תזונת תינוקות על פי שופרסל: 7 כפיות סוכר ביום

בניגוד למתחרים, שלב 2 בסדרת תחליפי החלב החדשה של הרשת,בייצור פריגו, כולל סוכר לבן במקום לקטוז - המצוי בחלב אם אך יקר יותר. דיאטנים: "בכל תחליפי החלב יש סוכר - אך הסוכר הלבן גרוע מכולם" שופרסל: "הצלחתנו מוציאה את המתחרים מדעתם"

תחליף חלב אם לתינוקות, בתוספת סוכר שולחני: בתרכובת המזון לתינוקות (תמ"ל) החדשה שמשווקת שופרסל, "שופרסל בייבי", השלבים 2 (לתינוקות מגיל חצי שנה) ו־3 (מגיל שנה) כוללים סוכר רגיל במקום לקטוז - סוכר החלב. לגבי שלב 1, הרגולטור מחייב יצרניות תמ"ל לשימוש בלקטוז, וזה אכן נמצא בשלב 1 גם בסדרה של שופרסל.

 

דיאטן קליני: "סוכר עלול לגרום לעששת ולהשמנה"

תחליף החלב שמייצרת פריגו יצרנית תחליף החלב של שופרסל( עבור וולמארט בארה"ב ומכיל לקטוז ולא סוכר
תחליף החלב שמייצרת פריגו יצרנית תחליף החלב של שופרסל( עבור וולמארט בארה"ב ומכיל לקטוז ולא סוכר


מכיל לקטוז
מכיל לקטוז


מכיל לקטוז
מכיל לקטוז


מכיל סוכר
מכיל סוכר
 

 

המותג הפרטי של שופרסל, בייצור ענקית התרופות האמריקאית פריגו, הצטרף בימים אלה לזירת התמ"ל הישראלית, אלא שהצצה ברשימת הרכיבים של שלב 2 מגלה סוכר כרכיב השלישי. יצוין שההנחיות לסימון רכיבים במוצרי מזון מחייבות לציין את הרכיבים במוצר בסדר יורד, לפי כמותם במוצר. ככל שהרכיב מופיע מוקדם יותר, יש יותר ממנו.

 

לקטוז הוא הסוכר המצוי באופן טבעי בחלב אם, וגם ברוב מוצרי התמ"ל - זאת בניסיון להגיע לנוסחה הכי קרובה לחלב אם אמיתי. בתמ"לים שלב 2 של המתחרות (מטרנה, סימילאק ונוטרילון), רשימות הרכיבים של הפורמולות לא כוללות "סוכר", אלא לקטוז.

 

פריגו, המייצרת עבור הרשת את סדרת שופרסל בייבי, מייצרת שלל מוצרים הנמכרים כמוצרי מותג פרטי, תחת שמות שונים, ברשתות שונות בארה"ב. על פי בדיקת "ממון", במוצרי פריגו מקבילים (שלב 2) המשווקים בארה"ב, בוולמארט (תחת השם Parent's Choice) וב־Babies R Us, אין ברשימת הרכיבים "סוכר", אלא מצוין במפורש הרכיב לקטוז, בדיוק כמו בשלב 1 של אותן סדרות.

 

תגובת שופרסל: "הסדרה עומדת בתקני מזון עולמיים, לעתים סוכר הוא קל לעיכול יותר מלקטוז"

 

כיוון שסוכר לבן זול בכ־40% לעומת לקטוז, בענף תהו אתמול אם שופרסל החליטה על החילוף מטעמי חיסכון. דיאטנית בכירה שדיברנו איתה אתמול - מומחית לילדים, תינוקות ופגים העובדת באחד מבתי החולים - אמרה כי שימוש בסוכר "מוריד מאיכות המוצר, וללא ספק מוזיל בהוצאות הייצור לעומת שימוש בלקטוז". הדיאטנית הסבירה כי "גם טעמו של לקטוז הוא מתוק - זה לא שבאמצעות הוספת סוכר רגיל לתמ"ל אנו מרגילים את התינוק לטעם הזה - אבל הוא מתוק פחות, ואיכותי יותר. הלקטוז פחות מתוק מסוכר לבן, ובנוסף, עוזר בספיגת מינרלים וסידן בגופו של התינוק".

 

לדבריה, "כל החברות מנסות לחקות חלב אם, ולקטוז הוא אחד המרכיבים החשובים בכך. זה סוכר החלב הנמצא בחלב אם, והימצאותו בתחליפי חלב חיונית להתפתחות. יכול להיות שפריגו ושופרסל החליטו להוריד את הלקטוז משלב 2, כי הן לקחו בחשבון שבגיל 6 חודשים תינוק מתחיל לאכול גם דברים אחרים, מלבד תמ"ל, ומקבל לקטוז ממקורות אחרים כמו יוגורט. לדעתי זה בעייתי. בגיל הזה תינוק עדיין אוכל מנה של תחליף חלב 4־5 פעמים ביום, ויש חשיבות כי יקבל באמצעותו לקטוז במקום סוכר".

 

לדברי הדיאטנית, "כיוון שמדובר בתזונת תינוקות, יש להבין שלא כל הסוכרים זהים, ושיש הבדל משמעותי בשימוש בלקטוז בתרכובת מזון תינוקות, לעומת הוספת סוכר שולחן. בכל תחליפי החלב יש סוכר, אבל השאלה היא איזה סוכר זה, ובאיזו כמות. בתמ"ל שלב 2 של שופרסל, מדובר בסוכר הנחות ביותר - סוכר לבן שולחני בכמות גבוהה. העובדה שהוא שלישי ברשימת הרכיבים מעידה שכמותו משמעותית, ועל כן אינה מיטיבה עם תזונת התינוק".

 

על פי שם הרכיב, "סוכר", מדובר בסוכר שולחן (סוכרוז). הסימון התזונתי של המוצר מציין כמות פחמימות של 7.9 גרם ל־100 מ"ל תמ"ל מוכן, ומתוכם, 5.2 גרם סוכרים - או כפית סוכר (5 גרם) לכל 100 מ"ל משקה. כיוון שתינוקות בגיל זה שותים 4־5 מנות של 180 מ"ל, מדובר בכמות הנעה בין 720 ל־900 מ"ל - שמשמעה 7 עד 9 כפיות של סוכר ביום, בהתחשב בעובדה שהזנת תינוק מבקבוק (או הנקה) בגיל חצי שנה היא עדיין עיקר התזונה שלו, בטרם עבר למזון מוצק. רק לצורך ההשוואה, מדובר בכמות סוכר המקבילה ל־2 כוסות קולה. יש להדגיש לא מדובר בכמות סוכר מסוכנת לצריכה, וכן כי לתרכובת יש אישור של משרד הבריאות, אלא שכאמור, מועיל תזונתית זה לא.

 

ממשרד הבריאות נמסר אתמול כי "החקיקה בעולם אוסרת על שימוש בסוכר לבן כרכיב בתמ"לים, רק מלידה ועד חצי שנה. בתמ"לים בגילאי המשך, אין בעולם מגבלה רגולטורית לשימוש בסוכר כרכיב, כי אחרי גיל חצי שנה התינוק צורך מזון משלים שבו סוגי פחמימות ממקורות שונים, לרבות סוכר לבן".

 

השקה במיליונים

שופרסל השיקה את "שופרסל בייבי" בתחילת החודש, אחרי הכנה של שנה והשקעה של מיליוני שקלים. פריגו, שמייצרת לה אותו, היא היצרנית הגדולה בעולם של תרופות ללא מרשם ושל תמ"ל למותגים פרטיים.

 

הצטרפות הסדרה לזירת התמ"ל הגדילה את התחרות בענף, שופרסל מציעה את המוצרים במחיר נמוך - 39.90 שקל לאריזת 700 גרם, ו־29.90 לחברי מועדון שלה - וגם המתחרות פצחו במבצעים.

 

עד להשקת "שופרסל בייבי", התחום נשלט על ידי מטרנה עם נתח של כ־50%, אחריה סימילאק (בייצור ענקית התרופות אבוט), הקרובה לנתח של 40%, ואת היתר החזיקה נוטרילון של טבע.

 

Iris-lif@yedioth.co.il

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים