דמי מעבר מופקעים ותא קולי בתשלום: הגבייה הנסתרת של חברות הסלולר
לקוחות סלקום צריכים לשלם 300 שקל כדי לעבור חבילה • בפרטנר הודעת תמונה תעלה מעתה שני שקלים, התייקרות של 323% • וכמעט כל המפעילות החליטו לפתע שתא קולי הוא בתשלום • כך מנסות חברות הסלולר להוציא מכם יותר
מחירי חבילות הסלולר הנמוכים מחזירים את חברות הסלולר לשיטה הוותיקה לקושש עוד כמה שקלים מכל לקוח: גבייה אגבית על שירותים שונים, כשהלקוח "יכול לבקש לבטל אותם בכל עת", אבל רבים מהלקוחות לא יעשו זאת. ובעיקר, הן מייקרות שירותים שצרכנים מבוגרים יותר עושים בהם שימוש כמו הודעות תמונה ותא קולי.
את תוספת הגבייה השערורייתית ביותר מצאנו אצל סלקום. 298 שקל "דמי מעבר חד־פעמיים", ללקוח ותיק שרוצה לעבור לתוכנית סלולרית חדשה של החברה בה הוא מנוי. ניתן להפחית את סכום קנס המעבר ל־199 שקל אם עוברים לתוכנית החדשה בתחילת מסלול החיוב של התוכנית הקודמת.
קראו עוד: הפכו את הקשישים למקור השלמת הכנסה | מירב קריסטל
מדובר בייקור נוסף בדמי המעבר של סלקום, שב־2017 עוד עמדו על 49 שקל, ועד לפני מספר חודשים היו כ־150־250 שקל.
התייקרות דמי המעבר של סלקום ב־500% בולטת עוד יותר לנוכח העובדה שחלק מחברות הסלולר כבר לא גובות דמי מעבר בין חבילות (למשל פרטנר), או גובות סכום נמוך בהרבה (29־39 שקל ב־HOT מובייל, 19־59 בפלאפון). אין ספק שזו דרכה של סלקום למנוע מלקוחות חדשים לעבור לתוכניות מוזלות שהיא מציעה כדי למשוך לקוחות חדשים. בחבילת קוואטרו (סלולר, טלוויזיה, טלפון ביתי ואינטרנט), סלקום עדיין גובה דמי מעבר של 49.9 שקל, אבל שם יש עלויות נלוות אחרות.
תוספת נפח גלישה: עד 150 שקל בחודש
לאחרונה חמש חברות הסלולר הגדולות החלו לגבות 1.9־6.9 שקלים בחודש על תא קולי, שירות שבעבר ניתן בחינם. סלקום, פרטנר ופלאפון שלחו ללקוחותיהן הודעה על תחילת הגבייה אליה הוסיפו קישור להתנתקות מהשירות. אם לא קיבלתם הודעה כזו, מהרו להתקשר ולהתנתק, אחרת תקבלו חיוב מפתיע.
עוד גביות נסתרות תמצאו בחבילות הגלישה. בסלקום למשל, החבילות החדשות כוללות גם הטבת גלישה נדיבה של 100 גיגה נוספים על הנפח הכלול בחבילה. ההטבה אוטומטית למצטרפים, בין אם זקוקים לה או לא, שאם לא יסירו אותה אחרי 3 חודשים - יתחילו לשלם עליה 14.9 שקל מדי חודש (או 10 שקלים לכל הקווים אצל לקוחות קוואטרו). עם התוספת או בלעדיה, בתום חבילת הגלישה תקבלו אוטומטית מסלקום 15 גיגה תוספת בעלות של 10 שקלים שיכולים להצטבר עד ל־150 שקל בחודש, לפי כמות הניצול בפועל.
לצורך השוואה, בפרטנר תוספת נפח של 2 גיגה מעבר לחבילה תעלה 10.9 שקלים (ולאחר ניצול התוספת תינתן תוספת של 6 גיגה באותו תעריף), בטלזר 019 תוספת של 10 גיגה תעלה 50 שקל, ובפלאפון 9.9 שקלים ל־2 גיגה וחיוב מרבי נוסף של 49.5 שקלים לחריגת גלישה. יש חברות כמו רמי לוי תקשורת ו־HOT מובייל שפשוט חוסמות את חבילת הגלישה ברגע שהיא מסתיימת. בכל החברות ניתן לחסום את עדכוני נפח הגלישה בשיחה יזומה עם שירות הלקוחות.
עוד ייקור אירע לאחרונה בפרטנר: לקוחות קיבלו הודעה לפיה החברה החליטה לייקר הודעות התמונה, MMS, שירות בו משתמשים בעיקר קשישים וחרדים שאין להם אפליקציות כמו ווטסאפ שמאפשרות משלוח תמונות. החל מהחודש הודעת מולטימדיה כזו תעלה 2 שקלים, במקום 60 אגורות - התייקרות של 323%. לשם השוואה, בפלאפון עדיין גובים 60 אג' להודעה כזאת, 80 אג' אם היא מיועדת ללקוח של מפעיל סלולרי אחר. ב־HOT מובייל גובים 29 אג', ברמי לוי תקשורת 15 אג' ובגולן טלקום 2 אג'.
אם אתם רוצים לעבור חברה, תשלמו על סים. העלויות השונות מאוד בין החברות מעידות שזו גבייה שמטרתה לגרד מהלקוחות כסף. פרטנר למשל לא גובה כסף על סים, אבל כן גובה "דמי חיבור" ללקוחות חדשים בגובה 9.9 שקלים. מה זה דמי חיבור? המצאה כלשהי. בפלאפון עלות סים היא 9.9 שקלים, סלקום גובה 19.9 שקל, HOT מובייל גובה 36 שקל ובגולן טלקום גובים גם על סים (19 שקל) וגם דמי חיבור (30 שקל) - 49 שקל.
עוד מוקש שקיים אצל חלק מהחברות: עלייה במחיר החודשי. בפרטנר מדובר בהתייקרות של 20 שקל לחודש אחרי שנתיים, ובגולן היא יכולה להגיע ל־63 שקל לחודש, למשל בתוכנית שמתומחרת ב־35 שקל לחודש ל־100 גיגה: אחרי שנתיים המחיר מזנק ל־98 שקל לחודש.
בחברות אחרות ההתייקרות קורית אחרי שנה: ב־HOT מובייל מדובר בהתייקרות של שקלים בודדים, ב־012 מובייל זו התייקרות של 10 שקלים. חברות שטוענות למחיר קבוע (למשל פלאפון: לחמש שנים), מטמינות מוקש נוסף בחוזה לפיו הן "יכולות לשנות את המחיר בכל עת", חוץ מאקספון we4g אצלה המחיר הוא "לכל החיים", ללא אותיות קטנות.
"פעולה ידנית מורכבת"
מסלקום נמסר: "בחלק מהתוכניות עלות המעבר עומדת על 199 שקל ובתוכנית הקוואטרו על 49.9 לקו, במגבלה של לא יותר מ־150 שקל לכל ארבעת הקווים. כשלקוח מבקש לעבור ביום מסוים שאינו במחזור החיוב, הדבר דורש פעולה ידנית מורכבת במערכות המחשוב של החברה שבצידה עלויות גבוהות, ומקרים אלו חריגים ונדירים ומשוקפים ללקוח בהסכם ההתקשרות. לעניין התא הקולי, אם לקוח אינו מעוניין בתא קולי עומדת בפניו האפשרות להודיע לחברה על ביטולו ולא יהיה מחויב בגינו".
מפרטנר נמסר: "לקוחות עם שירות תא קולי פעיל עודכנו מראש בהודעת SMS על השינוי בתעריף, עם אפשרות להסרה פשוטה ומיידית באמצעות קישור שנשלח באותה הודעה. מתוך שקיפות, ברירת המחדל בחבילות הסלולר שלנו לא כוללת אוטומטית תא קולי בתשלום. תעריף הודעת MMS יעודכן החל מ־7 ביוני, וגם על כך נמסרה הודעה מראש ללקוחות".
מפלאפון נמסר: "החל מ־14 ביוני יעודכן תעריף שירות מענה קולי ל־6.9 שקלים לחודש. החברה תודיע על כך ללקוחותיה בהודעת SMS, באפשרות הלקוח לבטל את השירות בכל עת".

