע של הסניפים הזולים והיקרים של הרשתות.
היתה ירידת מחירים אם כך, והיא פחות או יותר נשמרת עד עצם היום הזה, אך לא ניתן בהכרח להוכיח שקיים קשר סיבתי מובהק בין המחאה לירידות המחירים. מחיר גבינת הקוטג' אמנם ירד בזכות איציק אלרוב וחבריו מ"ישראל יקרה לנו", ושופרסל ומגה אכן הורידו מחירים בעקבות מחאת הסטודנטים, אולם יתכן מאוד שהמחירים של מוצרים רבים ירדו כיוון שהצרכנים הצביעו בארנק, משום שהם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם לקנות מוצרים יקרים יותר.
בנוסף, רבים ממוצרי המזון לא הוזלו, כפי שטוענים גורמים ברשתות מזון שונות וכפי שתראו בנתונים שלפניכם. מהנתונים אכן עולה כי לא כל המחירים ירדו. ישנם מוצרים שמחיריהם לא השתנו מיוני ועד דצמבר. ישנם מוצרים שהוזלו וחזרו למחירם הישן וישנם מוצרים שהתייקרו.
רגע לפני המחאה: עליית מחירים זוחלת
אפשר לראות שרגע לפני המחאה, החברות והרשתות נקטו בהעלאת מחירים זוחלת. מחאת הקוטג' החלה לצבור תאוצה ב-14-13 ביוני. שבועיים קודם לכן, ב-1 ביוני התייקרו כל גבינות הקוטג'. הן לא היו לבד. מוצרים רבים התייקרו בתקופת טרום המחאה בחודשים מאי-יוני.

לא כל המחירים ירדו: המבורגר זהב התייקר במגה ב-27%
זמן קצר לאחר שהתפוצצה המחאה, החלה ירידת מחירים שהחלה בקוטג' שהסתחררה למוצרים רבים נוספים. מה קרה למחירים לאורך ציר הזמן? במוצרי המזון שהיו בחזית המחאה ניכרת המגמה הבאה: עליה במאי-יוני, ירידה ביוני בעקבות המחאה ולאחרונה עלייה הדרגתית במחיר, אך לרוב למחיר נמוך לעומת מאי. באחת הרשתות לדוגמא, גבינה לבנה סקי 3% התייקרה ב-1 ביוני מ-7.45 שקלים ל-7.79 שקלים. ב-23 ביוני מחירה ירד בזכות המחאה ל-5.49 שקלים. ב-11 ביולי היא שוב התייקרה, הפעם ל-5.99 שקלים וכעת היא נמכרת ב-6.49 שקלים. במקביל, שטראוס מכרה את הגבינה במשך חודשים במבצע 2 ב-10 שקלים, אבל מי שרצה לקנות גביע בודד משלם כעת 16% פחות, זאת לעומת 30% פחות בימי שיא המחאה. גם יופלה תות שהתייקר ערב המחאה, הוזל לכאורה בעקבותיה ל-4.57 שקל ולאחרונה הוא שוב התייקר ל-4.99 שקל ברוב הרשתות.
מוצרים רבים שלא נכללו בשדה הראייה של המוחים, נותרו במחיריהם הישנים וחלקם אפילו התייקרו. דוגמא לתמרוני התמחור של מוצר פופולרי, שלא היה בחזית: מחירי ממרח האגוזים והקקאו נוטלה עלו בסוף מאי מ-26.99 ומ-27.99 שקל ל-29.49 שקל. אחרי המחאה המחירים ירדו ל-28.99 שקל - מחיר גבוה בכ-7% מהמחיר לפני ההתייקרות במאי.
מוצר נוסף ששהה הרחק מזרקורי המחאה הוא קרמיסימו גלידת וניל צ'יפס. המוצר התייקר אחרי שפרצה המחאה ואף על פיה, ב-7% - מ-24.99 שקל ל-26.99 שקל. בלי שהבחנו, גם המבורגר זהב 400 גרם התייקר ב-27% במגה מאז יוני. בשופרסל מחירו לא השתנה וברמי לוי הוא הוזל ב-7%.
ואכן, למרות שהטבלה שלמטה מראה כיצד הרשתות מעלות או מורידות מחירים מיד אחרי המתחרה, אפשר לראות במקביל שמוצרים מסוימים עברו מגמות תמחור שונות בשלוש הרשתות. כשברשת א' המחירים של מוצר מסוים ירדו, ברשת ב' הם דווקא עלו וברשת ג' נותרו ללא שינוי. לפעמים המחירים ברשת אחת ירדו מעט מאוד לעומת ירידות דרסטיות ברשתות אחרות - כיוון שמחיריה של הרשת הראשונה היו נמוכים יותר מלכתחילה.
שניצל צ'יפס מאמא עוף התייקר החודש במגה ב-7% לעומת יוני, לא השתנה בשופרסל, והוזל אצל רמי לוי ב-7%. לעומת זאת, מחירה של שישיית מי עדן לא השתנה החודש במגה לעומת יוני, ירד בשופרסל ב-26% ועלה אצל רמי לוי ב-10%. פיצה מעדנות עולה כעת בשופרסל ישיר 19.99 שקל לעומת 25.49 שקל לפני המחאה (ירידת מחיר של 22%) בעוד שאצל רמי לוי היא עולה 20.50 שקל לעומת 19.49 לפני המחאה (התייקרות של 5%).

*התאים הריקים מסמלים מחירים שלא עודכנו באתר
שימו לב שאחוז השינוי בדצמבר לעומת יוני מתעתע לפעמים. כמו במקרה המוצג בטבלה, של סלקטד מרלו יין אדום. מחירו של המוצר ירד לכאורה בשופרסל ישיר ב-37%. למעשה רוב התקופה המחיר דווקא עלה בשופרסל ובשבוע האחרון נחתך בחצי בגלל מבצע זמני.
שניצל תירס הוזל זמנית, שניצל מהצומח סטטי
מוצרים נוספים ששיחקו תפקידים ראשיים בתצוגת הורדות המחירים היו שניצל טבעול ומוצרי סנפרוסט. שניצל תירס טבעול הוזל במשך תקופה ארוכה בחודשים שאחרי המחאה במסגרת מבצע. מבדיקת מגמות השינוי במחיריהם עולה כי בשופרסל ורמי לוי המבצע נמשך ואילו במגה המחיר הישן התקמבק. המוצרים המקבילים של טבעול לא עברו שינויי מחיר דרסטיים כמו שניצל התירס. לשם המחשה, שניצל מן הצומח לא שינה את מחירו בשופרסל, וברמי לוי הוזל ב-1.2%.
ירקות קפואים סנפרוסט של תנובה התגלו כיקרים לפעמים כמעט פי 2 ממוצרי ירקות קפואים מקבילים. מה קרה למוצר הפופולרי אפונה וגזר מאז הגילוי? למעט אצל רמי לוי, שם מחירו ירד, בשופרסל ומגה מחירו עלה או נותר על כנו. דווקא המותג הפרטי של הרשתות נמצא במגמה של הורדת מחירים.

*התאים הריקים מסמלים מחירים שלא עודכנו באתר