yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: חיים הורנשטיין
    ממון • 21.05.2018
    לאט ולא בטוח
    מה קרה להבטחת שר התחבורה לחנוך את הרכבת המהירה לירושלים בפסח האחרון? תחילה דיברו על דחייה של חצי שנה, עכשיו מעריכים שזה ייקח עוד שנתיים לפחות • וגם: למה מתעכב המעבר של קריית המודיעין לנגב? • הפרויקטים שנתקעו, חלק ב' | עופר פטרסבורג
    עופר פטרסבורג

    ואיפה יגורו אנשי הקבע?

     

    מתי יצא לדרך: ב־1996 החל שר התשתיות המנוח, אריק שרון, לקדם את התוכנית לפנות את הקרקעות היקרות במדינה לטובת מגורים, ובכללם קריית המודיעין בגלילות, ולפנות את הבסיסים לנגב.

     

    ההבטחה: קריית המודיעין תוקם על שטח של כ־2,500 דונם, ועד 2014 יועברו אליה מרבית יחידות אמ"ן.

     

    הבעיות: משרתי הקבע במודיעין מסרבים לעבור מהמרכז ליישובים כמו מיתר, להבים ועומר. המדינה כבר השקיעה כ־300 מיליון שקל בהכשרת השטח המיועד, אבל אף אחד לא דאג לשכונות צמודות קרקע איכותיות בנגב. לדברי ראש מועצת עומר, פיני בדש, "מאחר שאנשי המודיעין לא רוצים לרדת לגור בנגב, משחקים איתנו במשחקי עיכוב". ראש הממשלה עצר ברגע האחרון את מכרז הקמת הקריה כדי לבחון חלופות. במקביל עוכבו הקמת אלפי דירות בשטחים שיתפנו במרכז. שר הביטחון והרמטכ"ל הודיעו לפני שבוע לראש הממשלה כי אופציית היסוד בליקית, ליד צומת שוקת, היא המתאימה ביותר, עם היעד 2022. במסיבת עיתונאים הוכרז רשמית על מעבר קריית המודיעין דרומה.

     

    הצפי: 2025.

     

    מחכים 17 שנה | צילום: אוהד צויגנברג
    מחכים 17 שנה | צילום: אוהד צויגנברג

     

    קראו עוד: מורחים את הזמן - חלק א' | עופר פטרסבורג

     

    "ברכבת ישראל לא הקשיבו להתרעות"

     

    מתי יצא לדרך: החלטת ממשלה התקבלה כבר באוגוסט 2001, כשהתקציב שהוקצה לכך עמד על כ־3.2 מיליארד שקל ומועד הסיום המקורי היה 2008.

     

    ההבטחה: שר התחבורה, ישראל כץ, הבטיח שהרכבת המהירה לבירה תושק בפסח האחרון, כך שנוכל לנסוע 28 דקות בלבד עד לתחנת בנייני האומה.

     

    הבעיות: בפברואר הודיעה רכבת ישראל על דחייה של כחצי שנה מאחר ש"טרם התקבלו כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים לצורך הפעלת הקו לשימוש מסחרי לנוסעים". בנוסף, כמה עמודי חשמול חדשים התמוטטו. "למרבה המזל איש לא נפגע, אבל זה מלמד על האיכות ובקרת הביצוע", אמר מנהל הפרויקט לשעבר בקו הרכבת המהירה, המהנדס שי וקסמן. "כבר אז דרשתי שייעשו קידוחי ניסיון לאורך המסילות ושיהיו הנחיות מפורטות לביסוס ואופן קיבוע העמודים, אבל בהנהלת הרכבת לא הקשיבו".

     

    בעיה נוספת בפרויקט, לדברי וקסמן, היא שלא נבנו תחנות השנאה קבועות (לצורך ויסות זרם החשמל). את הקו יפעילו בשלב ראשון 3 תחנות השנאה זמניות. רק 2 מהן כבר הותקנו, ורק אחת עברה את כל הבדיקות הדרושות.

     

    "לפי הערכתי, קו הרכבת המהירה יחל לפעול במקרה הטוב רק בעוד כשנתיים", ציין וקסמן.

     

    מבקר המדינה כבר התריע שפתיחת הרכבת תידחה (בינתיים) לסוף 2018, ומצא מחדלים בתכנון ובהכנת האומדנים. בדוח נכתב כי "לצורך קידום הפרויקט הקימה חברת הרכבת את מינהלת פרויקט החשמול, שבראשה מנהל זר ומנהל ישראלי. לא נמצאו נהלים המגדירים את צורת העבודה של המינהלה מול הגורמים החיצוניים, ובהם משרד התחבורה, האוצר והרכבת". לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל, "בקצב הזה לא ברור מי יגיע מהר יותר לירושלים, הרכבת או מי שירכב על חמור, סוס או מי שיילך ברגל".

     

    הצפי: 2020־2021.

     

    רכבת ישראל בתגובה: "תוכנית השלמת המסילות והמעבר להנעה חשמלית ממומשת בנחישות ובתכליתיות. הושלמה במועד חפירת מנהרות הקו, החלק המאתגר ביותר תשתיתית והנדסית; הושלם הרצף המסילתי לאורך כל תוואי הקו; הוצבו תחנות ההשנאה הזמניות וחלקן כבר חוברו לרשת; הגיעו ארצה 7 קטרים חשמליים וממשיכים להגיע כל העת; הושלמה הסבת הקרונות להנעה חשמלית; הושלמה תחנת נבון ומוכנה לקלוט נוסעים; ממש בימים אלו מתבצעות נסיעות ניסוי והכשרת בעלי התפקיד להפעלת הקו. תהליך הרכבת תשתית החשמול מירושלים לתחנת ההגנה מתקדם כל העת. רכבת ישראל משקיעה מאמצים רבים ופועלת נמרצות כדי לעמוד בעיתוי פתיחת מסילות דוד המלך כפי שהוגדר. כל זאת, תוך הבטחת בטיחות הנוסעים וביטחונם שעומדים בראש סדר העדיפויות. האתגר המרכזי הוא בהשלמת תשתית החשמול המוקמת בימים אלה, במטרה לפתוח את הקו כמתוכנן".

     

     


    פרסום ראשון: 21.05.18 , 20:27
    yed660100