אויב הנהג
חובבי הרכב שונאים אותו, יצרניות הרכב מתעקשות כי הוא-הוא העתיד. יותר ויותר מכוניות מצוידות בו, והשיפור באיכות איטי מדי - ההגה החשמלי, קווים לדמותו
אחת התלונות הנפוצות ביותר לאחרונה מכיוון חובבי הנהיגה ליצרני הרכב, נוגעת להגה הכוח החשמלי. "מי בכלל צריך את זה"? שואלים המתוסכלים, אלה המחפשים ריגוש ותחושה. להיכן נעלמה אותה תחושה שכל כך קשה להסביר במילים אך כה קל להבין דרך האצבעות? אותה חדות, אותה יכולת להבין בדיוק מה מבצעים הצמיגים הקדמיים ובאיזו מידה של הצלחה. קוראים לזה הנאה, או כיף וזה בהחלט מעצבן לקום בוקר אחד ולגלות שגם את זה החליטו ה"אחים הגדולים" לגזול מאתנו.
אויב הנהג?
הגה הכוח החשמלי נראה היום כמעט כבובת הוודו של חובבי הרכב. במבחנים למכוניות חדשות הוא מהווה כמעט תמיד מטרה קלה לחיצי ביקורת, ונדמה שמעולם לא היו חובבי הרכב והעיתונות המקצועית מאוחדים כל כך נגד חידוש בודד במכונית. ההגה החשמלי, כך הם מרגישים, מסתמן כאויב לנהג שאוהב לנהוג.
על רקע זה ניתן היה לחשוב שהיחצנים המדופלמים של יצרני הרכב יצניעו את עובדת השימוש בו. ואולם בשטח מתרחש בדיוק הדבר ההפוך. לא רק שדוברי התעשייה אינם מנסים להסתיר את התגבור הם אפילו מתפארים בו, ומבחינתם במידה מסוימת של צדק. הרי עד לפני כמה שנים, יכולנו רק לדמיין הגה כוח חכם שמשנה את התגבור בהתאם למהירות הנסיעה - כלומר קל בחניה ובעל משקל כבד בכביש המהיר - במכונית פשוטה וזולה.
האפשרות להפוך בלחיצת כפתור את משקל ההגה לקליל -כמו בפונטו למשל - נראתה דמיונית. והיצרנים לא רק גאים בחידוש הם גם מתעקשים לציין ש"להם זה עולה יותר" ומצטיירים כנדיבים. אז אם להם זה יקר יותר ואנחנו לא רוצים את זה בשביל מה בכלל הם טורחים?
יקר זה זול
מפגש עם מהנדסי השלדה של פולקסווגן בהשקת הגולף החדשה מראה שהנושא מורכב יותר. התירוץ הראשוני והמוכר לבחירה בהגה כוח חשמלי הוא הצד החסכוני/אקולוגי: המערכת החשמלית תורמת לחיסכון בדלק, בגלל שאין לה משאבה שגוזלת כוח מנוע במשך כל זמן הנסיעה (ולא רק בהפניה). היצרנים האירופאים הרי מחפשים בנרות דרכים להפוך את המכוניות שלהם לחסכניות ונקיות יותר. ללא השמן הנחוץ להפעלת המערכת יש כאן תרומה נוספת לאיכות הסביבה.
אבל גם שאלת המחיר אינה ברורה כי לפעמים יקר זה זול. "כיחידה מול יחידה המערכת ההידראולית עדיין זולה יותר" מסבירים בפולקסווגן "אבל צריך להסתכל על התמונה כולה. ראשית כל, אנו יכולים להציע הגה עם תגבור משתנה. שנית, ההגה החשמלי חוסך לנו משאבות שמן וצינורות שעוברים בחרטום ומפשט את מבנה תא המנוע. ככל שיש לנו שם פחות צינורות יותר פשוט לנו לבנות ולתכנן וגם זה חוסך כסף. ומעבר לכך ברור שככל שיגדל השימוש בסוג זה של הגאים העלויות ירדו".
בדרך לאח הגדול
למעשה לאנשי פולקסווגן אין בכלל ספק שההגה החשמלי יהפוך נפוץ יותר ויותר, יתפוס את מקום ההגה הרגיל ויטפס גם למכוניות גדולות יותר. "כרגע בעיית ההגה החשמלי במכוניות גדולות היא צריכת החשמל הגבוהה. אבל אנו עובדים גם על זה". למעשה כבר בפאסאט הבאה, אשר תושק בקרוב, יהיה הגה כוח חשמלי.
ואולם בטווח הארוך משקף הגה הכוח החשמלי מזימה עוד יותר מתוחכמת, כמו שמסבירים לי בפולקסווגן, ולכן הם מתעקשים לקדמו. מבחינתם ההגה החשמלי צריך להתפתח לכדי שילוב במערכות הבטיחות. הם מתכוונים לכך שבעתיד ידעו הגאים חכמים כאלה להחליף או להשתלב בבקרות היציבות המוכרות.
"למה אנחנו צריכים לנעול גלגלים, אם אפשר לתקן בקלות בעזרת ההגה". לפחות על הנייר זה נראה כמעין אופציה פשוטה וזולה להגה המתוחכם שהוצג בסדרה 5. בדרך עוד נראה שילוב תכניות עזר נוספות ולמעשה כבר כיום מתגאים בפולקסווגן שההגה בגולף "יודע" לסייע לנהג במקרה של רוחות צד.
"אבל הרצון שלנו הוא להציג את ההגה החשמלי החכם כחלק ממערכת בטיחות היקפית ומתקדמת ביותר ולא כפרט בודד". האם הם מתכוונים לחשוף את ה"מערכת ההיקפית" הזו במכונית הסאלון שאמורה לעמוד בין הפאסאט לפאטון?
החגיגה נגמרה
אנשי רנו אמרו לנו בהשקת המגאן משהו כמו "זהו חברה, החגיגה נגמרה וכעת תצטרכו להתרגל למשהו שונה". בפולקסווגן מתסכלים על כך בצורה אופטימית יותר. "גם כאשר הפך הגה הכוח הרגיל נפוץ יותר, נשמעו תלונות שאין מספיק תחושה. אבל הדבר השתפר וגם הם התרגלו. ברור לנו שגם כאן תהיה עוד התקדמות. פיאט למשל הייתה מהראשונות להרכיב הגה חשמלי ולכן התחושה בסטילו אינה טובה. אבל זה לא אומר שאי אפשר ללמוד ולהתקדם וזה בעצם מה שיקרה"...
ואולי מה שיקרה הוא שבשלב מסוים נתרגל לתחושה החדשה ואחרי זה נשכח שפעם היה הרבה יותר כיף.