מרצדס לכל המשפחה
יצרנית מכוניות היוקרה מגרמניה חושפת שלוש מכוניות תצוגה חדשות: צמד מיניוואנים בשם ויז'ן R וויז'ן B שיוצגו בפאריז, וגם מסחרית-טנדר-פנאי שתוצג בהאנובר
ההכנות במרצדס לקראת שני הדגמים החדשים שיראו אור בתערוכת פאריז, החלו לפני זמן רב בתערוכת דטרויט 2002. וזאת עוד לאחר לאחר שחשפה בדצמבר 2001 איורים ראשונים של הויז'ן GST (ובאנגלית - Vision, חזון). מרצדס הציגה בפני הקהל האמריקני - חובב מובילי נוסעים מושבע - מיניוואן גדול וחדש. ההגדרה הייתה כמובן מעורפלת, וטענה ל"קרוס-אובר", כלומר שילוב מאפיינים שונים מקטגוריות רכב שונות וניסיון לחבוק כמה שיותר קהלי יעד. המטרה המרכזית - מיניוואן אופנתי ומושך מאי פעם.
הצליחו?
והתוצאה הכמעט-מוכנה לפניכם. לאחר שאושר רשמית לייצור בסוף ספטמבר אשתקד, וחודשים ספורים בלבד לאחר שיחזור לתערוכת דטרויט (2005) במהדורה סדרתית-סופית, מציגה מרצדס את הויז'ן R. השינוי בשם, מ-GST ל-R, מייצג גם את הקרבה שלו לייצור סדרתי כ-R קלאס.

אחים להובלת נוסעים: ויז'ן B (ימין) וויז'ן R
למעשה, מבט בתמונות אותן חשפה לאחרונה היצרנית משטוטגרט, מגלה כי למעט צביעה נאה (עליה נרחיב בהמשך), חישוקים גדולים במיוחד ושינויים קלים נוספים, אנחנו מתבוננים למעשה במיניוואן החדש של מרצדס, ללא כל הסוואה. וכל זה אומר שהרעיון הכללי שעמד מאחורי ה-GST המקורי ממשיך גם לייצור הסדרתי. שילוב בין סטיישן, מיניוואן וקורטוב של מראה "שטח" אופנתי, הם הנוסחה בה בחרו מהנדסי היצרנית כדי לשכנע (בעיקר את האמריקנים) לבחור ב-R שלהם.
בתא הנוסעים, המוצג אף הוא בגרסה קרובה מאוד לייצור, מוצעים שישה מושבים בשלוש שורות. במרצדס מכנים זאת סידור מושבים "4+2", כלומר ארבעה מושבים מלאים ועוד שני מושבים צנועים יותר. בסיס הגלגלים עומד על 298 ס"מ ואמור להבטיח מרחב מחייה מספק. במרצדס מבטיחים גם רמת הידור ואיכות גבוהה, כיאה למותג, אם כי הם יידרשו להוכיח זאת הפעם. אחרי הכל, המפעל בו ייוצר ה-R בארצות הברית אחראי גם ל-M קלאס, רכב השטח הוותיק שבראשית דרכו סבל מאיכות חומרים והרכבה נמוכים בתא הנוסעים.
עם הפנים לאירופה
מתחת למכסה המנוע, מצויד ה-R "גרסת תצוגה" במנוע V6 חדש, טורבו-דיזל עם הזרקת דלק בשיטת מסילה משותפת והספק מרבי של 218 כ"ס. אגב, במרצדס בחרו במנוע דיזל שלא במקרה. צרפת בפרט ואירופה בכלל מעדיפות בתקופה האחרונה את המכוניות שלהן עם מנועי דיזל חסכוניים.
את יחידת הכוח הזו מציידים הגרמנים בתיבת ה-7G-Tronic המעניינת והחסכונית יחסית, שתעביר את הכוח לכל ארבעת הגלגלים. אפרופו, ה-R לא רק ייוצר בעתיד לצד ה-M קלאס החדש, אלא גם יחלוק עמו מכלולים רבים.
וגם ויז'ן B
לצד המיניוואן החדש חשפה מרצדס גם ויז'ן B. זהו מיניוואן קומפקטי המבוסס על פלטפורמת ה-A קלאס עם ממד אורך נדיב יותר, המיועד לשוק האירופי. אף הוא נהנה מפלטפורמת "סנדוויץ'", המאפשרת תא נוסעים גדול, למרות שהממדים החיצוניים נותרים צנועים יחסית. בינתיים יגיע ה-B אך ורק בגרסת האצ'בק ועם חמש דלתות.
כמו אחיו הגדול, כך גם ה-B מציע מנוע דיזל. כאן מדובר ביחידת ארבעה צילינדרים עם 140 כ"ס, המעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים. את הויז'ן B מייעדת מרצדס לייצור סדרתי, כאשר תאריך השקה אפשרי הוא תערוכת ז'נבה 2005 שתערך באביב. עד אז אפשר לצפות ליחידות תאורה שגרתיות יותר, חישוקים צנועים יחסית ומראה כללי שיישאר ללא שינוי מהותי.
ויאנו אקטיביטי
ולסיום, משהו אחר. לצד תערוכת פאריז, המושכת את מרבית תשומת הלב של עיתונות הרכב העולמית, תערך בגרמניה באותה תקופה גם תערוכת מכוניות מסחריות בעיר האנובר. לתערוכה זו, המתקיימת אחת לשנתיים בדומה לתערוכת פרנקפורט, תגיע מרצדס כשהיא חמושה בדגם תצוגה חדש - ויאנו אקטיביטי (Activity, פעילות).

מדובר בגרסת טנדר לוויאנו, המסחרית המוכרת של הגרמנים, שעוצבה מחדש כדי להציע מראה שטח "קרבי" ואופנתי יותר. הקרוס-אובר בין מסחרית-מיניוואן לטנדר-שטח מיועד לדברי מרצדס לא רק לשימוש מסחרי אלא גם לחובבי טיולים ונופש, והוא מהווה לדבריהם "שילוב בין התרבויות השונות באירופה וארצות הברית". נניח.
האקטיביטי מציע אפשרות להאריך את המרכב מ-499 ס"מ בשימוש עירוני ל-570 ס"מ לטובת הובלת מטען מחוץ לעיר, והוא מצויד במנוע V6 עם 218 כ"ס וחישוקי "19. ויותר מכל, הוא מצויד בעיצוב... מעניין.