yed300250
הכי מטוקבקות
    ד"ר אילן רבינוביץ, השבוע. "צריך להניף דגל שחור מעל תוכניות הריאליטי ולעצור את המשך ההשתוללות"
    7 ימים • 11.01.2017
    הקורבנות האלמוניים של הריאליטי
    במשך שנים ליווה הפסיכיאטר אילן רבינוביץ' משתתפים בתוכניות ריאליטי וראה מקרוב את הנזק הנפשי שנגרם להם. בספר חדש שייצא בקרוב, "פסיכיאטר על הספה", הוא מביא שורת מקרים שחושפים את הצד האפל של תוכניות המציאות: הפסיכולוגית שהזהירה מקריסתו של מועמד ל"האח הגדול", וכך אכן קרה, או הדיירת שנכנסה לבית האח אף שהיה ידוע על נטייתה לדיכאון ולהתמכרויות, ונזקקה לטיפול תרופתי ממושך. קשת: "הטענות משוללות יסוד". קטעים נבחרים מתוך הספר
    ד"ר אילן רבינוביץ' | צילומים: גבריאל בהרליה

    אף אחד מהמקרים שאתאר כאן לא הוזכר מעולם בתקשורת, ואין לייחס אותם בשום אופן למקרים שעליהם דובר בעבר במסגרת השיח הציבורי. המקרים כולם מתייחסים לנפגעים עלומים, שאיש לא נתן את דעתו עליהם. הפרטים האישיים — בחלק מהמקרים — שונו באופן יסודי כדי לשמור על סודיות רפואית מלאה ועל מנת שלא לחרוג מכללי האתיקה המקצועית.

     

    קראו את הפרק הראשון מתוך ספרו של ד"ר אילן ברקוביץ'

     

    ***

     

    אנחנו מעריצים אותם, מתאהבים בהם, מחבקים אותם, מסמסים להם, תומכים בהם, עוטפים אותם, מרוממים אותם, מלווים אותם בדרך לצמרת, מעלים אותם לגבהים, ואז — כשהחלום מגיע לשיאו — מגיעים הנפילה, ההתרסקות, המשבר הנפשי, הבושה, הפחד, ההשפלה. אנחנו מתפנים לכוכב הסדרתי הבא, והם נשארים להתמודד לבדם עם שיברון הלב, בודדים ומרוסקים. בכל תוכנית ריאליטי יש במקרה הטוב כוכב עולה אחד, ועשרות או מאות כוכבים נופלים.

     

    בית "האח הגדול".  "הזירה הטלוויזיונית במיטבה, ואנחנו הצופים משחרים לטרף" | צילום: שי אדם
    בית "האח הגדול". "הזירה הטלוויזיונית במיטבה, ואנחנו הצופים משחרים לטרף" | צילום: שי אדם

     

    לפני שש שנים פרשתי ממתן עזרה מקצועית לתוכניות הריאליטי. הייתי שם, ודברים שרואים משם לא רואים משום מקום אחר. אני מצטער ומתחרט על ששימשתי עלה תאנה לז'אנר כה אהוב ומוביל בתרבות הצפייה הטלוויזיונית הישראלית — אך כזה שיש לי איתו בעיה מצפונית. תאמרו: עכשיו נזכרת? אז זהו, שאני לא טוען לשלמות ולא מתיימר לכך. לא יכולתי לישון בלילה ועזבתי, לאלתר ולתמיד, את סיר הבשר. טעיתי ואני לא מתבייש להודות בטעותי.

     

    תוכניות לגילוי כישרונות גרמו נזקים, לעיתים בלתי הפיכים, לנפשם של המתחרים הלא בשלים. הפקת "האח הגדול", תוכנית הריאליטי המצליחה בישראל מאז ומעולם, החתימה את משתתפיה על חוזה שנראה לי דרקוני ושערורייתי, כדי לפטור עצמה מנזקיה ארוכי הטווח של התוכנית, העושה ניסויים בבני אדם מול המצלמות. הזירה הטלוויזיונית במיטבה, ואנחנו הצופים משחרים לטרף. וכך נכתב, בין היתר, בחוזה שעליו נדרשו לחתום משתתפי "האח הגדול":

     

    "אני מבין שהסדרה נערכת בתנאי לחץ, הן פיזיים והן נפשיים, לרבות בין היתר בידוד, עבודת צוות אינטנסיבית, משימות תובעניות, מחסור בשעות שינה וכדומה, וכרוכה בסיכונים משמעותיים לבריאות הנפש, יציבות הנפש, לחץ הדם וסיכונים בריאותיים מגוונים אחרים (...). אני מקבל על עצמי את הסיכונים הפיזיים והמנטליים השונים הכרוכים בהשתתפותי בתוכנית ונוטל על עצמי את האחריות בכל הנוגע לתוצאות התממשות סיכונים אלו. אני מסכים לכך שהשתתפותי בסדרה תהווה מבחן קיצוני של הגבולות הפיזיים והמנטליים שלי ושהיא נושאת עימה את הפוטנציאל למוות, לפציעה גופנית חמורה, למחלה נפשית או גופנית ולאובדן רכוש (...). הריני מסתכן באופן חופשי בכל הנזקים שייגרמו לי והריני אחראי לכל נזק כאמור".

     

    לכן החלטתי, למרות הקושי האישי והמשפחתי שבחשיפה, להפר את שתיקתי התקשורתית. אולי זה יביא לשינוי המיוחל. אולי במה זו תגרום לשינוי הנחוץ כל כך. מחובתי להראות איך עגל הזהב של הריאליטי מעביר אנשים טובים, ישרים והגונים על דעתם.

     

    משפחת רבינוביץ'. מימין לשמאל: אילן, יותם, דנה, קרן ויונית
    משפחת רבינוביץ'. מימין לשמאל: אילן, יותם, דנה, קרן ויונית

     

    "הטבע ניצח אותנו": אילן רבינוביץ' על הקושי היומיומי לגדל בבית שני ילדים אוטיסטים

     

    בארבע עיניים

     

    לאחר היסוסים רבים הסכמתי לעזור למשך כמה עונות לדיירי "האח הגדול" שנקלעו למצב אקוטי המחייב עזרה מקצועית, במקרים שבהם טיפול פסיכולוגי אינו מספיק. הפורמט קשה מאוד. מדובר במקום קטן (הרבה יותר מכפי שהוא נראה בטלוויזיה), בלי קשר לעולם החיצון, בלי טלוויזיה, מחשב, טלפון, כלי כתיבה, שעון או עיתון. רק עם אנשים. חדר שינה אחד. חדר שירותים אחד. מקלחת אחת. מצלמות בכל מקום, כולל במתחם השירותים.

     

    מטרת צוות ההפקה ואנשי קשת ליצור "אקשן" מתמיד, והם מיומנים מאוד בכך. הם בוחרים את הדיירים כמו פאזל. כל משתתף משקף אצל רעהו דמויות מהעבר, שלדים חבויים, טראומות ילדות, נגיעה בקווים אדומים אישיים. העוצמות אדירות. התהליכים דינמיים. המציאות בחדר "האח הגדול", שהפך לקליניקה הטיפולית שלי, עולה על כל דמיון.

     

    את המשתתפים שהתבקשתי לסייע להם דרשתי לראות בארבע עיניים, בזמן שעשרות הצלמים, הבמאים, אנשי ההפקה והעורכים יוצאים להפסקה. המצלמות בחדר "האח הגדול" כבו, המיקרופונים דממו, ואני הפכתי את החדר הזה לקליניקה שלי. דרשתי שהשיחות לא יוקלטו ושאיש לא יאזין להן, כדי לשמור על סודיות רפואית מלאה, שהיא הבסיס לברית הטיפולית (וגם מעוגנת בכללי האתיקה של ההסתדרות הרפואית ובחוק זכויות החולה). ואכן, הובטח לי באופן מפורש שהשיחות לא מוקלטות.

     

    דודו טופז. "הוא התבייש ששיקר" | צילום: יובל חן
    דודו טופז. "הוא התבייש ששיקר" | צילום: יובל חן

     

    ההקלטה האחרונה של דודו טופז: "בוא אלי מהר, תעזור לי"

     

    יתרה מכך, ההפקה בנתה דלת סתרים שדרכה נכנסתי לחדר "האח הגדול" עם מכשיר קשר, כדי שיוכלו לחלץ אותי אחרי שעות של טיפול. הדייר נקרא לחדר "האח הגדול" כשאיש מדיירי הבית לא יודע שאני ממתין לו שם, ורק לאחר שהובטח לי כי נתן את הסכמתו לראות רופא פסיכיאטר מומחה. הייתי בקשר צמוד עם בני משפחותיהם של הדיירים. כל שיחותיי עם כל אחד ואחד מהמשתתפים נבעו מתוך דאגה ואחריות לשלומם. שבועת הרופא וצו המצפון הם האור המוסרי המלווה אותי יום־יום, שעה־שעה, ועם כל מטופל.

     

    הפסיכולוגית הזהירה

     

    במקרים הבאים, שאותם אתן כדוגמאות להלך הרוח המלווה את הפקות הריאליטי, טישטשתי את זהותם של הנפגעים כדי למנוע כל אפשרות של זיהוי. אף אחד מהמקרים הללו לא נבדק על ידי טרם כניסתו לתוכנית, כי לא הייתי מאשר את השתתפותו.

     

    אחד המשתתפים הבולטים בכל העונות של "האח הגדול" הובא לטיפולי על ידי ההפקה כשהוא בקריסה טוטאלית. פגשתי אותו לראשונה אחרי שכבר לא השתתף בתוכנית, שם הפגין אלימות פיזית ומילולית כלפי הסובבים. הוא היה במצב של התפרקות דיכאונית־חרדתית קשה, עם מחשבות אובדניות פסיביות.

     

    רבינוביץ'. "גם לתאוות הבידור צריך לשים גבולות" | צילום: גבריאל בהרליה
    רבינוביץ'. "גם לתאוות הבידור צריך לשים גבולות" | צילום: גבריאל בהרליה

     

    בהתאם לחוזה, כל מועמד להשתתפות בפורמט התובעני עבר אבחון פסיכולוגי מקדמי לקביעת כשירותו הנפשית בטרם אושרה השתתפותו (בדרך כלל על ידי איש מקצוע אחר, לא על ידי, למעט מקרים חריגים). אבל מתברר שהאבחון היה רק בגדר המלצה, שאינה מחייבת את ההפקה. אנשים הוכנסו לזירה למרות דוח מקצועי ארוך ומפורט שמזהיר על הסכנות הצפויות להם. יכולת הניבוי של הפסיכולוגים הייתה מדויקת להפליא, אך להפקה הייתה זכות המילה האחרונה. בדוח שנכתב על אודות אותו משתתף, על ידי הפסיכולוגית הקלינית אמי ברמן, שנתנה את שירותיה המקצועיים להפקה ובדקה את יכולתו לשאת בעומס הרגשי, היא מזהירה שאסור בתכלית האיסור לעשות בו מניפולציות מסוימות במסגרת התוכנית כי הן יגרמו לקריסתו. ברמן הוסיפה והדגישה בחוות הדעת כי אם אותו משתתף יידרש למשימות מסוימות, הדבר יוביל לאיבוד שליטה המלווה בהתפרצות של אלימות פיזית ומילולית כחלק ממצוקה אותנטית.

     

    מה רבה הייתה ההפתעה כשכבר בתוכניות הראשונות של העונה כפתה ההפקה על הדייר בדיוק אותה משימה שמפניה הזהירה שוב ושוב. אותו משתתף, שתיקו הרפואי נמסר לי, טופל על ידי בפסיכותרפיה תמיכתית, ללא התערבות תרופתית. חברת קופרמן הפקות שילמה על המפגשים תוך דאגה אישית צמודה של אלעד קופרמן עצמו. חייו של אותו בחור התפרקו, ומאז הדחתו מהתוכנית הוא מנסה בכוחות עילאיים לשקמם. בעיצומה של "הפרשה", בתקופה שבה רעד ביתי, הוא כתב לי: "אני מאמין בך. בתקשורת החליטו לעשות לך עוול, אבל כשיצאתי מבית 'האח הגדול' והייתי בדאון, אתה — איש יקר — הצלת אותי ושינית לי את החיים מהקצה אל הקצה".

     

    "ליהוק מנצח"

     

    הפסיכולוגית הקלינית עירית קליינר־פז שימשה אף היא בשירות ההפקה כדי לקבוע את כשירותה של מועמדת טרם אישור כניסתה לבית "האח הגדול". וכך כתבה קליינר־פז בחוות דעתה:

     

    עטיפת הספר
    עטיפת הספר

     

    "אין להראות (אבחון זה) למשתתפת עצמה בשום אופן. מבחינה נפשית, היא אינה חזקה כמו שרוצה להיראות (...). יש לה חרדות וחסכים קשים שמתבטאים בנטייה להתמכר (...). ניתן להרגיש מהר מאוד את 'הילדה המוכה' עם הנטייה להקרבה עצמית תוך סיכון עצמה (...). יש סכנה שתמצא עצמה קורבן מנוצל (...). היא בסיכון להיות 'שפוטה' של המשתתפים היותר תוקפניים (...). המשברים שעברה בחייה הותירו אצלה מבנה אישיות פגיעה עם חרדות וסכנה להיות קורבן. יש לה נטייה לדיכאון, לחרדה ולהתמכרות, שהם תולדה של משברים שלא קיבלו טיפול וסיוע (...) מניסיון בעונות קודמות של 'האח הגדול' עם מועמדת בעלת אישיות דומה, הלחץ המתמשך של החיים בבית 'האח' עלול להחיות מחדש טראומות ומשברים נפשיים מהעבר".

     

    גם חוות הדעת הזאת לא זכתה להתייחסות יתרה. היה ברור להפקה שמדובר בליהוק מנצח. וגם במקרה הזה, הפסיכולוגית ראתה את הנולד. אמנם מאז חורבן הבית ניתנה הנבואה רק לשוטים, אך זו לא נבואה אלא מקצוענות פרופר. חוות דעת של אשת מקצוע שאיש לא טרח להקשיב לה, בבחינת המלצה מקצועית לא מחייבת. בשביל מה עושים מיונים אם איש לא מתייחס אליהם? לי נראה שחייהם של אנשים חשובים כקליפת השום מול הרצון להשביע את רעבונה של מפלצת הרייטינג.

     

    נקראתי לטפל באותה מתמודדת שעליה כתבה עירית קליינר־פז את חוות הדעת בעקבות נפילה למצב דיכאוני־חרדתי חריף; מצב של מצוקה שחייב התערבות מיידית של רופא פסיכיאטר מטפל לאחר שלא הגיבה לטיפול הפסיכולוגי הצמוד הניתן למשתתפי התוכנית. ראיתי אותה לראשונה באישון ליל, כאשר נקראתי בדחיפות לאולפן בנווה־אילן. כשהוכנסתי לחדר "האח הגדול" דרך דלת הסתרים, לא היה מאושר ממנה לראות אותי.

     

    מדובר באחת המתמודדות הבולטות ביותר בתולדות הריאליטי בישראל בכלל, ו"האח הגדול" בפרט. המשכתי לראות אותה לפחות פעמיים בשבוע בחדר "האח", כשהמצלמות מכובות והמיקרופונים מושתקים. היא סירבה בתוקף לצאת מבית "האח הגדול" כי ידעה שהפכה לאהובת הצופים. ואכן, היא הגיעה רחוק מאוד בתוכנית.

     

     

    כמובן אותה דיירת נזקקה לליווי תרופתי, והמשיכה בו שנה לאחר גמר התוכנית, תחת מעקבי הצמוד, תחילה במימון ההפקה ואחר כך במימון שלה. איש לא יוכל לנחש במי מדובר. אוכל רק לומר שהטיפול סייע לה רבות, והיא טוענת ששיניתי את חייה מקצה לקצה. היא צודקת. תיקנתי את שאחרים קילקלו.

     

    קריסה טוטאלית

     

    אבל דומה שהמקרה החמור ביותר שבו נתקלתי היה כשקיבלתי טלפון מהמפיקה טמירה ירדני, בעלת טדי הפקות, להציל חיים של אחת המתמודדות הבולטות בפורמט "כוכב נולד"/ "הכוכב הבא", שנקלעה לסכנה ממשית שנתיים לאחר השתתפותה בריאליטי. טמירה דאגה לה וחששה שתשים קץ לחייה.

     

    אותה מתמודדת סובלת ממצב נפשי, שעבר התלקחות אנושה ובלתי הפיכה אחרי השתתפותה בתוכנית – עד לקריסה טוטאלית. כאשר סיפרתי על כך לירדני היא אמרה: "לנצח אדאג לה". ואכן, היא מימנה את הטיפול, שכלל כ־50 מפגשים עימי.

     

    המתמודדת לשעבר הגיעה לטיפולי במצב פסיכוטי (מציאות ודמיון מעורבבים, ללא יכולת הפרדה), פרנואידי והלוצינטורי (הזיות של שמיעת קולות). בשנתיים שחלפו מאז סיום התוכנית היא עלתה כ־40 ק"ג במשקלה. היא הייתה מוזנחת בצורה קשה מבחינה חיצונית והיגיינית, ובמשך חודשים ארוכים הייתה מנותקת לחלוטין מחברת בני אנוש. ירדני עצמה, שאותה פגשתי פעם אחת בחיי, שיבחה את מקצועיותי ואת העובדה ש"הצלתי נפש בישראל". זו הייתה אחת המתמודדות החשובות והמוכשרות ביותר בתולדות "כוכב נולד". אילו הייתי רואה אותה לפני התוכנית או במהלכה הייתי הופך עולמות ונלחם בחירוף נפש כדי להפסיק מיידית את השתתפותה, כי כל יום שעבר גרם לה נזק תמידי. אני, כאב לשני ילדים אוטיסטים המטופלים פסיכיאטרית, זכאי לזעוק את זעקת מטופליי ולהיות להם לפה.

     

    "האח הגדול" ו"כוכב נולד" הן לא תוכניות הריאליטי היחידות שבהן הגיעו המשתתפים לשבר נפשי עמוק. הבעיה טמונה בקונספט הדוחף משתתפים לקצה הסבולת הנפשית שלהם.

     

    קורבנות הז'אנר אינם רק משתתפי התוכניות, אלא גם מפיקיהן ויוזמיהן. הצורך לספק את מנת הריגוש של הצופים הולך וגובר, ומה שריגש את הקהל לפני עונה או שתיים אינו מספק עוד את הצורך באקסטרים, בהליכה על הקצה. זו מציאות איומה המייצרת מתחים נפשיים עצומים, חשש מפני כישלון, ובעיקר — רצון לעמוד במבחן ההשקעה, בהחזר הכספי, באחוזי הרייטינג. לא מדובר באנשי זדון או במפיקים רעי לב וקהי חושים, אלא באנשי טלוויזיה איכותיים, העומדים בעצמם תחת לחץ קשה מנשוא ולא פעם נשברים תחת העומס הנפשי הכבד. במו עיניי ראיתי אותם קורסים.

     

    מצוקתם של המעורבים גובה מחיר. מחיר כבד מדי. זה הרגע שבו צריכים להתעורר מקבלי ההחלטות, להניף דגל שחור מעל תוכניות הריאליטי ולאסור את המשך ההשתוללות. אולי מיצינו את הז'אנר? אף פגיעה בנפש אינה שווה אחוז אחד של רייטינג, וגם לתאוות הבידור צריך לשים גבולות. •

     

     

    תגובת קשת: "'האח הגדול' מעמידה לרשות הדיירים ליווי רפואי, לרבות ליווי פסיכולוגי ופסיכיאטרי, המתנהל על ידי אנשי מקצוע מוסמכים, באופן ישיר וללא התערבות הפקה. כידוע, ד"ר רבינוביץ’ שימש כפסיכיאטר התוכנית במשך עונה אחת (לפני כן ייעץ בעונת ה־PIV) ובתומה הסתיימו היחסים. אפשר רק לנחש מדוע.

    "ד"ר רבינוביץ' דרש וקיבל אוטונומיה מקצועית מלאה והיה הסמכות המקצועית לעניין מצבם הנפשי של דיירי הבית. טענותיו של רבינוביץ' המובאות בכתבה, פעם נוספת, משוללות כל יסוד".

     


    פרסום ראשון: 11.01.17 , 12:57
    yed660100